Defender 110 2000 TD5 radiator gedeeltelijk afdekken?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Erik Peters

Re: Defender 110 2000 TD5 radiator gedeeltelijk afdekken?

Berichtdoor Erik Peters » 05 Dec 2014, 20:15

Landmarcs schreef:
Erik Peters schreef:
steefklei schreef:Ook ooit een muffler gekocht, maar later bleek dat de thermostaat niet meer werkte dus voor niets in de kou gezeten.

Zo ontdekte ik ook dat de thermostaat defect was van mijn 300 Tdi: het duurde te lang voordat de kachel warmte af begon te geven (pas na een kwartier).

Erik,

Het is nog maar kort iets kouder, anders zou je inmiddels weten dat een kwartier opwarmtijd bij de Td5 de normaalste zaak van de wereld is.
Ik zie jou vroeger of later ook nog wel aan een slabbetje gaan.

Groeten MarcS

De Td5 warmt wel iets trager op dan de 300 Tdi, maar het duurt zeker geen kwartier voordat ik warme lucht uit de verwarming krijg.
Ik had laatst wel het idee dat de verwarming ineens iets kouder werd tijdens een rit. Misschien die 'plons' koud water uit de radiateur.
Er ligt inmiddels een Eberspächer hetelucht verwarming klaar om ingebouwd te worden, "het koud hebben" hoeft dan niet meer. Ik kan niet de brandstofleiding aftakken, zoals de zuigleiding bij de 300 Tdi, omdat bij de Td5 druk op de leidingen staat (als de pomp draait). Daar moet ik nog een oplossing voor zoeken. Een apart (kachel)reservoir is niet zo handig, m.b.t. vullen en lange(re) standtijd van de diesel (met 5% biobrandstof), tevens is er geen rode (goedkope) dieselolie meer. Waarschijnlijk wordt het een zuigleiding aanleggen uit de standaard brandstoftank.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 05 Dec 2014, 21:04

bij de tank een aansluiting maken... heb het ooit eens bij een defender gedaan volgens de beschrijving van webasto, op het tankelement zat een ongebruikt dicht buisje, daar knipte je het topje vanaf en daar ging een "rietje" met verdikking in de verdikking rustte op de rand van het buisje en over het geheel ging een rubber slangetje in het rubber slangetje een kunststof leiding naar het brandstofpompje.

Blijkbaar is het koude plons effect vooral een defenderkwaal, heb twee koude winters (en zonder muff) in een Td5 disco gereden en nergens last van gehad. auto was bij temperaturen (ruim) onder de -10 volgens de niet zo betrouwbare temperatuurmeter na een kilometer of 10 op temperatuur en na een kilometer of 5 a 6 duidelijk warmte uit de kachel voelbaar. De kachel was redelijk constant van temperatuur (behalve de disco kwaal dat je na drie kwartier ineens koud krijgt)
gone

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 05 Dec 2014, 21:08

In het systeem zit een lage drukleiding naar het filter toe en een hogedrukleiding richting motor. Zou je de lagedrukleiding kunnen gebruiken? In dat geval hoef je geen gat in de tank te boren.

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 05 Dec 2014, 21:15

Blijkbaar is het koude plons effect vooral een defenderkwaal, heb twee koude winters (en zonder muff) in een Td5 disco gereden en nergens last van gehad. auto was bij temperaturen (ruim) onder de -10 volgens de niet zo betrouwbare temperatuurmeter na een kilometer of 10 op temperatuur en na een kilometer of 5 a 6 duidelijk warmte uit de kachel voelbaar. De kachel was redelijk constant van temperatuur (behalve de disco kwaal dat je na drie kwartier ineens koud krijgt)

Ik heb dezelfde ervaring. Bij -5 heb ik tijdens het rijden eens de uitstroomtemperatuur van de kachel in het interieur gemeten. Mijn electronische meter gaf in ieder geval meer dan 70 graden aan ;)

Groet, Chris

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 05 Dec 2014, 21:16

het pompje van een standverwarming is berekend op zelf aanzuigen, niet op drukaanvoer (laag is meen ik nog steeds 4,5 bar)

je maakt geen gat in de tank, maar gebruikt (als de Td5 dat ook heeft) een daartoe voorbereidde aansluiting op het tankelement.

Toen ik de pomp in mijn tank van de P38 verving heb ik daar gelijk een doorvoer in gemaakt en een slang naar de motorruimte gelegd voor toekomstige standverwarmingsinbouw.

twee insteekkoppelingetjes met schroefdraadaansluiting aan de andere kant die door het gat dat ik daartoe in de pompdeksel maakte tegen elkaar geschroefd worden, binnen een slangetje dat 5cm van de bodem eindigd en buiten een slang naar de motorruimte....
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 05 Dec 2014, 21:49

Roger B. schreef:....

Blijkbaar is het koude plons effect vooral een defenderkwaal, heb twee koude winters (en zonder muff) in een Td5 disco gereden en nergens last van gehad.

Bij een kachel die maar krap-aan warmte geeft zoals bij de Defender merk je een plotselinge en tijdelijke dip maar wat gemakkelijk.
Daarom merk je ook effect van een op zich bescheiden verbetering zoals die die een radiator-muf brengt.

