Gewichten wielen/velgen/banden

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Gewichten wielen/velgen/banden

Berichtdoor Landmarcs » 07 Dec 2014, 23:17

VeeTee schreef:Een 16x7 Zu velg weegt 10.4 kg. Max load 1400 kg.

Kijk ... dat is een leuk "lichtgewichtje" ... het kan dus wel lichter met licht-metaal.
Alleen vrees ik dat de bijpassende bredere banden veel van de winst doen verdampen.

Groeten MarcS

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Dec 2014, 23:34

tim schreef:Zie hier de droomband van Marc.. :D
Is die Wolf velg gewoon niet " te dik" qwa staal omwille van het heavy duty element?
Ik heb mijn wolfs nimmer opgemeten, die dingen doen het gewoon en draaien rond en daarmee is het klaar voor mij.

Ja, ja, ik snap best waarom die heavy-duty velg zo heavy-dik is.
Ik doelde erop dat voor de gewone stervelingen (en zelfs voor Edward) dunner staal veelal meer dan genoeg is.
Ik zou best tevreden geweest zijn met een 6,5 brede velg a la standaard-staal, alleen is die er niet.
Een standaard-stalen velg verbreden en opnieuw spuiten is duurder als een nieuwe heavy-duty dus wat zit er onder mijn auto: 5 mm overkill.

Nog makkelijker was het geweest als de standaard-stalen velgen af-fabriek nar 6 inch gebracht waren (zo'n 15 jaar terug misschien al), dan had je een velg waar zowel 7.5x16 als 235/85x16 behoorlijk op past, 235/85 is gewoon een tikje te breed voor de 5,5 inch standaard-maat ... je moet overigens de volkstammen die 235/85 op standaard staal niet in de kost hebben want dat zou hard aanpoten zijn.

Maar goed, ze draaien allemaal rond, dus daar heb je gelijk in, en qua onafgeveerd gewicht maakt het uiteindelijk maar weinig uit als je dat afzet tegen het totaal-onafgeveerd gewicht: die assen zijn voor de meesten van ons ook overkill.

Groeten MarcS

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 08 Dec 2014, 09:56

Landmarcs schreef:Een lichtmetalen Blindo 7J x 16 (het zwaarste/sterkste in lichtmetaal - "heavy-duty" / military-grade) zou 14,3 kilo zijn.

Die Wolf velgen zijn dan welliswaar een beetje zwaar, maar ze zijn veruit het sterkst!
Het verhoogt het onafgeveert gewicht ook een beetje, maar dat moet dan maar.
De sterkste banden met 3 ply sidewall zijn trouwens ook significant zwaarder dan een setje straatrubber met 2 ply.

Iemand hier in Kenia had 6 Blindo velgen uit Engeland over laten komen voor heel veel geld. Tijdens de eerste rally raid brak het complete binnenwerk uit de velg! Hoezo de sterkste velg? Niet op vulkanische steen in iedergeval. Hij is ook maar overgeschakeld op Wolf velgen.

En die lichtmetalen Zu of Mach5 wielen zijn dan wel rated op 1400 kilo. Ik weet niet wat voor kilo's dat zijn. Een vriend van mij reed met mijn Puma over een ietwat grote steen heen, en het gevolg was een afgeschreven Mach5 wiel. Met een Wolf velg was dat nooit gebeurt.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 08 Dec 2014, 11:03

JoostKenya schreef:Iemand hier in Kenia had 6 Blindo velgen uit Engeland over laten komen voor heel veel geld. Tijdens de eerste rally raid brak het complete binnenwerk uit de velg! Hoezo de sterkste velg? Niet op vulkanische steen in ieder geval. Hij is ook maar overgeschakeld op Wolf velgen.

En die lichtmetalen Zu of Mach5 wielen zijn dan wel rated op 1400 kilo. Ik weet niet wat voor kilo's dat zijn. Een vriend van mij reed met mijn Puma over een ietwat grote steen heen, en het gevolg was een afgeschreven Mach5 wiel. Met een Wolf velg was dat nooit gebeurt.

Ja ... ik vind ze er ook gewoon "eng" uitzien. Met mijn bescheiden materiaal-kennis ben ik niet bang voor de normalere belastingen maar juist van die uitzonderingen waarbij een en ander al redelijk richting limiet belast wordt en daarbij dan nog een extra tik krijgt. Aluminium-legeringen breken dan verraderlijk gemakkelijk. Gewalst/geprofileerd plaatstaal zal niet gemakkelijk breken, het zal eerder vervormen - met een gedeukt, ovalen of scheef slingerend wiel kom je altijd nog thuis ... misschien zijn die velgen dan ook afgeschreven, maar die afschrijving is dan financieel gezien overzichtelijk, het "gewoon" thuiskomen zou mij waarschijnlijk nog meer waard zijn.

