rolkooi 130 CC

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
ToyRoverlander
Berichten: 313
Lid geworden op: 20 Mei 2009, 10:58

Re: rolkooi 130 CC

Berichtdoor ToyRoverlander » 17 Nov 2014, 17:12

Weet je al of je een kooi wilt nu? :mrgreen:


Er staat er nu een voor een 110 te koop

viewtopic.php?f=17&t=6738
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: rolkooi 130 CC

Berichtdoor Edward » 17 Nov 2014, 18:28

Als je vraag nu nog niet beantwoord is met alle namen, linken, etc dan kun je maar beter gewoon naar de winkel gaan.....
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gebruikersavatar
Scratch
Berichten: 117
Lid geworden op: 03 Apr 2007, 19:05

Re: rolkooi 130 CC

Berichtdoor Scratch » 17 Nov 2014, 18:33

ToyRoverlander schreef:Weet je al of je een kooi wilt nu? :mrgreen:


Er staat er nu een voor een 110 te koop

http://www.lrch.nl/forum/viewtopic.php?f=17&t=6738


Het lijkt hier af en toe wel een stamkroeg, waar het l#llen over een onderwerp belangrijker is dan het onderwerp zelf :lol:
Gr Eric

Gebruikersavatar
Scratch
Berichten: 117
Lid geworden op: 03 Apr 2007, 19:05

Re: rolkooi 130 CC

Berichtdoor Scratch » 17 Nov 2014, 18:35

Scratch schreef:
ToyRoverlander schreef:Weet je al of je een kooi wilt nu? :mrgreen:


Er staat er nu een voor een 110 te koop

http://www.lrch.nl/forum/viewtopic.php?f=17&t=6738


Het lijkt hier af en toe wel een stamkroeg, waar het l#llen over een onderwerp belangrijker is dan het onderwerp zelf :lol:


BTW Koos, hij past ook in de 109 van jou ;)
Gr Eric

Gebruikersavatar
Scratch
Berichten: 117
Lid geworden op: 03 Apr 2007, 19:05

Re: rolkooi 130 CC

Berichtdoor Scratch » 17 Nov 2014, 21:19

Nou, kan hij alleen maar van opknappen :twisted:
Gr Eric

Gebruikersavatar
ToyRoverlander
Berichten: 313
Lid geworden op: 20 Mei 2009, 10:58

Re: rolkooi 130 CC

Berichtdoor ToyRoverlander » 17 Nov 2014, 21:20

Dat hoop ik wel :lol:
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.

Gebruikersavatar
fenix2
Berichten: 814
Lid geworden op: 08 Jun 2012, 19:19
Contact:

Re: rolkooi 130 CC

Berichtdoor fenix2 » 16 Feb 2016, 19:42

Even een oud draadje een schop geven ;)

Inleiding:
Helaas heb ik afgelopen vrijdag mijn peugje na een rol op een Noorse weg bij een lokale berger total-loss achter gelaten en heb ik er gelukkig vrijwel zonder schrammetje kunnen uitkruipen (een paar krasjes in mijn linkerhand en wat glassplinters in mijn ogen). In een verraderlijk gladde bocht ging ik schuiven en uiteindelijk belande ik aan de verkeerde kant van de weg ondersteboven in de greppel. Snelheid bij het eerste schuiven was ergens tussen de 40 en 50km/u en op het moment van rollen ergens rond de 20 km/u (achteraf op gps registratie teruggezien)

vraag:
Waar ik nu op uit ben is mijn 109 STAWAG een wat stevigere dak/body constructie te geven om mij en eventueel meereizend gezelschap, op een vergelijkbare manier als mijn peugeot deed, heel te houden. De auto mag daarbij best zodanig stukgaan dat ik me op een andere manier naar huis moet zien te krijgen, zolang alle inzittenden het maar kunnen navertellen. Wedstrijden zijn niet van toepassing en om extra stoere looks geef ik bijzonder weinig. Standaard heeft de series III voor mij al een voldoende stoer voorkomen. Effectiviteit is me des te meer dierbaar in dit geval. Hoe kan ik dat het beste aanpakken? Zijn er kant en klare oplossingen of gaat het dan al naar maatwerk bij een specialist. Het liefst hou ik alles binnen het plaatwerk, maar voor betere effectieviteit mag het desnoods (deels) extern.
In dit geheel zie ik eventueel ook een upgrade van de zittingen en gordels.

Wat zijn de tips waar ik mee verder kan?
Fenna
Afbeelding

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: rolkooi 130 CC

Berichtdoor Roger B. » 16 Feb 2016, 22:06

autsch.... das niet prettig..... vooral dat glas in je oog klinkt erg naar, beterschap..


nadeel van een interne kooi, is dat ie plaats in neemt en daarmee dus dichter bij je hoofd zou kunnen zitten dan de carosserie... met alle gevaren van dien....., kun je met schuimrubber beschermingen er omheen weer oplossen, maar dan neemt het geheel NOG meer ruimte weg binnenin...

volledig extern is ook lastig, voor een goede bescherming heb je diagonalen nodig in de kooi....

safety devices is wel zo ongeveer de bekendste denk ik, of die van een 110 ook op een 109 past..... geen idee, wellicht dat er ook een voor een 109 te koop is
gone

Gebruikersavatar
fenix2
Berichten: 814
Lid geworden op: 08 Jun 2012, 19:19
Contact:

Re: rolkooi 130 CC

Berichtdoor fenix2 » 16 Feb 2016, 22:35

hey Roger,

Dat glas klonk heftiger dan het werkelijk was. Met een wattenstaafje kon de arts die splinters al goed wegkrijgen. Voor de rest hoeven er alleen een paar kleine krasjes op een hand te herstellen. Met een dag sleutelen wil ik me nog wel eens heftiger openhalen ;) Ofwel ik kwam heel erg goed weg.

Die safety devices heb ik bekeken en die hebben voor een 110 een kooi waarbij voor de voorste zitrij langs het dak en ramen een en ander extern gaat en de rest intern. Op zich spreekt dat mij wel aan, maar misschien is een iets lichtere constructie al genoeg om net dat beetje meer bescherming te geven om de inzittenden heel te houden. Bijvoorbeeld de bestaande B en C stijlen iets zwaarder uit te voeren of te versterken, bovenlangs verbinden met elkaar en aan de onderkant ook nog doorzetten naar het chassis en in de boog van het dak een verstevigingsbalk rondom of in ieder geval het gedeelte waar de inzittenden zitten. Voor de A Stijlen een versteving voor het schutbord en extern een balk buiten langs de voorruit.
Wat ik al zei, de auto mag best total-loss als daarmee de inzittenden goed uit de auto vandaan kunnen komen na een rol.

Fenna
Afbeelding

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: rolkooi 130 CC

Berichtdoor Edward » 16 Feb 2016, 22:40

Maat van me is 14 keer over de kop gerold met een 110 (Tnunesië van een duin af) en alle vier de inzittenden kwamen daar zonder verwondingen af. Alleen bulten van het met de kop tegen de stijlen komen.

Dus als het daarom gaat hoef je niks te doen. Ga je op hoge snelheid over de kop is een kooi wel beter waarschijnlijk. :lol: :lol:

Maar ik zou óf een kooi monteren óf niks doen maar niet zelf gaan kloten met "verstevigingen" waarvan je niet weet of en hoe ze loskomen bij een ongeval.

Maat van me heeft ooit een whiplash gehad van een koelbox die in z'n nek kwam bij een ongeval..........
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten