Def. '06 TD5 : vijfde versnelling en reverse verdwenen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
Scratch
Berichten: 117
Lid geworden op: 03 Apr 2007, 19:05

Re: Def. '97 TD5 : vijfde versnelling en reverse verdwenen

Berichtdoor Scratch » 22 Dec 2014, 17:09

JoostKenya schreef:Scratch, blijkbaar heb je nog nooit zelf aan een r380 gesleuteld want anders schrijf je zoiets niet.


Speciaal voor Roger en Joost... Wat is dit ???

Afbeelding

;) geeft niet Joost, dat je me niet kent, ik ken jou ook niet namelijk...
Gr Eric

Gebruikersavatar
Scratch
Berichten: 117
Lid geworden op: 03 Apr 2007, 19:05

Re: Def. '97 TD5 : vijfde versnelling en reverse verdwenen

Berichtdoor Scratch » 22 Dec 2014, 18:56

Mocht iemand de Collar trekker willen lenen, "by my guest"

Zelf begin ik er niet meer aan, in het verleden enkele bakken omgebouwd van korte prise as, naar lange prise as zodat een Tdi verder naar voren gemonteerd kon worden. Een 30k gingen de bakken wel mee, maar daarna begonnen de problemen. Vergis je ook niet in de kosten van onderdelen die nodig zijn. Ik neem aan dat als je een bak open heb, je wel nieuwe lagers, keringen en pakkingen gebruikt. En natuurlijk is dit met een goed boek op schoot en een technische achtergrond voor enkelingen wel te doen. Maar voor het merendeel van dit forum is een "bak wissel" al een hele opgaven, zo niet voor de arm-chair sleutelaar niet te doen...

Natuurlijk kan het leuk zijn een defecte bak open te sleutelen om te kijken wat het euvel is. Maar mocht je hem willen inruilen op een revisie, dan zijn die bedrijven daar niet zo happig op. Kan je zo een paar €100,- schelen op de borg.


Afbeelding
En speciaal voor Roger, de like button ;)
Gr Eric

tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Re: Def. '97 TD5 : vijfde versnelling en reverse verdwenen

Berichtdoor tim » 22 Dec 2014, 19:37

Wat is nou 't punt wat je wilt maken mbt het probleem van de TS?
Dat je wilt benadrukken dat een redelijke complete revisie van een r 380 veel met zich meebrengt, prima, maar daar gaat het nu toch niet om?
Ts heeft een , naar het zich laat aanzien, beperkt probleem met z'n bak.
Daar komt een kundige reactie van Joost op voort, wat Roger onderschrijft.
Welk deel van de reactie van Joost klopt niet?
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Gebruikersavatar
Scratch
Berichten: 117
Lid geworden op: 03 Apr 2007, 19:05

Re: Def. '97 TD5 : vijfde versnelling en reverse verdwenen

Berichtdoor Scratch » 22 Dec 2014, 20:23

tim schreef:Wat is nou 't punt wat je wilt maken mbt het probleem van de TS?
Dat je wilt benadrukken dat een redelijke complete revisie van een r 380 veel met zich meebrengt, prima, maar daar gaat het nu toch niet om?
Ts heeft een , naar het zich laat aanzien, beperkt probleem met z'n bak.
Daar komt een kundige reactie van Joost op voort, wat Roger onderschrijft.
Welk deel van de reactie van Joost klopt niet?


Ik beaam alleen wat Gizmo al aangaf, dat een bak repareren niet voor iedereen is weg gelegd. Zeker als ik de vraag van Arie lees, met wat het zou kunnen zijn, lijkt het mij een hele uitdaging dit probleem te verhelpen. En groot probleem, of klein probleem, de bak moet er onder uit en deels of helemaal uit elkaar. Niet voor iedereen weg gelegd ;)

Over enkele weken zullen we weten wat de oorzaak is en welke oplossing er is gevonden Tim...

Ik zeg dat de bak overleden is en net als bij Thimba vervangen gaat worden door een andere :( (dat zie ik de kameraad van Arie wel doen)
Gr Eric

Gebruikersavatar
Scratch
Berichten: 117
Lid geworden op: 03 Apr 2007, 19:05

Re: Def. '97 TD5 : vijfde versnelling en reverse verdwenen

Berichtdoor Scratch » 22 Dec 2014, 20:48

Edward schreef:De bak wisselen is de simpelste optie, maar als zowel Scratch als TS de opmerking van Joost zou lezen dan lijkt de oplossing dus wel redelijk eenvoudig......

Afhankelijk van hoelang de wagen gemist kan worden is wisselen wellicht een beter optie omdat de wagen dan na een dag (of twee) weer kan rijden.