En ... ik vind de meeste lichtmetalen wielen er ook gewoon "erg" uitzien, niet passend onder het "bananendoos-ontwerp" van de Defender.
Blindo-velgen in zwart of staal-grijs kunnen er nog mee door in mijn ogen, maar ja, dit is dus vooral een kwestie van onbetwistbare smaak.

In mijn ogen ziet de meerderheid van de lichtmetalen velgen (onder welke auto dan ook) er net uit als een wiel met plasticken sierdop (het zal wel andersom zijn). O ja, schilder mij nu niet af als fundamentalist: Een mooi gespaakt wiel onder een oude Jaguar of een andere sportwagen is gewoon mooi, net als een stalen wiel met een extra krans bouten onder een authentieke Renault 4CV, en onder een Ferrari verwacht ik ook iets passends in lichtmetaal.

Groeten MarcS

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 08 Dec 2014, 11:25

Landmarcs schreef:Ja ... ik vind ze er ook gewoon "eng" uitzien.

Ik vind die Blindo velgen wel erg mooi!
We stonden de avond voordat die ene velg spontaan afbrak nog collectief bij die auto te kwijlen.

Maar net wat je zegt. Staal is erg taai. Je hebt hooguit een kromme velg en je kunt altijd wel doorrijden.
Met aluminium is het vaak in 1 keer klaar.

We gaan in April de Libya rally rijden. Voor mij geen lichtmetaal.
Ik ga gewoon op een setje stalen Disco 1 wielen. Ik zou graag op Wolf velgen gaan maar die zijn er helaas niet in 7J.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 08 Dec 2014, 11:49

JoostKenya schreef:
Landmarcs schreef:Ja ... ik vind ze er ook gewoon "eng" uitzien.

Ik vind die Blindo velgen wel erg mooi!
We stonden de avond voordat die ene velg spontaan afbrak nog collectief bij die auto te kwijlen.

Maar net wat je zegt. Staal is erg taai. Je hebt hooguit een kromme velg en je kunt altijd wel doorrijden.
Met lichtmetaal is het vaak in 1 keer klaar.

We gaan in April de Libya rally rijden. Voor mij geen lichtmetaal.
Ik ga gewoon op een setje stalen Disco 1 wielen met 265/75R16.
Ik zou graag op Wolf velgen gaan maar die zijn er helaas niet in 7J.

Tja, je kan ook een setje "Wolf" velgen (laten) verbreden. Ik weet niet hoeveel het verbreden de velg verzwakt.
Als je een tweede setje "cannibalisereert", dwz van de tweede direct de extra brede tweede helft afsnijdt, dan heb je maar één lasnaad.
Wat ook kan, als het vooral om het hart gaat: "Wolf" hart in een 7J Disco velgbed lassen.

Maar, zoals de oplettende lezertjes wel weten, voor mij hoeft die extra breedte niet. (En ik begrijp best dat er extreme omstandigheden zijn waar extra breedte wel een winst geeft.)

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 08 Dec 2014, 12:13

De enige reden waarom ik lichtmetalen velgen in de schuur heb liggen is dat stalen velgen teveel gedoe is om schoon te krijgen na een klus in de drek. :shock: :shock:

Daarvoor heb ik lang gezocht naar een set Borbets omdat die bewezen lomp sterk zijn. Of ze lichter zijn dan staal of zelfs Wolfs betwijfel ik. (een modular is echt licht)

Ik rij nu op Modulars en zoals Marc zegt; die zijn meer dan sterk genoeg.

Het is compleet belachelijk om wielen af te schrijven omdat een idioot ze in een rally weet te slopen!! :shock: :shock: :shock:

Dat is geen gebruik dat een normaal mens meemaakt. Een gewone auto hoeft ook nier op Reiger shocks te staan om het goed te doen!

Zoals gezegd: als ze goed zijn voor het Engelse leger zullen velgen best voldoen. Dat ze in een Rally te slopen zijn zegt natuurlijk geen zak.........
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 08 Dec 2014, 13:08

Edward schreef:Ik rij nu op Modulars en zoals Marc zegt; die zijn meer dan sterk genoeg.

