Over het comfort van een Disco 2 kunnen we kort zijn, beter en ruimer dan een Defender. Maar er is nog een ander onbelicht aspect, en dat is de veiligheid. De Disco heeft airbags, kreukelzones en een kooiconstructie. Sommigen van ons hebben daar ervaring mee, en kunnen het navertellen. Verder vind ik een automaat superieur in het terrein, en kom je daarmee niet snel vast te zitten. Probeer maar eens te schakelen in rul zand.
Wat wel belangrijk is, is de staat van de auto, én sta op de volledige onderhoudshistorie. Sommige dealers doen ook aankoopkeuringen, b.v. Geba in Tynaarlo, wellicht een idee? De Td5 motor vind ik probleemloos, de luchtbalgen (indien uitgevoerd met) dienen eens in de 5-7 jaar vervangen te worden. Vergeet niet het compressorfilter af te toe te vervangen. Het ACE systeem voldoet prima, on- en off-road! Wel dient bij 250.000 km het ACE en PAS reservoir vervangen te worden. Dit wordt nogal eens vergeten. Een getectyleerde auto, (professioneel) verdient de voorkeur.
Afgezien van het feit dat de auto erg ruim is, een Defender is nét iets ruimer, toch kan je er veel in kwijt. Wij slapen bovenop de auto in een daktent, en dat bevalt prima. Voor onze daktent, net een Columbus gekocht bij Topsleeper, hebben wij ook een wintertent (omhulsel) erbij gekocht. Daarmee kan je (volgens zeggen) tot -15 probleemloos slapen.
Mocht je specifieke zaken willen weten, dan graag een PB. Ik de disco destijds nieuw gekocht, en kan je er veel over vertellen.
Groet, Chris