LED lampen

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Erik Peters

Re: LED lampen

Berichtdoor Erik Peters » 29 Dec 2014, 09:56

allard schreef:Ik kom misschien wat naief over, maar wat is 'Zweeds' in deze?

Om iets meer licht uit de standaard gloeilampen te halen kun je de gloeilampen middels iets dikkere (en kortere) draden en schakelrelais rechtstreeks vanaf de B+ van de dynamo van stroom voorzien.
O.a. in Zweden zijn hiervoor standaard sets te koop (die simpel te monteren zijn en in Scandinavië wordt het veel vaker toegepast), vandaar "Zweedse" lichtversterker.

Groet,

Erik.

Ah, Edward is mij net voor.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Eric Tol

Berichtdoor Eric Tol » 29 Dec 2014, 10:39

Coen83 schreef:1:
Marktplaats; bi led lampen (laat ik ze maar zo noemen, omdat het dim- en grootlicht is.
Kost redelijk wat, maar lijkt ook de beste optie van wat er te koop is. Maar goed, welke verkoper preekt niet voor eigen parochie ('beste van het moment').

2:
Marktplaats, € 11,95 voor één lamp lijkt veel voor weinig. Geen dim- en grootlicht optie. Probleem bij APK? Hiervan lijken er meer zoals deze.

Die H4 LED lampjes zit geen E-keur op dus als je die monteerd zit je altijd fout.

Als je LED koplampen wil zal je toch dieper in de buidel moeten tasten en komplete units met E-keur aan moeten schaffen.

Zoiets dus. http://www.budget-parts.nl/producten/defender/accessoires_verlichting/ba_070tl.html

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Dec 2014, 10:48

Erik Peters schreef:
allard schreef:Ik kom misschien wat naief over, maar wat is 'Zweeds' in deze?

Om iets meer licht uit de standaard gloeilampen te halen kun je de gloeilampen middels iets dikkere (en kortere) draden en schakelrelais rechtstreeks vanaf de B+ van de dynamo van stroom voorzien.
O.a. in Zweden zijn hiervoor standaard sets te koop (die simpel te monteren zijn en in Scandinavië wordt het veel vaker toegepast), vandaar "Zweedse" lichtversterker.

Precies, de oude naamgeving in Zweden was "Ljusförstärkare". Natuurlijk versterkt een relais-setje het licht niet, maar de kortere en dikkere bekabeling en de directe voeding vanaf de dynamo zorgt wel voor een "frisse" 12 V aan de lampjes (bij een goede dynamo dus tot ruim 14 V).

Vroeger werden die sets overigens verkocht incl een setje gloeilampen (met een bovenwettelijk vermogen), waarschijnlijk heeft de Zweedse wetgever deze koppelverkoop "ontmoedigt". Bij een LandRover is zo'n Lichtversterker overigens zelfs al een nuttig extra als je géén extra grote lampjes gebruikt: in het normale circuit wordt al zoveel vermogen in warmte omgezet dat vroeger of later de lichtschakelaar op ergens anders iets kapot smelt. Na het installeren van een "Zweedse Lchtversterker" gaat er alleen nog maar de stuurstroom voor de relais door de schakeling (en de standslicht-stroom, en die kan je met LED-stadslichtjes makkelijk tot bijna niks verkleinen).

Zweedse Lichtversterker I.jpg
    De "Zweedse Lichtversterker" in zijn volle glorie

De "Zweedse Lichtversterker" - die dus ontwikkeld is om in Volvo's (de Zweedse volkswagen) gemakkelijk toe te passen - blijkt grappig genoeg 1:1 in een LandRover Defender te passen. Soms is het aansluiten op de dynamo even lastig (daar kan je soms lastig bij), maar verder is het echt plug and play.
De Zweedse oplossing kent overigens vele navolgers: Landreiziger levert een iets verbeterde, en uit China kan je ze ook direct "krijgen" (maar die laatste ken ik alleen met mijns inziens onhandige dikke ribbelbuizen waar de originele een prettig weg te leggen, soepele huls heeft). Je kan 'm ook zelf maken maar voor de losse onderdelen prijs ga je hem bijna in Zweden halen. O ja, geen bewijs van degelijkheid want slechts casuïstiek: Ik heb mijn echte "Zweed" al zo'n 10 jaar zonder problemen in gebruik, hij is zelfs verhuisd van mijn oude naar mijn nieuwe auto (want ik wilde graag een duurproef doen), ik gebruik vooralsnog slechts het normale vermogen - de relais kunnen ruim het dubbele aan.

Groeten MarcS

allard

Berichtdoor allard » 29 Dec 2014, 15:00

Bedankt voor de 'cursus Zweeds'!
130 HCPU TD5 MY2000

Walterke

Berichtdoor Walterke » 01 Jan 2015, 10:09

Coen83 schreef:Beste mede forummers,

Ik zat even te twijfelen of dit in techniek moest, maar omdat het meer een algemene vraag betreft, niet specifiek voor één auto, dacht ik, ik gooi hem in de kroeg.

Ik zit er aan te denken om H4 led lampen in m'n auto te prutsen. Dit omdat het wat meer overeenstemt met de cree leds op m'n dak die aangaan bij grootlicht. Maar, nu zijn er veel verschillen in aanbod en prijzen. Ook is er op de optie van Xenon (of bi-Xenon). Mooi allemaal, maar het maakt de keuze niet gemakkelijker. Dit vond ik tijdens mijn zoektocht (nee, ik heb geen aandelen of whatsoever):

1:
Marktplaats; bi led lampen (laat ik ze maar zo noemen, omdat het dim- en grootlicht is.
Kost redelijk wat, maar lijkt ook de beste optie van wat er te koop is. Maar goed, welke verkoper preekt niet voor eigen parochie ('beste van het moment').

2:
Marktplaats, € 11,95 voor één lamp lijkt veel voor weinig. Geen dim- en grootlicht optie. Probleem bij APK? Hiervan lijken er meer zoals deze.

3:
Bi-xenon setje. Lijkt prima, maar wat is werkelijk de opbrengst? Het aantal K zegt iets over de kleur toch?

Dus; concreet de vraag: waar doe ik goed aan? LED of XENON? Ook wat betreft levensduur.
Optie 2 rotzooi?

Ik zou persoonlijk lekker van die zooi afblijven , op het werk hebben wij eensetje van die h4 led lampen gekocht, die deden het alleen bij groot licht :roll:

vervolgens trucklite er in, erg netjes overigens.

Ik heb zelf Nolden er in, erg prijzig 500 per stuk maar je hebt dan zeker wel wat!
http://www.noldengmbh.de/en/company/new ... -headlight

ToyRoverlander

Berichtdoor ToyRoverlander » 01 Jan 2015, 10:26

Over LED koplampen gesproken, ik had eens ergens iets gelezen waar ik nooit bij stilgestaan had. Dat ze niet warm worden, zoals een conventionele koplamp, en dus ook geen sneeuw van de lampen af kunnen smelten. Niet echt handig dus, of valt dat wel mee? Of moet je dan wissers oid gebruiken? Moderne auto's, of sommige iig, hebben toch ook LED koplampen?
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.

Walterke

Berichtdoor Walterke » 01 Jan 2015, 10:42

ToyRoverlander schreef:Over LED koplampen gesproken, ik had eens ergens iets gelezen waar ik nooit bij stilgestaan had. Dat ze niet warm worden, zoals een conventionele koplamp, en dus ook geen sneeuw van de lampen af kunnen smelten. Niet echt handig dus, of valt dat wel mee? Of moet je dan wissers oid gebruiken? Moderne auto's, of sommige iig, hebben toch ook LED koplampen?

Nee moderne auto's niet, allemaal Xeon wel van die gekke dagrij lampen.
Maar het klopt dat ze niet warm worden, maar hierbij moet je niet gelijk denken dat je de hele lamp kan inpakken want tegen warmte kunnen led's niet goed. Hierdoor gaat de levensduur drastisch omlaag. Ik heb er nog geen enkel probleem mee gehad.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Jan 2015, 11:33

ToyRoverlander schreef:Over LED koplampen gesproken, ik had eens ergens iets gelezen waar ik nooit bij stilgestaan had. Dat ze niet warm worden, zoals een conventionele koplamp, en dus ook geen sneeuw van de lampen af kunnen smelten. Niet echt handig dus, of valt dat wel mee? Of moet je dan wissers oid gebruiken? Moderne auto's, of sommige iig, hebben toch ook LED koplampen?

Tja, ik heb traditionele koplampen en lexan-voorzet-ruitjes voor die lampen. Als het hevig sneeuwt (en het is plakkende sneeuw) is het handiger om om de zoveel tijd de koplamp-ruitjes schoon te maken, maar onder zulke plak-sneeu-omstandigheden moet je er toch zo nu en dan uit om de voorruit van een heveel aan sneeuw te bevrijden (zelfs met voorruit-verwarming). Traditionele lampen geven in ieder geval zoveel licht en vooral zoveel warmte dat er in de sneeuw voor die koplamp - zelfs met lexan-voorzet-ruitje - heel lang een "kijkgat" blijft bestaan.
Voordeel van de lexan-ruitjes is dat je de koplamp makkelijk van de sneeuw kan ontdoen, en vooral dat er geen sneeuw en ijs-ophopingen rond de lamp en in het lamphuis ontstaan. Er is - als je maar genoeg sneeuw ziet - altijd wel een combinatie van buitentemperatuur en opwarming onder de motorkap dat er rond de lampen een net-wel/net-niet dooien punt ontstaat en dan krijg je heel gemakkelijk een ophoping van sneeuslurry die dan in de nacht daarna tot een dikke ijsprop omvormt. Komt er daarna weer een dooi+vries afwisseling dan kan zo'n ijsprop schade geven, hetzij doordat het ijs zich klem zet en daarna nog iets meer, danwel doordat een blok ijs bij een dooi-inval ineens los heen en weer kan klotsen.

Overigens, meestal loopt het wel los: In onze streken sneeuwt en vriest het zo weinig dat een ongelukkige opeenvolging bijna nooit voorkomt, in de echt koude streken sneeuwt het meestal minder en vriest een en ander meestal weer droog, de echte ongemakken heb je alleen in die gebieden waar het tussen beide zit qua klimaat.

O ja, moderne auto's hebben eigenlijk allemaal erg "gladde" koplampen, de sneeuw plakt dan niet makkelijk, en mochten de lampen toch dichtsneeuwen dan verwijder je de sneeuw ook weer makkelijk.

Groeten MarcS

PS Ik zag met de afgelopen sneeuw wel een ander "dingetje": Op de stads/rem/clignoteur-lichtjes zat na de sneeuwval alhier een "mooi" bevroren sneeuwmutsje. Ik heb sinds een jaar daar LED-lichtjes, en dus dooit dat sneeuwmutsje niet meer. Zolang het niet meer als een beetje is gaat het wel goed, maar bij veel aanvriezende sneeuw wordt het een klein aandacht-puntje. Het is dus weer eens een geval van hangen of wurgen: de traditionele gloeilampjes zag je 's winters ook nauwelijks, dus heb ik toch liever LED-verlichting ipv die antieke gloeiende spijkers.
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 01 Jan 2015, 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Marco 109

Berichtdoor Marco 109 » 01 Jan 2015, 11:36

Walterke schreef:
Nee moderne auto's niet, allemaal Xeon .

Euhhhh dan heb je toch een recente ontwikkeling gemist.
steeds meer auto's hebben zogenoemde " full-led verlichting" ofwel alle verlichting voorzien van leds
Freelander II
Range Rover classic V8 1985
Serie IIa 109 Stawag 6 cil.1968 (verkocht....)
Serie III 109 Stawag 6 cilinder 1975 (verkocht)

Waar niets mag mislukken, kan niets nieuws ontstaan!

Geniet van het leven, het duurt maar even

Walterke

Berichtdoor Walterke » 01 Jan 2015, 16:49

mijn fout, die ik heb ik dan gemist

Terug naar “Kroeg”