Maar een versnellingsbak is geen hogere wetenschap. Kijkt men echter naar de benodigde tooling, meetgerei en handboeken is het meestal niet lonend om eenmalig een bak te reviseren of te repareren. Ik heb een aantal bakken van trekkers gedaan omdat een bakwissel daarbij niet echt een optie is, tenzij de de hele achterkant wisselt. Als ik het kan (en de eerste was 20 jaar geleden en die draait nog elke dag bij het koeien voeren) dan is het vast geen heel moeilijke klus.


Versnellingsbakken van tractoren heb ik ook vaker van binnen gezien, maar dat zijn de onderdelen net als de toleranties een stuk groter en de snelheid weer lager. Dat gaat wel goed bij de meeste ;)

Maar lees maar even de site van Ascroft, staat een vraag in over niet kunnen rijden in de 5e versnelling en de achteruit.
http://www.ashcroft-transmissions.co.uk/frequently-asked-questions/r380-faq-s.html
Gr Eric

tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Re: Def. '97 TD5 : vijfde versnelling en reverse verdwenen

Berichtdoor tim » 22 Dec 2014, 21:43

Scratch, we maken er een weddenschap van;
jij zegt dat de bak gewisseld gaat worden, ik schat zo in dat arie , ws met z'n grote sleutelmaat, gaat voor deelreparatie zoals hier geopperd is.

Nou moeten we alleen een prijs bedenken voor diegene die wint.
Mag ik een voorzetje doen?

Als ik gelijk blijk te krijgen regel jij dat jouw twee 18 jarige overbuurmeisjes mijn 110 komen wassen na Heerde.
Ja, hoohoo, in Bikinioutfit wel te verstaan, voor mijn part de Zeeman uitvoering.
Als blijkt dat Arie toch voor een bakwissel gaat, dan.., dannuh kom ik jouw embleem van de landrover oppoetsen, ofzo..

Deal?
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Gebruikersavatar
Scratch
Berichten: 117
Lid geworden op: 03 Apr 2007, 19:05

Re: Def. '97 TD5 : vijfde versnelling en reverse verdwenen

Berichtdoor Scratch » 22 Dec 2014, 21:53

tim schreef:Scratch, we maken er een weddenschap van;
jij zegt dat de bak gewisseld gaat worden, ik schat zo in dat arie , ws met z'n grote sleutelmaat, gaat voor deelreparatie zoals hier geopperd is.

Nou moeten we alleen een prijs bedenken voor diegene die wint.
Mag ik een voorzetje doen?

Als ik gelijk blijk te krijgen regel jij dat jouw twee 18 jarige overbuurmeisjes mijn 110 komen wassen na Heerde.
Ja, hoohoo, in Bikinioutfit wel te verstaan, voor mijn part de Zeeman uitvoering.
Als blijkt dat Arie toch voor een bakwissel gaat, dan.., dannuh kom ik jouw embleem van de landrover oppoetsen, ofzo..

Deal?


Tim... Jij bent een grote koekenbakker :lol:

Ik hoop dat Arie en Co. de bak voordelig kunnen repareren, en samen in Heerde aanwezig kunnen zijn. Maar (zonder iets in te zetten) denk ik dat ik deze weddenschap van je ga winnen :twisted:
Gr Eric

tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Re: Def. '97 TD5 : vijfde versnelling en reverse verdwenen

Berichtdoor tim » 22 Dec 2014, 22:15

Scratch schreef:
Tim... Jij bent een grote koekenbakker :lol:



Dat zeggen m'n klanten eigelijk ook best wel verdacht vaak.. :roll:
Naast dat ik het nooit in 1 x allemaal efficient afmaak, op tijd sochtends begin en weet ik niet allemaal..
Maar ja, aan het eind van de rit krijg ik toch best wel vaak weer die aai over m'n bol, dus.. :D

Eric, we gaan het zien van Arie en co!!
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Def. '06 TD5 : vijfde versnelling en reverse verdwenen

Berichtdoor Landmarcs » 22 Dec 2014, 22:37

tim schreef:
Scratch schreef:
Tim... Jij bent een grote koekenbakker :lol:



Dat zeggen m'n klanten eigelijk ook best wel verdacht vaak.. :roll:
Naast dat ik het nooit in 1 x allemaal efficient afmaak, op tijd sochtends begin en weet ik niet allemaal..
Maar ja, aan het eind van de rit krijg ik toch best wel vaak weer die aai over m'n bol, dus.. :D

Eric, we gaan het zien van Arie en co!!


Floris-Tim,

Misschien bak je wel lekkere koeken :mrgreen:   maar vast niet zo lekker als de fameuze Kamphuisen siroopwafels -- misschien zijn die siroopwafels een goede inzet

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 01 Jan 2015, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.

tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Re: Def. '97 TD5 : vijfde versnelling en reverse verdwenen

Berichtdoor tim » 22 Dec 2014, 23:00

Zoete broodjes, Marc, zoete broodjes..
En anders kom ik altijd wel weg met een taartje van maison kelder..

Maar goed, terug naar de tandwielen en lagers zou ik zeggen :roll:
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten