Nieuw hier en vragen

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
Erik Peters

Re: Nieuw hier en vragen

Berichtdoor Erik Peters » 20 Aug 2017, 19:37

Landmarcs schreef:Geen idee hoe het precies zit met de Td5, ik heb altijd begrepen dat de 2º generatie wél "Grün" was en de 1º niet.

Volgens mij is de 2e generatie Td5 geel en de 1e generatie rood, maar ik heb op mijn 1e generatie Td5 (2001) een gele zitten en die zat er al op toen ik hem kocht.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 20 Aug 2017, 20:12

Erik Peters schreef:
Landmarcs schreef:Geen idee hoe het precies zit met de Td5, ik heb altijd begrepen dat de 2º generatie wél "Grün" was en de 1º niet. Da's dus fout !

Volgens mij is de 2e generatie Td5 geel en de 1e generatie rood, maar ik heb op mijn 1e generatie Td5 (2001) een gele zitten en die zat er al op toen ik hem kocht.

Ik vond dit: https://www.milieusticker.nl/ecms_pages.php?id=1#8 ... dus Erik: Vlgs deze regels heeft de vorige eigenaar een correcte "Verkehrsgelbe Miljöplakette" gekregen.   Alleen kom je met een gele tegenwoordig niet ver meer, dwz: de meeste steden vereisen "Grün".
Volgens deze vereenvoudigde regeling voor de "Ausländische Wagen" krijgen de allerlaatste Td5-en zelfs een "Grüne Plakette".

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 21 Aug 2017, 22:00

voor duitse kentekenbewijzen is het heel simpel er staat een code in die aangeeft in welke groep je voertuig valt.... voor buitenlandse voertuigen is het een stuk lastiger, veelal worden aanpassingen niet dusdanig geregistreerd dat de instantie die de plakkette uitdeelt het in kan zien, dus gaan ze zowieso van de standaard auto uit (en dat is voor Td5 10p motor rood en voor 15p en 16p motoren geel)

Mileuzones waar je met rood en zelfs met geel in mag zijn er niet veel meer, het is alles of alleen groen meestal.

het schijnt dat je de plakkette ook in NL (ANWB, DEKRA, TUV???) kunt krijgen. in Dutisland bij tuv dekra, sommige garages en bij de straßenverkehrsamten. standaard prijs in Duitsland is 5 euro
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 21 Aug 2017, 23:30

Roger B. schreef:voor duitse kentekenbewijzen is het heel simpel er staat een code in die aangeeft in welke groep je voertuig valt.... voor buitenlandse voertuigen is het een stuk lastiger, veelal worden aanpassingen niet dusdanig geregistreerd dat de instantie die de plakkette uitdeelt het in kan zien, dus gaan ze zowieso van de standaard auto uit (en dat is voor Td5 10p motor rood en voor 15p en 16p motoren geel)
....

Precies, maar met een maar ... omdat het voor buitenlandse voertuigen lastig is krijg je indien je op de overgang zit soms een gunstiger MiljöPlakette.
Zie: https://www.milieusticker.nl/ecms_pages.php?id=1#8 -- op deze wijze heeft Erik dus een Gelbe Plakette op een groene auto die volgens de Td5 10p slechts rood zou krijgen. De laatste Td5-en krijgen dus zo met wat geluk zelfs Grün (welke kleur de auto ook heeft).

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 22 Aug 2017, 20:06

de Td5 motor heeft nooit groene mileusticker gehad, ongeacht wanneer ie op kenteken gezet is.... en verkeerde stickers kun je altijd kopen
gone

trix G4

Berichtdoor trix G4 » 22 Aug 2017, 22:14

Roger B. schreef:.... en verkeerde stickers kun je altijd kopen

waar ? ;)

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 22 Aug 2017, 23:07

internet, welwillende tankstations of andere verkooppunten

bedenk je wel dat rijden in een milieuzone zonder sticker of met een sticker die niet voldoet aan de eis van de zone een relatief lage boete oplevert..... betrappen ze je op fraude met zo'n stikker is de bekeuring fors hoger
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 23 Aug 2017, 09:39

