Edward schreef:Ieder moet kiezen wat ie het leukste vind. Maar een keuze maken op het extreme gebruik van een Rally of zonder ooit op alu gereden te hebben zoals jij slaat niet echt ergens op..........
Je verhaal over alu is duidelijk niet gestoeld op enige ervaring. Er is geen enkele reden waarom een sneeuwketting niet om een alu velg kan en dat staal zoveel sterker zou zijn is ook niks meer dan een aanname. Op een safari in The Darian gap is staal wellicht handiger omdat een deuk er soms wel uit te hamere is, maar verder bied het geen enkel voordeel voor een normale gebruiker.
Net zomin als alu wezenlijke voordelen bied tov staal.
Om nog maar even verder te borduren op dit Topic-zijpad:
Niets in onmogelijk, zeker niet bij een LandRover.
Een lekke lichtmetalen velg tgv een klein nauwelijks zichtbaar krakje heb ik evenwel zelf gezien (dwz ik zag eigenlijk niks - het betrof een standaard lichtmetalen velg onder een RangeRover).
En ... als je ergens wat dieper in de Zweedse binnenlanden zit dan wil je je vakantiedagen ook niet verspijkeren aan het zoeken van/wachten op een nieuw wiel ... ja ja de kans is klein dat je een wiel stuk rijdt maar het kan, ook daar heb je stenen zoals in Kenia.
Het gaat er dus om dat er eigenlijk geen voordelen zijn aan lichtmetaal en wel (met een heel kleine kans) enkele nadelen.
Sneeuwkettingen kunnen natuurlijk best op een licht-metalen velg, maar als je sneeuwkettingen echt gebruikt dan zijn die best ruig en als die kettingen dan met meermaals omleggen en weer afnemen langs dat mooie alu-oppervlak raggen dan is het mooie er snel af, dus dat is de reden van mijn 1º keuze voor staal in combi met sneeuwkettingen. "Het mooi" was immers het belangrijkste voordeel (afhankelijk van je smaak) van de licht-metalen velg.
En het grootste "objectieve" voordeel van staal vind ik de prijs (ik ben nu eenmaal "zuinig"). Zou je een stalen velg verspelen (bij een "Wolf" moet je daarvoor wel hevig je best doen) dan zijn de kosten overzichtelijk, de band die je dan waarschijnlijk ook moet vervangen is bijna zeker duurder. Bij lichtmetaal moet je afhankelijk van het model soms zelfs hopen dat je dezelfde velg nog terugvindt.
Groeten MarcS