Landmarcs schreef:Hierbij het Td5 Koppel & Vermogen-diagram (van een Defender Td5).
Je ziet dus direct dat een Td5 geen "Puma" is, boven de 2000 rpm zakt het koppel geleidelijk weg, vanaf 1500 rpm heb je al 80% van het max koppel maar wel slechts de helft van het vermogen van dat bij 1950 rpm (waar je het max. koppel hebt). Je ziet ook dat doortrekken naar 3000-3500 rpm steeds minder extra winst geeft (hetgeen overeenkomt met de resultaten met een handbak
Ik ben het hier niet helemaal mee eens.
Wat ik toch vooral zie op basis van het TD5 diagram is dat:
- wil je zo snel mogelijk opschieten
- je precies tot 4200 toeren door moet trekken om vervolgens door te schakelen.
het heeft hier zin om hogere toerentallen op te zoeken.
(NB bij 4200 toeren regelt het motormanagement het vermogen terug)
Je ziet dat het vermogen van de TD5 duidelijk toe blijft nemen tot aan het maximaal toerental. Vergeet niet dat je dit vemogen kunt omzetten in meer koppel aan de wielen door een kortere versnelling te kiezen! Daardoor genereer je effectief meer trekkracht en meer versnelling dan bij het rijden in een langere versnelling.
Ter vergelijking:
Bij een stoommachine of bij sommige elektromotoren met constant vermogen maakt het niet uit in welke versnelling je rijdt. het koppel neemt volgens een hyperbool af met het toerental. Een versnellingsbak is overbodig. Dit zijn typische tractie motoren, ze zijn extreem eleastisch.
Neemt het vermogen duidelijk toe bij hogere toerentallen (bv een Ferrari, maar ook de TD5 neigt deze kant op) dan heeft het zin om hoge toerentallen op te zoeken. Dit type motor is niet zo elastisch, het trekken van een aanhanger gaat moeizaam.
Is het vermogen bij lagere toerentallen meteen vrij hoog en vlakt het vermogen bij hogere toerentallen snel af (bijvoorbeeld de Puma, moderne diesels en andere turbo motoren) dan heeft het weinig zin om lang in een bepaalde versnelling te blijven hangen. Deze motoren benaderen de stoommachine en zijn beter geschikt voor het trekken van een aanhanger.
Ik denk dat dit ook aansluit bij de ervaring. Een TD5 draait gevoelsmatig makkelijk hogere toerentallen en bij een Puma heeft het niet veel zin om lang door te trekken.