Ervaring bf goodrich mud banden

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Edward

Re: Ervaring bf goodrich mud banden

Berichtdoor Edward » 17 Dec 2014, 17:01

Roger B. schreef:staat er niet alleen bij, is ook op de foto's te zien ;-) weet niet wanneer de KM2 gekomen is, maar die is er toch ook al zeker een jaar of vier?

Sipen is het aanbrengen van sneetjes in de profielblokken, elk sneetje is een randje dat voor grip zorgt... laatst meen ik een prijs van 60 euro per band gehoord..... dan kun je beter gelijk nieuwe AT's nemen ipv die ouwe muds en sipen

Er staat bij "oude type". Weet niet wat jij daaronder verstaat, maar nieuwer dan Km2 is er niet......

Sipen is leuk, maar dat mag je dan wel een keer of drie vier doen in het leven van een mud band.

Dan is het goedkoper om een setje straatbanden te kopen met een set muds ernaast voor het spelen.

Vanmiddag nog even met de buurman geracet, maar zijn AT's (Bfg) gaan eerder glijden op nat wegdek dan mijn Bfg muds......... Kan zijn dat de wielbasis 110 versus 130 daar een rol in speelt, dat durf ik niet te zeggen. :roll: Maar het verschil is iig lang niet zo duidelijk als sommigen hier beweren.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger

Berichtdoor Roger » 17 Dec 2014, 17:31

denk dat het uitbreken van de achterkant ook wordt beinvloed door de belading achterin. heb je wat meer belading en dus meer druk op je achteras zul je ook wat meer grip hebben.

ook hoe bruusk of voorzichtig je instuurt

mijn Defender is vaak leeg dus niet echt veel druk op de achterwielen.

icm bergaf rijden én remmen creeer je nog minder druk op de achterwielen.

maar goed, de basis is een band met goed profiel en wellicht een zachtere compound voor wat kleefkracht en grip op nat, koud en glad wegdek.

ik koop dit soort banden in ieder geval niet nog een keer. tenzij ik een set vind die ook regenwater adequaat afvoert, dus met minder grove grote vlakken.
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 17 Dec 2014, 18:05

Edward schreef:
Roger B. schreef:staat er niet alleen bij, is ook op de foto's te zien ;-) weet niet wanneer de KM2 gekomen is, maar die is er toch ook al zeker een jaar of vier?

Er staat bij "oude type". Weet niet wat jij daaronder verstaat, maar nieuwer dan Km2 is er niet......

wat ik bedoelde is dat de KM2 er al een jaar of 4 minstens is, en de oude type banden dan DUS ouder zullen zijn....

Edward schreef:vanmiddag nog even met de buurman geracet, maar zijn AT's (Bfg) gaan eerder glijden op nat wegdek dan mijn Bfg muds......... Kan zijn dat de wielbasis 110 versus 130 daar een rol in speelt, dat durf ik niet te zeggen. :roll: Maar het verschil is iig lang niet zo duidelijk als sommigen hier beweren.

verschillende auto's verschillende chauffeurs..... ik heb helaas de ervaring dat MT KM2 me op nat wegdek minder snel de snelweg op lieten dan ik van de AT gewend was, met dezelfde auto...ook daar heb je natuurlijk geen 100% betrouwbaar vergelijk omdat je het niet op het zelfde moment doet... maar in ieder geval was het dezelfde auto, dus dezelfde wielbasis en bandenmaat en dergelijke.

maar vergelijken is lastig omdat je nooit alle factoren identiek hebt. maar puur naar het design kijkend zijn de oppervlakten rubber bij de MT groter en het aantal randjes kleiner, dat maakt samen minder grip.

Nadat ik me er bewust van was dat ze toch echt wat anders behandeld moesten heb ik nooit meer weggedragproblemen gehad met de MT's zeker niet dat ik met lage snelheden ging glijden, die ene keer schrikken was met 80 a 90 km/uur de bocht om boven aan de oprit
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 19 Dec 2014, 12:08

tim schreef:Crises, wat een reactie's! :o
Waarvoor dank uiteraard.
Toch wel opgekeken van het aantal waarschuwingen bij gebruik van muds op asfalt, waarop ik inderdaad voornamelijk rij, dat anderhalve zandpad wat ik per jaar zie is te verwaarlozen.
Eerlijk gezegd zit ik niet echt te wachten op gevaarlijke situaties bij nat weer..

Crises ... ben ik even een paar dagen weg en het is crises op alle fronten.

Nu dan even mijn bijdrage:

Ik heb sinds een half jaar Continental CrossContact AT in 235/85x16, met gewoon ruim lucht, je hoort de band iets, en hij doet gewoon goed tot meer dan goed wat je ervan verwacht. Goed op natte wegen, goed op droog (maar dat is vanzelfsprekend) en opvallend goed in de bergen op steen-zooi-paden die te voet al uiterst zwaar waren. In zand, gras en niet te hevige modder geen enkel probleem gehad. Alleen is het geen "winter-band", misschien wel in de Hollandse winter maar ik vertrouw het redelijk massieve rubber niet. LandRover monteert deze banden nu overigens zelf ook als standaard (wat geen bewijs van kwaliteit is, prijsstelling en verkrijgbaarheid zijn voor auto-fabrikanten belangrijke maatstaven).
    CCC AT 235-85-16.jpg

Een band die op papier en qua verschijningsvorm veel op de CCC AT lijkt is de Nokian Rotiiva AT, vlgs 't internet nog iets goedkoper, nog iets stiller en zuiniger, en grappig genoeg een zomerband met een "sneeuwvlokje" (er zitten wat meer lamellen in het profiel dat verder redelijk op de CCC AT lijkt). Ik heb geen ervaring met deze banden, de "reviews" zijn lovend, en ik zag deze hieronder onder een RRC op de SortOut.
    Nokian Rotiiva AT 235-85-16.jpg

Ik hoop 's winters altijd op echte sneeuw, en zoek die dan ook op, dwz ga naar ergens waar ze soms ineens sneeuw in overvloed hebben, en waar ze vooral ook niet alles direct gladstrijken. Ik heb dan ook sinds kort ook echte winterbanden: Nokian Hakkapeliitta LT2, goed beschouwd maar weinig duurder rubber als het zomerse, en dus wel veel lamellen. Vlgs een boer in de Jura ook goed jaar-rond, maar sommige "reviews" spreken van snelle slijtage, en snelle veroudering bij gebruik 's zomers -- mij lijkt het vooral zonde een winterband 's zomers te gebruiken, behalve als het gaat om het oprijden van de laatste 4 mm (want een winterband is als hij halfweg versleten is als winterband wel op). Van deze Nokians kan ik inmiddels al wel terugmelden dat ze het in ieder geval erg goed doen in de regen (al dan niet met modder op de weg) ... ik heb ze net even "uitgelaten" -- in nat gras etc. lieten ze me ook niet in de steek.
    Nokian HK LT2 235-85-16.jpg

En .. ik ken ook iemand (hier ook actief) die met Cooper Discoverer M+S erg tevreden was, en die daar ook jaar-rond op reed. Deze Cooper is van een iets ouder ontwerp, toch redelijk stil en (op papier) minder zuinig. Qua (internet) prijsstelling is deze Cooper nog interessanter als de Nokian Rotiiva, maar qua prijs valt het mij eigenlijk sowieso mee, van € 450 tot € 550 incl BTW voor 4 banden excl de montage (iets 2ºhands moet wel erg leuk geprijsd zijn wil je de gok wagen).

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 26 Dec 2014, 07:41

Landmarcs schreef:En .. ik ken ook iemand (hier ook actief) die met Cooper Discoverer M+S erg tevreden was, en die daar ook jaar-rond op reed. Deze Cooper is van een iets ouder ontwerp, toch redelijk stil en (op papier) minder zuinig. Qua (internet) prijsstelling is deze Cooper nog interessanter als de Nokian Rotiiva, maar qua prijs valt het mij eigenlijk sowieso mee, van € 450 tot € 550 incl BTW voor 4 banden excl de montage (iets 2ºhands moet wel erg leuk geprijsd zijn wil je de gok wagen).

Groeten MarcS
Deze dus
IMG_0128.jpg

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Terug naar “Kroeg”