Roger B. schreef:internet, welwillende tankstations of andere verkooppunten

bedenk je wel dat rijden in een milieuzone zonder sticker of met een sticker die niet voldoet aan de eis van de zone een relatief lage boete oplevert..... betrappen ze je op fraude met zo'n stikker is de bekeuring fors hoger

Als je nu toch creatief aan het werk gaat maak dan iets dat alleen oppervlakkig op de Miljöpakette lijkt maar voldoende afwijkt van het origineel om niet als een vervalsing aangemerkt te worden. Valsheid in geschrifte en fraude zijn kostbare grapjes, een als parodie herkenbare grap kost niks.
De sticker mag ook middenboven op de voorruit, qua vermindering van de eerste visuele controle is dat dus eerste keus. En ... je loopt dus het risico op een normale (geen adequate sticker) boete, maar wellicht wordt de Unsin-plakette over het hoofd gezien, en gezien als gewone groene.

Let op: dit zijn de kenmerken die je dus niet 1:1 moet imiteren, slechts als slordige leidraad gebruiken.

Feinstaub.png
Dus bijv. 10 of 12 kantig ipv echt rond, en bijv. RAL 6029 (Minzgrün = "Polizei-grün"), een achtergrond/schaduw-tekst Unsinnplakette, géén DIN-schrift, etc. etc.
Een parodie is op grond van de vrijheid van meningsuiting toegestaan. Wil je het helemaal goed doen moet je nog "even" een studie maken van de Duitse jurisprudentie.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 23 Aug 2017, 13:16

Roger B. schreef:voor duitse kentekenbewijzen is het heel simpel er staat een code in die aangeeft in welke groep je voertuig valt.... voor buitenlandse voertuigen is het een stuk lastiger, veelal worden aanpassingen niet dusdanig geregistreerd dat de instantie die de plakkette uitdeelt het in kan zien

Ik heb nog een VW bus (benzine) uit 1990 (die had oorspronkelijk een Duits kenteken), maar op mijn Nederlandse kentekenbewijs staat vermeld dat het om een Caravelle 68 Kw U9 type gaat. Daar zou ik dus een Groene sticker op moeten kunnen krijgen (al is ie volgens bouwjaar te oud).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 23 Aug 2017, 14:44

Erik Peters schreef:
Roger B. schreef:voor Duitse kentekenbewijzen is het heel simpel er staat een code in die aangeeft in welke groep je voertuig valt.... voor buitenlandse voertuigen is het een stuk lastiger, veelal worden aanpassingen niet dusdanig geregistreerd dat de instantie die de plakkette uitdeelt het in kan zien

Ik heb nog een VW bus (benzine) uit 1990 (die had oorspronkelijk een Duits kenteken), maar op mijn Nederlandse kentekenbewijs staat vermeld dat het om een Caravelle 68 Kw U9 type gaat. Daar zou ik dus een Groene sticker op moeten kunnen krijgen (al is ie volgens bouwjaar te oud).

Volgens het schemaatje in het eerder door mij genoemde: https://www.milieusticker.nl/ecms_pages.php?id=1#8 kijkt men bij een buitenlandse auto naar bouwjaar, eventueel kijkt men aanvullend naar een "beter" presterende motorisering - dus "beter" als vlgs het bouwjaar.
Op deze wijze is de "rode" Td5 toch als een "gele" bestickert (want op bouwjaar). Ik vermoed dat de allerlaatste Td5-en zo zelfs "groen" worden.
Omgekeerd, zodra je bij een ouder bouwjaar een vooruitlopend op de regels schonere motor hebt (en dat kan aantonen) dan krijg je een "schonere" sticker als die die je op grond van het bouwjaar gekregen had.

Anyway, voor € 5,-- weet je wat je krijgt ... en wellicht helpt het als je wat "huiswerk" doet om een dergelijk grensgeval aan de goede kant van de streep te krijgen.

Groeten MarcS

Terug naar “Nieuw op het forum”