Hoera, eindelijk cruise control

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
janwijbrand
Berichten: 144
Lid geworden op: 10 Aug 2010, 14:09

Re:Hoera, eindelijk cruise control

Berichtdoor janwijbrand » 22 Mar 2012, 14:00

Roger B. schrijft:
gewoon pulsgever zoeken die er tussen past....een methode waar ik geen fan van ben, maar die wel voor vrijwel elke kabel kan is een pulsgever die je in de kabel moet monteren (doorknippen en binnen en buitenkabel met pulsgever verbinden.


Aha! Nooit gerealiseerd dat dat ook nog een optie kan zijn! Ga ik even naar neuzen...

Hoezo geen fan van? Bedoel je: "Geen fan van, maar altijd beter dan de opnemer onder de auto"?

Luke
Berichten: 822
Lid geworden op: 04 Dec 2006, 23:17
Contact:

Re:Hoera, eindelijk cruise control

Berichtdoor Luke » 22 Mar 2012, 15:10

Roger,

Als je met die anderhalve pagina ,mij bedoelde, mijn naam staat altijd bij de berichten..
En wat betreft je kritiek .......mijn verhaal komt exact oovereen met wat jij zegt.....
Lezen is ook een kunst he ;)

Als de diameter groter wordt duurt het per rotatie dus langer om voorbij de pulsgever te komen en dus per tijdeenheid minder pulsen, en dus andere frequentie

Overigens...houtje touwtje oplossing of goedkope oplossing........dat is nu eenmaal inherent aan het inbouwen van een aftermarket systeem als deed wat compleet verkocht wordt om aldus ook te kunnen functioneren, en dat heeft even niets te maken met wat ik ervan vindt, je moet mazzel hebben als je ergens een puls vandaan kan halen in het bestaande systeem van je auto om dat met een aftermarket systeem te combineren, en dan bidden dat het werkt en de 2 met elkaar overwek kunnen...over houtje touwtje gesproken.....

Feit blijft, als je geen "knullige" oplossing (wat mijns inziens best wel meevalt) als dit soort aftermarket systemen wilt moet je of afzien van een cc of een auto kopen waar het af fabriek al opzit, simpel zat.

Maar om de optie bestaande puls, wat jou insteek was, wellicht een richting te geven......werkt een elctrische toerentellen ook nietmet pulsen? Heb me er niet echt in verdiept maar heb ooit eens zoiets gehoord of gelezen, dus niet nodig me af te branden als ik de plank mis sla, het is niet meer als een insteek.

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

janwijbrand
Berichten: 144
Lid geworden op: 10 Aug 2010, 14:09

Re:Hoera, eindelijk cruise control

Berichtdoor janwijbrand » 22 Mar 2012, 15:56

Luke schrijft:
Als de diameter groter wordt duurt het per rotatie dus langer om voorbij de pulsgever te komen en dus per tijdeenheid minder pulsen, en dus andere frequentie


Luke, dit klopt niet :-)

Per rotatie van as + remtrommel (die onderling gefixeerd zijn en dus dezelfde hoeksnelheid hebben) komt elk punt, ongeacht de afstand tot het midden van de draaicirkel, even vaak voorbij.

Om dat te bewerkstelligen is de snelheid van een punt verder van het denkbeeldige midden van de draaicirkel groter, dan van een punt dichter bij het denkbeeldige midden van de draaicirkel - in hetzelfde tijdsbestek moet dat 'verdere' punt nou eenmaal een grotere omtrek afleggen.

Maw, een magneet op de as (dichtbij het midden van de draaicirkel) of eentje op de trommel: de *frequentie* van de puls blijft hetzelfde. Alleen de snelheid waarmee de magneet de opnemer per keer passeert is kleiner op de as, dan op de trommel.

Arthur 110
Berichten: 73
Lid geworden op: 28 Jun 2008, 08:52

Re:Hoera, eindelijk cruise control

Berichtdoor Arthur 110 » 22 Mar 2012, 16:14

Tsjongejonge wat een discussies. Intussen cruise ik lekker over 's heren wegen zonder kramp ;-)

Waar je ook een pulsopnemer tussenfriemelt het blijft natuurlijk inferieur t.o.v. een fabrieksaf systeem. Als je snelheidsmeter met electronische pulsen werkt (maar dat is bij de oudere Laro's niet het geval natuurlijk)is dat natuurlijk weer wat beter.

Echt, die pulsopnemer (en ik heb hem in mijn handen gehad) is niet zo slecht, Duitse degelijkheid enzo! Ook de plek waar hij bij mij zit, daar zit hij echt hoog en droog. Dus wat is nu exact het probleem?

janwijbrand
Berichten: 144
Lid geworden op: 10 Aug 2010, 14:09

Re:Hoera, eindelijk cruise control

Berichtdoor janwijbrand » 22 Mar 2012, 16:23

Arthur 110 schrijft:
Tsjongejonge wat een discussies. Intussen cruise ik lekker over 's heren wegen zonder kramp ;-)


Je hebt natuurlijk helemaal gelijk! :-)

TomVooges
Berichten: 289
Lid geworden op: 29 Dec 2007, 17:40
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re:Hoera, eindelijk cruise control

Berichtdoor TomVooges » 22 Mar 2012, 16:53

Ik heb ook een MS-50 in mijn RRC zitten, en die heeft het tot nu toe dus niet goed gedaan. We krijgen hem maar niet goed afgesteld. Hij doet het namelijk wel tot 35km/h maar niet erboven. Terwijl het dus eigenlijk andersom moet zijn. Wat we ook geprobeerd hebben met palletjes en doorknippen van draadjes.

