oneten '84 Bodylift?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
ToyRoverlander

Re: oneten '84 Bodylift?

Berichtdoor ToyRoverlander » 17 Nov 2014, 21:13

Dit:

Edward schreef:Dan zou ik gewoon een setje 2" spacers tussen je veren, shocks en de assen zetten. Kost weinig levert je redelijk wat hoogte onder je chassis en verder hoef je niets te vervangen. Moet je ooit aan nieuwe banden kun je nog kijken of je die iets hoger wilt en kunt monteren. ;)

En niet dit:
Scratch schreef:Persoonlijk zou ik investeren in 2" langere schokdempers en dislocatie cones. Tenzij je een 110 of 130 rijd zou ik de auto niet veel hoger maken dan standaard. De hoogte haal je uit de banden ;)

Geen dislocation cones gebruiken is mijn advies. Wedden dat dit topic ook weer totaal ontspoord in ellenlange discussies over wat wel en niet nuttig is, of logisch, of handig, of verstandig, of niet :mrgreen: 8-)
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.

ToyRoverlander

Re: body lift '84-er 110

Berichtdoor ToyRoverlander » 17 Nov 2014, 21:16

ppw schreef: verder niets, gaat me niet om uiterlijk oid, maar handelbaarheid en veiligheid hebben prioriteit ;)

Dan zou ik zeggen, hou hem zoals hij is en accepteer dat ie soms aan de grond loopt. Kun je goed leren terrein lezen en de punten herkennen waar je auto wel of niet door of overheen kan..
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 17 Nov 2014, 21:40

Edward schreef:Dan zou ik gewoon een setje 2" spacers tussen je veren, shocks en de assen zetten. Kost weinig levert je redelijk wat hoogte onder je chassis en verder hoef je niets te vervangen. Moet je ooit aan nieuwe banden kun je nog kijken of je die iets hoger wilt en kunt monteren. ;)

Dag PPW,

Stap één is in mijn ogen: Meet de veer-lengte of de bump-stop afstand van de achteras eens (en misschien voor ook) en vergelijk dat met een ± een jaar oude nieuwe Defender.
Als de veren nooit zijn vernieuwd en/of ze zijn vernieuwd met een dubieus after-market setje dan zou het maar zo zo kunnen dat je heel wat veerweg kwijt bent. De huidige standaard 110-veren zijn zo gek nog niet, enkel-progressief en voor de latere lichtingen Stationwagon hebben ze zelfs dubbel-progressieve veren, dus soepeler bij weinig belading/invering en stugger bij meer.
Staat de auto op nette goede veren en is ie dan nog te laag dan kan je denken over spacers of langere veren, maar bedenk wel dat de wegligging beroerder wordt, je krijgt meer body-roll en uiteindelijk heb je meer kans op een echte roll-over, het zwaartepunt ligt hoger dus de banden in de binnenbocht verliezen eerder hun grip. Bovendien gaat je trekhaak ook omhoog, de kogel moet dan weer omlaag dus de "anker-werking" blijft.

Groeten MarcS

Dennis Schoonen

Berichtdoor Dennis Schoonen » 18 Nov 2014, 08:37

met het verhogen verander je ook de stand van de aandrijfassen tov het dif en bak.
Dit kan leiden tot trillingen (kruisjes kunnen de hoek niet goed verwerken).
Althans, dat was mijn ervaring (disco 1).

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 18 Nov 2014, 09:50

tim schreef:Ipv langere spiraalveren kun je ook voor spacers kiezen, maakt je auto wel knetterhard qwa veren, zeker bij weinig lading..

Wat Tim hierboven schrijft is overigens echt nergens op gebaseerd. Een spacer verandert niets aan de veerkarakteristiek. Een spacer verhoogt de auto, dus zal de auto meer "rollen", en dus hoogstens zal je denken dat je wel iets stuggere veren zou willen hebben ivm die body-roll (maar weer niet ivm het comfort).

Groeten MarcS

Coen83

Re: body lift '84-er 110

Berichtdoor Coen83 » 19 Nov 2014, 14:19

ppw schreef:aha, mwokee, ik had in Frankrijk verleden jaar last van een slakkenspoor.... m'n trekhaak kromgereden op rots ed. de varkenshelling op :? :roll:
en zaterdag merkte ik dat de kont nogal kan "hangen" dus is mijn gedachte dat ik de body iets verhoog... verder niets, gaat me niet om uiterlijk oid, maar handelbaarheid en veiligheid hebben prioriteit ;)

Als je dat wilt zou je ook je trekhaak eraf kunnen halen voordat je 't terrein in gaat.
4x bouten aan de achterzijde (bij dixon versie)
2x bouten door 't chassis (die geschoord zijn zegmaar).

20 minuten werk, hooguit. Levert een stuk meer plezier op, zeker met een lange defender.
Land Rover OneTen, 300tdi, 1983
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960

Edward

Berichtdoor Edward » 19 Nov 2014, 15:16

Mijn Dixon zat ook nog met 3 bouten aan de onderzijde van de achterbalk vast. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Coen83

Berichtdoor Coen83 » 19 Nov 2014, 16:05

Edward schreef:Mijn Dixon zat ook nog met 3 bouten aan de onderzijde van de achterbalk vast. ;)

Die hoeven niet perse los volgens mij (die zitten aan die driehoeksplaat toch?)
Anyway, drie bouten meer of minder kan de pret niet bederven m.i.
Land Rover OneTen, 300tdi, 1983
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960

ppw

Berichtdoor ppw » 19 Nov 2014, 17:07

trekhaak ben ik al kwijt ;)

Afbeelding
Afbeelding
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 19 Nov 2014, 17:37

ppw schreef:trekhaak ben ik al kwijt ;)

Afbeelding

Effe de slijpschijf erlangs halen en je bent ook het grondanker kwijt. Da's toch een stuk makkelijker als een "body-lift".

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”