Het is compleet belachelijk om wielen af te schrijven omdat een idioot ze in een rally weet te slopen!! :shock: :shock: :shock:

.....

Zoals gezegd: als ze goed zijn voor het Engelse leger zullen velgen best voldoen. Dat ze in een Rally te slopen zijn zegt natuurlijk geen zak.........

Mbt het eerste: Ik heb soms een fundamentalistisch trekje -- ik vind modulars niet mooi, die passen beter onder een Japanner.

Mbt het tweede: Natuurlijk loopt het meestal wel los, dwz standaard staal en modulars gaan niet direct krom (hoewel je van die laatste wel eens iets hoort), dus "Wolf" is bijna altijd overkill. Echter mbt het licht-metaal heb ik toch iets meer reserve. Als je de pech hebt om net iets harder als bedoeld op net een onhandig punt een licht-metalen velg een extra zijdelingse tik te geven dan kan je als je dubbel pech hebt ineens met een krak staan. Een klein deukje in een stalen velg is misschien niet mooi, wellicht kan je het "terug-meppen", en afgezien van een eventuele onbalans of onrondheid kan je er veilig mee verder rijden.
Een lichtmetalen velg met een klein krakje is direct exit, zelfs al is het krakje nauwelijks zichtbaar en merk je alleen maar dat het wiel geen lucht houdt, want een beginnend krakje gaat gegarandeerd verder. Afschrijven hoeft niet ... daar zijn ze ook te duur voor, maar het is wel een bezit met een hoger afschrijf-risico.

En tenslotte: Allereerst rijd ik liever om de modderprut heen (dat scheelt "poetsen"), en ... als je 's winters eventueel ook met sneeuwkettingen rijdt dan wil je in ieder geval voor die winterbanden liever stalen velgen (ook al gaat dat dan weer roesten).

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 08 Dec 2014, 13:46

Ieder moet kiezen wat ie het leukste vind. Maar een keuze maken op het extreme gebruik van een Rally of zonder ooit op alu gereden te hebben zoals jij slaat niet echt ergens op..........

Je verhaal over alu is duidelijk niet gestoeld op enige ervaring. Er is geen enkele reden waarom een sneeuwketting niet om een alu velg kan en dat staal zoveel sterker zou zijn is ook niks meer dan een aanname. Op een safari in The Darian gap is staal wellicht handiger omdat een deuk er soms wel uit te hamere is, maar verder beid het geen enkel voordeel voor een normale gebruiker.

Net zomin als alu wezenlijke voordelen bied tov staal.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 08 Dec 2014, 13:52

Edward schreef:Het is compleet belachelijk om wielen af te schrijven omdat een idioot ze in een rally weet te slopen!! :shock: :shock: :shock:

Dat is geen gebruik dat een normaal mens meemaakt. Een gewone auto hoeft ook nier op Reiger shocks te staan om het goed te doen!

Ik ben blijkbaar geen normal mens, want dat is oa wat ik met mijn Landrovers doe.
Oke, helaas geen Reigers ivm het budget maar 2.5'' Fox Coilovers.

Die Blindo velgen zouden de Dakar rally moeten kunnen uithouden.
Nou is het hier in Kenia vaak nog een tandje ruwer dan de Dakar. Tenminste als ik het vergelijk met de stukken van de oude Dakar stages die ik in Marokko en Mauritanie gezien heb. De Safari Rally hier heeft wat dat betreft ook een reputatie. Het is dan evengoed wel opmerkelijk dat iemand binnen 100 kilometer al de eerste velg stuk heeft (en daardoor ook uitviel). Stalen wielen heb ik nog nooit zo stuk zien gaan, hooguit een deuk. De algemene conclusie was dan ook dat Blindo's niet geschikt zijn voor Rally raids in Kenia.

Als je het dan hebt over lichtmetaal dan denk ik dat de oude drie spaaks Range Rover Classic velgen een stuk sterker zijn dan die Blindo's. Zelf ben ik van lichtmetaal teruggegaan naar staal ivm teveel schade aan de velgen (deuken en scheuren).

Het is natuurlijk verder zo dat voor Europese omstandigheden elke velg wel sterk genoeg is. Dus wat dat betreft is deze discussie vrij zinloos. Maar het hebben van een Landrover is misschien wel net zo zinloos.
Laatst gewijzigd door JoostKenya op 08 Dec 2014, 14:15, 2 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Techniek”