Thomas Td5 schreef:StefanLaRo schreef:Wederom thanx voor jullie input!
Op de achtergrond(prive) krijg ik ook wat tips en adviezen.
Van mijn oom, automonteur, anti Engelse auto's. En van mijn zwager, bedrijfsleider occasion verkoop. Deze laatste vindt mijn voorliefde voor offroad en landrover etc helemaal niets.. eigenlijk alle auto's bovende 100.000km en ouder dan 5jr.
Tja.. daar kunnen we niets mee icm het budget in ieder geval.
Dat een auto jonger moet zijn dan 5 jaar en minder dan 100.000 op de klok moet hebben om te deugen is grote dikke onzin. Hoe goed een auto is staat of valt met hoe goed er mee omgesprongen is. Een auto van 4 jaar oud met 40.000km op de teller kan ook afgetrapt zijn. De enige manier waarop je kan bepalen of het nog enigszins goed is, is door te gaan kijken. En een Engelse auto hoeft niet onbetrouwbaarder te zijn dan een ander merk.
Die 100.000 km is een "geldig" argument als je het hebt over een modern extra zuinig modelletje, met een gemarginaliseerde motorisering en ingebouwde slijtage-delen. Natuurlijk gaat zo'n moderne auto nog wel langer mee, maar zeker niet eindeloos. (Overigens, dit geldt niet alleen voor de erg moderne auto's, ik kende een Golf diesel 1º generatie, en bij 220.000 km op de teller - 200.000 echte kilometers - begon daar ook vanalles af te vallen en stuk te gaan.)
Dus ten opzichte van een levenduur van ± 200.000 km is 100.000 een heel eind. Ten opzichte van een levensduur van misschien wel 400.000-500.000 km (niet ongewoon bij een Td5) is 100.000 km niet echt zorgelijk.
Groeten MarcS