Ervaring bf goodrich mud banden

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Waterrover
Beheerder

Re: Ervaring bf goodrich mud banden

Berichtdoor Waterrover » 16 Dec 2014, 21:33

JanTD5 schreef:Ondanks alles vind dat een band onder een Defender ook moet smoelen, BFG AT gaat prima, bovendstaande smoelt niet onder een Defender of series. Als grip en veiligheid je alles is moet je zeker niet in een Defender stappen.

Groet Jan

Hoe het ook zij, ik denk dat je je bewust dient te zijn van je eigen verantwoordelijkheid op de weg jegens andere weggebruikers. Grip en veiligheid heeft niets te maken met rijden in een Defender maar met normbesef. Wat heb je aan stoere banden, als je weet dat je hierdoor eigenlijk een gevaar op de weg bent?

Scratch

Berichtdoor Scratch » 16 Dec 2014, 21:58

tim schreef:Moet binnenkort aan een nieuw setje, heb er altijd ATees onder gehad.
Is de bf goodrich mud/terrain ook afdoenlijk, lees voor voornamelijk straatgebruik?
Eigenlijk 2 punten vooral; hoe staat het met het geluid van die band, en de slijtage?
Ben je met een mud uitvoering tov een AT uitvoering een stuk slechter af?

- kon op het internet niet heel veel info vinden, vandaar alhier-

Mijn eerste Defender had AT van BF-Goodrich, nha, dat was dus van 2 werelden niets :evil: lawaai op de weg, glad bij regen, niet mee te rijden in de sneeuw. In het terrein zo vol met zand of modder en dan weer op de weg constant stenen die los komen uit het profiel. En dan de grootste natuurlijk als laatste als je 120km/u rijd :x

Nooit meer AT's gehad, maar alleen maar MT's van BF-G. Straat banden onder een Defender, dat zou een beetje vreemd zijn hè :lol: Het nieuwe profiel is nog beter dan het oude, stiller en nog beter in het terrein (overweeg mijn Simex te verkopen, als ik de km2 in 35ers kan krijgen) Terrein banden rij je niet als je het brandstof gebruik omlaag wilt brengen. Ook is defensief rijden aan te bevelen. Verder zijn het banden van hoge kwaliteit, die je niet snel zult verslijten of beschadigen in het terrein. Mijn banden verslijt ik nooit, maar gaan vaak "verloren" met de verkoop van de auto ;)

Afbeelding
Mijn setje MT's op nieuwe velgen.
Gr Eric

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 16 Dec 2014, 22:47

tja, ervaringen verschillen.... maar bij elk soort weersomstandigheden waarbij ik mijn auto zowel op AT´s als op MT´s gereden heb vond ik de AT´s beter presteren op de weg....zeer zeker bij nat weer en al helemaal in de sneeuw (en ik heb alleen eigen rijervaring met de KM2 muds)

en ja, in bepaalde soorten terrein is een AT echt een compromis dat zijn beperking kent.... maar een MUD is ook niet voor elk terrein geschikt...AT's doen het soms zelfs beter in het terrein..... Maar als je bijna al je kilometers op asfalt maakt, wat is dan je prioriteit? goed presteren is de modder? vast niet
gone

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 16 Dec 2014, 23:26

Waterrover schreef:
JanTD5 schreef:Ondanks alles vind dat een band onder een Defender ook moet smoelen, BFG AT gaat prima, bovendstaande smoelt niet onder een Defender of series. Als grip en veiligheid je alles is moet je zeker niet in een Defender stappen.

Groet Jan

Hoe het ook zij, ik denk dat je je bewust dient te zijn van je eigen verantwoordelijkheid op de weg jegens andere weggebruikers. Grip en veiligheid heeft niets te maken met rijden in een Defender maar met normbesef. Wat heb je aan stoere banden, als je weet dat je hierdoor eigenlijk een gevaar op de weg bent?

Dan kan ik beter de defender laten staan :lol: :lol: :lol: :lol:

1: levens gevaarlijk voor fietsers en voetgangers aan de voorkant.
2: rem weg die wel binnen de norm valt maar beduidend minder is dan mijn Peugeot.
3: veiligheid voor mee rijders minimaal door ontbereken van enige bescherming zoals airbags ed
4: banden die europees goed gekeurd zijn voor op de weg en apk, maar door anderen als levens gevaarlijk beoordeeld worden :lol: :lol: :lol: :lol:

Zal hem morgen te koop aan bieden en een Volvo aanschaffen, dit is natuurlijk sarcastisch bedoeld :lol: :lol: :lol: :lol:

Oja ik rij nig geen 6000km per jaar :D

Groet Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Edward

Berichtdoor Edward » 16 Dec 2014, 23:45

Wat mij opvalt is dat een hoop ervaringen gebaseerd zijn op banden uit de prehistorie. :shock: :shock:

Wat een AT of MT 10 jaar gelden deed zegt niks over een band van nu. Zolang ik op de snelweg in de lange bochten van de ene naar de andere snelweg op de linkerbaan allerlei leasehokken op zit te duwen omdat ze te langzaam gaan is er niks mis met de grip van een mud.

Als je echt twijfelt probeer dan maar eens Johnny bij te houden op z'n muds, dat lukt mij zelfs niet.....

Maar Floris, kom maar een keer met de 130 rijden, dan weet je hoe een Bfg km2 mud rijdt. Zetten we Johnny z'n 130 ernaast met At's en dan mag je zelf tot de conclusie komen ;) ;)

Mijn muds zijn overigens ook in de aanbieding, met velg en al :D
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 16 Dec 2014, 23:51

mijn vergelijk komt uit 2011/2012 met een D2 op 245/75R16 BFG AT en BFG MT KM2

en er is best te rijden op muds, maar een AT is veel minder verradelijk als het weer wat minder wordt...
en een MT is beduidend rumoeriger... en als je als Floris eigenlijk bijna alleen asfalt rijdt... Dan lijkt mij een AT beter geschikt voor de toepassing.

MBT de aanbieding

Als je gebruikte banden koopt, dan zijn dat dus oudere banden, hoe oud is ouder? zijn het erg oude banden, houd dan rekening met verouderd rubber en daarmee samenhangend verlies van eigenschappen.
zijn het wel al KM2's of zijn het nog de oude muds?
gone

tim

Berichtdoor tim » 17 Dec 2014, 01:27

Crises, wat een reactie's! :o
Waarvoor dank uiteraard.
Toch wel opgekeken van het aantal waarschuwingen bij gebruik van muds op asfalt, waarop ik inderdaad voornamelijk rij, dat anderhalve zandpad wat ik per jaar zie is te verwaarlozen.
Eerlijk gezegd zit ik niet echt te wachten op gevaarlijke situaties bij nat weer..

een paar losse opmerkingen:

@hassan, wat is dat sipen precies?
zonder dollen, een slijpschijf heb ik vaker in m'n handen dan bestek, letterlijk :roll:
@roger, jouw opmerking in jouw eenalaatse alinea ; ik ga toch eens bellen met mijn ex vriendin, of ze niet een keertje op een regenachtige dag met haar moeder een dagje op stap wil met mijn 110 met mudjes.. :mrgreen:

@ Ed, gewoon effe zuiver: herken je de beschreven situaties met nat weer?
@ nog een keer Ed, waarom doe je dat nou, die dingen aanbieden, nou ga ik weer twijfelen :twisted: ;)
Ik hou het toch serieus in m'n achterhoofd, jouw setje.moeten even kijken of we iets kunnen combineren met de poertjes tzt.

ooh ja, dit zijn ze:http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/jeep-onderdelen/m879104717-bf-goodrich-265x75x16-mud.html?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer

ik weet niet of de link werkt, voor diegene die de moeite even willen nemen:
op MP, bf goodrich intikken, en dan op de eerste pagina het setje met een vraagprijs van 320 euro voor 4 stuks met een geclaimde 12 mm profieldiepte.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

marcenvon

Berichtdoor marcenvon » 17 Dec 2014, 07:55

Kan niet wat zijn, ze staan bij de jeep-onderdelen :mrgreen:

Er staat trouwens bij dat het oud type is. Ik zou ze persoonlijk laten staan en voor AT's gaan.

Marc
110CS TD5 uit 2002
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 17 Dec 2014, 08:18

staat er niet alleen bij, is ook op de foto's te zien ;-) weet niet wanneer de KM2 gekomen is, maar die is er toch ook al zeker een jaar of vier?

Sipen is het aanbrengen van sneetjes in de profielblokken, elk sneetje is een randje dat voor grip zorgt... laatst meen ik een prijs van 60 euro per band gehoord..... dan kun je beter gelijk nieuwe AT's nemen ipv die ouwe muds en sipen
gone

tim

Berichtdoor tim » 17 Dec 2014, 10:19

@Marc en Roger, dank voor de moeite.

Nu ik me herinner, op de vorige bedrijfs"bus", patrol gr longbody had ik ze volgens mij ook, en inderdaad bij nat weer moest je dus echt van te voren "inremmen" , want vrijwel gegarandeerd schoof je al snel door als je niet uitkeek.
En zo'n gr (zeker de 5deurs)ligt toch echt wel wat stabieler van zichzelf op de weg dan een 110..

Overigens, dat worden nog heel wat blokjes om te gaan bewerken met m'n slijptol :lol:
Ik wacht iig ook nog even Ed's ervaring af met nat weer.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Terug naar “Kroeg”