Def '05 Td5: Koelvloeistof vervangen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Koelvloeistof

Berichtdoor Landmarcs » 09 Dec 2014, 22:55

Eric Tol schreef:GEEN leidingwater gebruiken. Daar zit kalk en anders verontreinigingen in. Krijg je mooie ketelsteen afzetting van in de koelgalerij en dat wil je niet.
Dus niet de tuinslang er in hangen zoals marc zegt.

Als je ergens woont waar er veel kalk in het water zit dan heb je een punt. Zit er veel chloor in het water ... dan ook liever niet.

Doorspoelen met demin-water is niet iedereen gegeven (en demin-water heeft ook zo z'n min-punten).
Goed doorgekookt water zou ook nog kunnen, maar wie heeft daar maar zo genoeg doorspoel-water van.

Groeten MarcS

VeeTee

Re: Def '05 Td5: Koelvloeistof vervangen

Berichtdoor VeeTee » 09 Dec 2014, 23:04

Nogmaals, doorspoelen met demiwater is echt wel overdreven en niet nodig, de contacttijd is zodanig kort dat dat beetje kalk of chloor geen kwaad doet. Indien voorradig is het wel aan te bevelen om de verdunststap wél met demiwater te doen, maar zoals hierboven al gezegd, sommige anrivriessoorten zijn er op voorbereid om gewoon met kraanwater door verdund te worden.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 09 Dec 2014, 23:15

VeeTee schreef:Nogmaals, doorspoelen met demiwater is echt wel overdreven en niet nodig, de contacttijd is zodanig kort dat dat beetje kalk of chloor geen kwaad doet. Indien voorradig is het wel aan te bevelen om de verdunststap wél met demiwater te doen, maar zoals hierboven al gezegd, sommige anrivriessoorten zijn er op voorbereid om gewoon met kraanwater door verdund te worden.

Vlgs de info die ik vond blijft er 5 liter "dood volume" achter, gezien de totale inhoud van 13 liter vul je dan nog bij met 1,5 liter demin-water.
Ik denk dat ze in de garage/dealer gewoon gemeente-pils gebruiken, gewoon uit de lokale tap.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 09 Dec 2014, 23:36

Landmarcs schreef:Ik denk dat ze in de garage/dealer gewoon gemeente-pils gebruiken, gewoon uit de lokale tap.

Waarschijnlijk gebruikt de gerenommeerde garage/dealer "kant en klare" koelvloeistof en gaan ze niet klooien met antivries en water.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 10 Dec 2014, 00:02

Erik Peters schreef:Waarschijnlijk gebruikt de gerenommeerde garage/dealer "kant en klare" koelvloeistof en gaan ze niet klooien met antivries en water.

... well I can tell you that in the dealerships, both in The Netherlands and here in the UK we can only buy Coolant in the undiluted form, Land Rover do not supply a "kant en klaar" version of any of their coolants and all of them are mixed with "gemeente pils"

Normally it is mixed and stored in 200l barrels as it comes in 1l, 5l, 25l or 205l containers.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Marksman

Berichtdoor Marksman » 10 Dec 2014, 05:47

Maar kant en klare koelvloeistof kan ik toch wel gebruiken? Lijkt me eenvoudiger.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 10 Dec 2014, 06:54

tja....en hoe vervang je het deel dat er niet uit wil bij leeg laten?

bovendien kostentechnisch staat het me tegen dat geconcentreerde G12a nauwelijks duurder is per liter dan het zelfde merk kant en klaar.....duur water wat je dan koopt dus ;)

goed doorspoelen (dan heb je dus "schoon" water in je motor) en dan het gewenste percentage aan de hand van die 13liter volume er in en vervolgens afvullen met water....dat is wat ik zou doen....

en zoals ik al opperde. en Rob bevestigde.......garages vullen ook gewoon met kraanwater
gone

ToyRoverlander

Berichtdoor ToyRoverlander » 10 Dec 2014, 07:21

Zit er geen aftapkraan in dat blok? Zelfs in die oude 2.25 blokken, en ZELFS in mijn toyspul zit een aftapkraantje in het blok. En anders eens op zijn neus houden en schudden :lol:
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.

conny

Berichtdoor conny » 10 Dec 2014, 11:14

Nee, zit er niet. :(

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Dec 2014, 13:12

Roger B. schreef:tja....en hoe vervang je het deel dat er niet uit wil bij leeg laten?

bovendien kostentechnisch staat het me tegen dat geconcentreerde G12a nauwelijks duurder is per liter dan het zelfde merk kant en klaar.....duur water wat je dan koopt dus ;)

goed doorspoelen (dan heb je dus "schoon" water in je motor) en dan het gewenste percentage aan de hand van die 13liter volume er in en vervolgens afvullen met water....dat is wat ik zou doen....

en zoals ik al opperde. en Rob bevestigde.......garages vullen ook gewoon met kraanwater

Kostentechnisch: Bij de Action hebben ze Valvoline MaxLife Coolant 50/50 in liter-verpakking voor naar ik meen € 2,99.
Als je een flesje kant-en-klaar wilt hebben voor het geval dat je wat moet/wil bijvullen waarschijnlijk wel leuk geprijsd/handig voor erbij.
Ik heb geen idee wat het concentraat kost per 1-5 liter (voor een Td5 heb je 6,5 liter nodig).

Wil je het hele koelsysteem verversen dan heb je gezien de 5 liter "dode" inhoud toch minimaal 5 liter onverdund nodig, of je moet een "kostenlijke" verdringingsreeks willen doen met 50/50 pre-dilluted spul.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”