De Disco kachel is ruimer bemeten , als daar even ipv 70º "slechts" 60º uit komt dan merk je dat niet zo gauw.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 05 Dec 2014, 22:42

tot de puma nog antieker dan tegenwoordig dus die fenders
gone

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 05 Dec 2014, 23:31

Roger B. schreef:bij de tank een aansluiting maken... heb het ooit eens bij een defender gedaan volgens de beschrijving van webasto, op het tankelement zat een ongebruikt dicht buisje, daar knipte je het topje vanaf en daar ging een "rietje" met verdikking in de verdikking rustte op de rand van het buisje en over het geheel ging een rubber slangetje in het rubber slangetje een kunststof leiding naar het brandstofpompje.

Ik zal binnenkort eens kijken of er bij mij ook ergens zo'n tuitje aan de tank zit.
Gerard4t schreef:In het systeem zit een lage drukleiding naar het filter toe en een hogedrukleiding richting motor. Zou je de lagedrukleiding kunnen gebruiken? In dat geval hoef je geen gat in de tank te boren.

Nee, ik mag dat pompje niet in een drukleiding monteren (ook geen lage druk), alleen in een zuigleiding.
Roger B. schreef:het pompje van een standverwarming is berekend op zelf aanzuigen, niet op drukaanvoer (laag is meen ik nog steeds 4,5 bar)
je maakt geen gat in de tank, maar gebruikt (als de Td5 dat ook heeft) een daartoe voorbereidde aansluiting op het tankelement.
Toen ik de pomp in mijn tank van de P38 verving heb ik daar gelijk een doorvoer in gemaakt en een slang naar de motorruimte gelegd voor toekomstige standverwarmingsinbouw.
twee insteekkoppelingetjes met schroefdraadaansluiting aan de andere kant die door het gat dat ik daartoe in de pompdeksel maakte tegen elkaar geschroefd worden, binnen een slangetje dat 5cm van de bodem eindigd en buiten een slang naar de motorruimte....

Inderdaad moet het zuigslangetje niet helemaal onderin de tank eindigen, afgezien van het risico dat je de tank helemaal leeg trekt met de kachel, heb je ook kans op aanzuigen van troep die misschien onderin de tank 'ligt'.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

michielsl

Berichtdoor michielsl » 06 Dec 2014, 00:04

De td5 heeft idd zo'n tuitje op de tank. Zelf zo al 3x een stand kachel aangesloten.
De laatste was door de erkende installateur bij de vorige eigenaar vlak voor de brandstofdrukregelaar aangesloten :shock: .... Onbegrijpelijk. Dit was een eberspacher, het deel dat de tank in gaat en de brandstofleiding heb ik van webasto; deze zijn vrijwel identiek en allebei redelijk prijzig moet ik zeggen.

Was een 130 waar ik toch de bak vanaf had gehaald, dus makkelijk bij te komen. Bij de 110 moet de tank dr onderuit, gaatje knippen in je laadruimte of je moet slangenmens armen hebben ;)
Defender 130 HCPU TD5 2006, Defender 130 HCPU TD5 2006 'gepimpt'
Ex: Defender 130 HCPU 2003, Defender 110 300TDI 1998, Defender 110 TD5 2002
Nanocom Evolution II

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 06 Dec 2014, 10:42

Nog even een buiten de kaders suggestie:

De Td5 heeft dus een ingenieus maar ook lastig leidingen-netwerk + filter + pomp vlak bij de tank en dan die druk-leiding naar het motorblok.
Er ligt echter ook een retour, en mij lijkt dat met name het laatste stukje retour druk-arm naar de tank gaat.

Als je nu dit laatste stukje retour oppikt en daarmee een tussen-tankje vult en de overloop van dit tussentankje weer aan het restant retour legt dan heb je altijd een paar liter drukloze diesel bij de hand. Vanuit dit tussentankje kan je dan de standkachel diesel laten aanzuigen.
Enige "nadeel" is dan dat je de standkachel niet erg lang achtereen kan laten draaien, je moet ook zo nu en dan de motor laten lopen opdat het tussentankje weer aangevuld wordt. Mijns inziens is dit slechts een betrekkelijk nadeel omdat de standkachel de accu zou leegtrekken als je die kachel langdurig laat draaien.
Enige wat "te onderzoeken" is hoe groot die retour-diesel-stroom is. Is die retour te klein dwz grootte-orde een enkele liter per uur dan put je het tussentankje gemakkelijk uit. Je kan gewoon een sommetje maken: wat is de diesel-vraag van de standkachel, en in hoeveel tijd levert de retour deze diesel-vraag+een beetje extra, en daarna beslissen of je daar mee kan leven.

En afhankelijk van de "hoogte" van het tussentankje (die ook beperkt wordt door de "opvoerhoogte" van de retour) heb je ook nog een leuke "reserve-tank": kraantje onderaan en je hebt een reserve als op een brommert. (Wel rekening mee houden dat je na gebruik van de reserve die reserve niet bij de pomp vult, maar pas later tijdens het rijden, en je dus pas na een tweede tankbeurt weer een gevulde reserve hebt.)

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”