Is er hier iemand met verstand ervan, die misschien eens zou willen kijken?
______________________________

iemand een architect nodig?

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re:Hoera, eindelijk cruise control

Berichtdoor Roger B. » 22 Mar 2012, 18:07

luke, jij was niet de enige die deze, zoals jan al uitlege verkeerde denkwijze volgde....daarom niet jouw naam genoemd.

er zijn pulsgevers op de markt, een buisje met daarin een optische of magnetische pulsgenerator, die tussen tellerkabel en versnellingsbak of tussen tellerkabel en teller gemonteerd worden, deze pulsgever is dicht, dus ongevoelig voor invloed van buitenaf, geeft meer pulsen per km dan een of twee magneetjes op de aandrijfas (dus nauwkeuriger) en voor heel veel voertuigen leverbaar,(weet dat ie er voor D1 200tdi is,of was omdat ik zoeen al ingebouwd heb in het verleden) mocht er voor een def 300 geen bestaan dan is er nog een versie die je IN de kabel zet, hiervoor moet je de kilometerkabel doorknippen, en de binnenkabel krijgt dan "eindkapjes" die in de pulsgever grijpen en de buitenmantel een wartel om aan de pulsgever te schroeven. hierbij komt het afhankelijk van kunde en ervaring wel voor dat dit niet echt lekker loopt, daarom ben ik niet heel erg fan van deze variant.

dus er is wel degelijk meer mogelijk om een snelheidspuls te genereren in een auto met mechanische teller (weet even niet of er niet ook defender 300tdi's geleverd zijn met electrische tellers) magneetjes ergens op een as plakken...ik heb gewoon mijn twijfels of dat blijft zitten als je tot je bodemplaat in de blubber weggezakt ploetert om vooruit te komen...
gone

Luke
Berichten: 822
Lid geworden op: 04 Dec 2006, 23:17
Contact:

Re:Hoera, eindelijk cruise control

Berichtdoor Luke » 22 Mar 2012, 20:19

Grin, ik geloof dat we een beetje langs elkaar heen gingen en toch hetzelfde bedoelde :)

Ik bedoelde met frequentie eigenlijk het aantal pulsen per tijdseenheid, en niet zozeer de sterkte ervan oid.
Maar waar we het met zijn allen toch over eens zijn is dat het aantal keren minder word tijdens die zelfde tijds eenheid als je de diameter groter maakt?

dan wat betreft die toerenteller en die pulsgever....
Klopt idd dat de oudere 110 en ook defenders geen toerenteller hebben natuurlijk.
ging eigenlijk pas vanaf Td5 meen ik.Ik kwam er eigenlijk op omdat ik er later 1 ingebouwd heb, die electrisch is, en het met dat in gedachten een keer gehoord of gelezen meen te hebben.
Zou je, theoretisch gezien, dan zo'n puls kunnen gebruiken?
op zich ben je dan van alle ellende af om er ergens op wat voor plek dan ook 1 in te bouwen

Weet dat we nu wel off topic gaan , maar ben er nieuwsgierig naar.

gr

Luke

PS overigens wel leuk om te horen dat het wel goed kan werken
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Gebruikersavatar
VeeTee
Berichten: 1722
Lid geworden op: 03 Jul 2008, 22:12
Locatie: Gooi & Vechtstreek
Contact:

Re:Hoera, eindelijk cruise control

Berichtdoor VeeTee » 22 Mar 2012, 20:35

Luke schrijft:
Maar waar we het met zijn allen toch over eens zijn is dat het aantal keren minder word tijdens die zelfde tijds eenheid als je de diameter groter maakt?


Nee, dat klopt niet. Lees dit nog eens aandachtig door:

janwijbrand schrijft:
Luke schrijft:
Als de diameter groter wordt duurt het per rotatie dus langer om voorbij de pulsgever te komen en dus per tijdeenheid minder pulsen, en dus andere frequentie


Luke, dit klopt niet :-)

Per rotatie van as + remtrommel (die onderling gefixeerd zijn en dus dezelfde hoeksnelheid hebben) komt elk punt, ongeacht de afstand tot het midden van de draaicirkel, even vaak voorbij.

Om dat te bewerkstelligen is de snelheid van een punt verder van het denkbeeldige midden van de draaicirkel groter, dan van een punt dichter bij het denkbeeldige midden van de draaicirkel - in hetzelfde tijdsbestek moet dat 'verdere' punt nou eenmaal een grotere omtrek afleggen.

Maw, een magneet op de as (dichtbij het midden van de draaicirkel) of eentje op de trommel: de *frequentie* van de puls blijft hetzelfde. Alleen de snelheid waarmee de magneet de opnemer per keer passeert is kleiner op de as, dan op de trommel.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Arthur 110
Berichten: 73
Lid geworden op: 28 Jun 2008, 08:52

Re:Hoera, eindelijk cruise control

Berichtdoor Arthur 110 » 22 Mar 2012, 20:37

Luke schrijft:

Zou je, theoretisch gezien, dan zo'n puls kunnen gebruiken?


De frequentie moet afhankelijk zijn van de snelheid, niet van het toerental van je motor. Dus de snelheidskabel kan je daarvoor gebruiken. 3000 toeren in zijn 1 is een heel andere snelheid dan 3000 toeren in zijn 5.

Theoretisch moet het wel mogelijk zijn overigens binnen 1 en dezelfde versnelling dan. Dan ls je toerental evenredig aan je snelheid.


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten