Uitlijning motorkap Defender

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Re: Uitlijning motorkap Defender

Berichtdoor Edward » 29 Dec 2014, 20:38

Guy schreef:De auto is geheel uit elkaar geweest. Alleen de motor en de assen zijn niet uit elkaar geweest.

Guy schreef:Ik snap dat verhaal van de deuren niet. De body als geheel is aan elkaar gebout, de body alleen losgezet van het chassis en geschoven. Dus dan blijven de gaten voor de deuren gelijk. Of zie ik iets over het hoofd?

Het is het één of het ander...... Maar evengoed, als je met grof geweld het schutbord hebt verzet om de motorkap goed bij de sluiting uit te laten komen dan kun je er vanuit gaan dat die deurgaten ook veranderd zijn. 6mm vind je niet zomaar.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Guy

Berichtdoor Guy » 29 Dec 2014, 20:58

Ok, ik ben even het spoor kwijt. Niet dat ik naar zaken wil vragen waar ik het antwoordt op weet, maar ik had de vraag nog niet gesteld, dus hierbij.
Om mijn motorkap goed te krijgen moet ik mijn schutbord uit vullen, maar daarmee gaan waarschijnlijk de deuren niet meer goed passen. Dit had voorkomen kunnen worden door van achter naar voren te werken.
Bij de installatie van de achter body is redelijk wat kracht nodig geweest om deze tussen de achter balk en schurbord te krijgen. Het schutbord zat toen koud tegen de uithouders aan.
Als van achter naar voren wordt gewerkt, moet het schutbord dan ook niet worden uitgevuldt? Zo niet hoe is dan de motorkap goed af te stellen?

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 29 Dec 2014, 21:07

een defender is zo gammel kwa maatvoering dat er eigenlijk altijd uitgevuld en geschoven in slobgaten moet worden..

de tub (achterste deel van de body) zit tegen de lippen van de achterbalk gebout, daar heb je een "vast"punt en dus begin je daar.

dan plaats je het schutbord en gebruikt de deuren om de plaats tov de tub te bepalen.

als het schutbord goed staat bouw je de neus er aan, en dus eigenlijk bepaal je met het opbouwen van de neus het passen van de motorkap
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Dec 2014, 21:15

Guy,

Het is redelijk eenvoudig (nu ja, niet echt als je het kaartenhuis weer tot een samenhangende auto wilt klussen).
De achterbalk is het enige vaste punt. De body is als een lege beschuitrol: de bodem geeft nog wat stevigheid (die bodem is bij de body de achterkant boven de achterbalk. Het schutbord is de deksel op die beschuitrol en geeft de body voor zijn vorm. Schutbord moet dus én op de juiste afstand van de body, én op juiste hoogte én juist links-rechts uitgelijnd, én niet gedraaid om de lengte-as van de body, voor het schutbord komen dan de wings etc.
Dit alles heeft in bescheiden mate allerlei vrijheden, en soms ook niet maar dan helpt soms "gepast geweld".

Maar troost je, in Solihul zijn ze al blij als de auto in elkaar past en aan één kant recht is. Als je naar veschillende Defenders kijkt en ook kijkt hoeveel de wielen links en rechts uitsteken ... dan zie je niet zelden dat de body ook nog eens niet recht op de auto staat (wel even rekening houden met eventueel hol of bol staande "spatborden").

Groeten MarcS

Scratch

Berichtdoor Scratch » 29 Dec 2014, 21:17

Edward schreef:Maar als je al weet hoe het moet dan hoef je het ook niet te vragen. Maar ik wil er best een paar kratten bier op in te zetten dat je deuren nu niet passen om maar iets te noemen.......

edward, koekwous!! Opletten... Guy gaat de deuren nog lassen!! Die kan hij dan toch aanpassen aan de deur opening :twisted: en anders kun je (als je achter wilt eindigen) je rear X member verplaatsen. Wie zegt dat het chassis op de juiste lengte de fabriek uit kwam :lol:
Gr Eric

Scratch

Berichtdoor Scratch » 29 Dec 2014, 21:22

Landmarcs schreef:Maar troost je, in Solihul zijn ze al blij als de auto in elkaar past en aan één kant recht is. Als je naar veschillende Defenders kijkt en ook kijkt hoeveel de wielen links en rechts uitsteken ... dan zie je niet zelden dat de body ook nog eens niet recht op de auto staat

Marc, twee keer X axle en de andere kant is weer recht. Regelmatig meegemaakt dat na een dag terrein rijden mijn deur minder of beter sloot. Zelf de achterdeur waarvan ik de slotvanger moest verstellen !
Gr Eric

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Dec 2014, 21:31

Scratch schreef:
Landmarcs schreef:Maar troost je, in Solihul zijn ze al blij als de auto in elkaar past en aan één kant recht is. Als je naar veschillende Defenders kijkt en ook kijkt hoeveel de wielen links en rechts uitsteken ... dan zie je niet zelden dat de body ook nog eens niet recht op de auto staat

Marc, twee keer X axle en de andere kant is weer recht. Regelmatig meegemaakt dat na een dag terrein rijden mijn deur minder of beter sloot. Zelf de achterdeur waarvan ik de slotvanger moest verstellen !

Ja en Nee.

Als je langs de rechterkant een lat kon houden en die lat gewoon zichtbaar maakte dat de "tub" minstens 1 cm naar rechts keek dan helpt al dan niet cross-axled staan niet meer. De Dealer heeft het toen wel een beetje gefatsoeneerd, maar alles los om de auto opnieuw en dan iets rechter op te bouwen zat er niet in.

En ja, ik ken het ook dat je de achterdeur niet open krijgt, of indien wel open niet dicht, als je de auto teveel cross-axeled parkeert. Ik slaap wel in de auto, zet de auto dan graag recht, en dat gaat mis als je slechts één steen gebruikt ... ook al staat de auto dan wellicht recht, hij is dan onbruikbaar omdat de deuren klemmen .. dus altijd meer stenen of stammetjes zodat de assen min of meer parallel staan en de auto ook nog eens recht.

Is overigens dus ook weer nuttig bij het opbouwen: zet de auto op een vlakke ondergrond of minstens zo dat de assen parallel staan.

Groeten MarcS

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 29 Dec 2014, 21:50

Het lijkt me het handigste om alles losjes te monteren, dan even goed schudden zodat alles vanzelf op z'n plaats komt en dan ff vastschroeven :mrgreen:

Guy

Berichtdoor Guy » 29 Dec 2014, 21:54

Landmarcs schreef:De achterbalk is het enige vaste punt. De body is als een lege beschuitrol: de bodem geeft nog wat stevigheid (die bodem is bij de body de achterkant boven de achterbalk. Het schutbord is de deksel op die beschuitrol en geeft de body voor zijn vorm.

De motorkap zit direct op deze deksel van de beschuitrol en heeft geen stelmogelijkheden buiten de minimale ruimte van de bout gaten.
Hoe wordt de uitlijning van de motorkap dan gedaan? Gebaseerd op het commentaar over de kwaliteit van de samenbouw van een Defender verwacht ik niet dat deze dan automatisch goed zit, correct?

Guy

Berichtdoor Guy » 29 Dec 2014, 21:55

Gerard4t schreef:Het lijkt me het handigste om alles losjes te monteren, dan even goed schudden zodat alles vanzelf op z'n plaats komt en dan ff vastschroeven :mrgreen:

dit heb ik gedaan met beste schudmachine van alle. Ik heb de motor gestart :D

Terug naar “Techniek”