Def. '06 TD5 : vijfde versnelling en reverse verdwenen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Def. '97 TD5 : vijfde versnelling en reverse verdwenen

Berichtdoor Landmarcs » 23 Dec 2014, 00:09

tim schreef:Zoete broodjes, Marc, zoete broodjes..
En anders kom ik altijd wel weg met een taartje van maison kelder.


Tja ... het klinkt (en smaakt) direct anders als je het hebt over "Huize Souterrain".

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 12 Jan 2015, 12:40, 2 keer totaal gewijzigd.

tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Re: Def. '97 TD5 : vijfde versnelling en reverse verdwenen

Berichtdoor tim » 23 Dec 2014, 01:01

:D :lol:
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Gebruikersavatar
JoostKenya
Berichten: 619
Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
Contact:

Re: Def. '97 TD5 : vijfde versnelling en reverse verdwenen

Berichtdoor JoostKenya » 23 Dec 2014, 08:37

Scratch schreef:Versnellingsbakken van tractoren heb ik ook vaker van binnen gezien, maar dat zijn de onderdelen net als de toleranties een stuk groter en de snelheid weer lager. Dat gaat wel goed bij de meeste ;)

Maar lees maar even de site van Ascroft, staat een vraag in over niet kunnen rijden in de 5e versnelling en de achteruit.
http://www.ashcroft-transmissions.co.uk/frequently-asked-questions/r380-faq-s.html


Met betrekking tot de tolleranties heb ik twee opmerkingen.

Het afstellen van de shims onder de main en layshaft is een heel lastig klusje om op je eigen werkbank te doen.
Maar je kunt je afvragen of dat opnieuw shimmen van de kegellagers wel nodig is?
De onnauwkeurigheid komt normaal gesproken vanuit het gietstuk/huis en niet vanuit de lay en mainshaft zelf. Als je gewoon de originele fabrieks shims hergebruikt moet dat in principe gewoon goed gaan. Maar dan moet je die wel op hun plek laten bij het eventueel verwisselen van de lagers. Deze shims horen als het ware bij het huis.

Daarnaast maakt het heel veel uit hoe de bak stuk gaat!

Gaat de bak in één keer stuk zoals in dit geval dan is de kans heel groot dat ook slechts één onderdeel de oorzaak is. Je kunt de bak dan bij wijze van spreken opmaken, onderdeel vervangen en weer netjes dichtmaken. Je kunt dan de rest inclusief de lagers gewoon hergebruiken met uitzondering van de oil seals naar buiten. Je hoeft je in dit geval niet echt druk te maken over tolleranties.

Heb je een bak die al tijden geluid maakt of slecht schakelt dan is het voor de hobby sleutelaar heel moeilijk om de oorzaak te achterhalen. Je moet dan goed kunnen beoordelen welke onderdelen hergebruikt kunnen worden en wat vervangen moet worden. In een dergelijk geval is een revisie door een specialist veel beter en waarschijnlijk ook net zo duur of zelfs goedkoper.

Gizmo
Berichten: 62
Lid geworden op: 05 Feb 2007, 18:28
Contact:

Re: Def. '97 TD5 : vijfde versnelling en reverse verdwenen

Berichtdoor Gizmo » 24 Dec 2014, 21:03

Arie,

Ben eigenlijk wel benieuwd wat nu de oorzaak (en de oplossing) is van het probleem.....?

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Def. '97 TD5 : vijfde versnelling en reverse verdwenen

Berichtdoor Roger B. » 24 Dec 2014, 21:21

ken Arie niet, maar bij mij zou aan de uitbouw van die bak nog begonnen zijn na 4 dagen waarschijnlijk.... laat staan dat ie al verder geinspecteerd was.... :lol:
gone

Gebruikersavatar
Scratch
Berichten: 117
Lid geworden op: 03 Apr 2007, 19:05

Re: Def. '97 TD5 : vijfde versnelling en reverse verdwenen

Berichtdoor Scratch » 24 Dec 2014, 21:36

Roger B. schreef:ken Arie niet, maar bij mij zou aan de uitbouw van die bak nog begonnen zijn na 4 dagen waarschijnlijk.... laat staan dat ie al verder geinspecteerd was.... :lol:


Ik zou meteen begonnen zijn, ik heb hem morgen weer nodig :lol:

Ik heb Arie al een PB gestuurd, kijken of hij hulp kan gebruiken.
Gr Eric

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Def. '97 TD5 : vijfde versnelling en reverse verdwenen

Berichtdoor Roger B. » 24 Dec 2014, 21:39

als ik nie zonder kon had ik niet een land rover denk ik.... voor het niet zonder kunnen ligt het probleem bij de leasemaatschappij.... de range is privé en heeft vorig jaar 4,5 maand stil gestaan met motorprobleem... shit happens
gone

Gebruikersavatar
Scratch
Berichten: 117
Lid geworden op: 03 Apr 2007, 19:05

Re: Def. '97 TD5 : vijfde versnelling en reverse verdwenen

Berichtdoor Scratch » 24 Dec 2014, 21:43

Daarom heb ik op mijn Werk ook een Nissan Kingcab gekocht, had een beetje betrouwbare auto nodig :roll:
Gr Eric

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Def. '97 TD5 : vijfde versnelling en reverse verdwenen

Berichtdoor Edward » 24 Dec 2014, 22:06

Rij al twaalf jaar zakelijk en nog nooit een dag stilgestaan anders dan gepland onderhoud. :shock: :shock: :shock: :shock:

Heb met zowel Nissan als Toyota als met Mitsubishi geen andere ervaring. Behalve dat de onderdelen drie keer zo duur zijn. :?
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Def. '06 TD5 : vijfde versnelling en reverse verdwenen

Berichtdoor Landmarcs » 24 Dec 2014, 22:24

Edward schreef:Rij al twaalf jaar zakelijk en nog nooit een dag stilgestaan anders dan gepland onderhoud. :shock: :shock: :shock:


Precies, alhier al 15 jaar een Defender (ruim 10 jaar een Td5 en nu een kleine 5 jaar jaar een Puna), en het enige wat 'm stil zette was een Fransoos die 'm zo'n douw gaf dat ie op z'n gepoetste kant in een greppel eindigde (en een hufterige berger die de motor naar z'n grootje hielp).
Verder geen opvallend ongeplanned oponthoud. Of iedereen zo gelukkig is, maar met een beetje oplettendheid van de gebruiker is een Defender een stuk betrouwbaarder als iedereen je wil doen geloven.

Omgekeerd, als ik om mij heen kijk (en luister) dan staan moderne auto's eigenlijk opvallend vaak ongevraagd stil, tot en met keurige goed onderhouden lease-bakken van een degelijk merk (zoals de Zweedse Volkswagen).

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 12 Jan 2015, 12:44, 3 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten