rolkooi 130 CC

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
paul k

Re: rolkooi 130 CC

Berichtdoor paul k » 13 Nov 2014, 11:07

Grappig wéér al die discussies.. :roll: .

Ik heb geen Rallye ambities oid, maar wil een veiligere constructie dan m'n huidige. De Defender heeft de constructie van een gemotoriseerde koektrommel.
Als ik iets maak zal het stevig genoeg zijn om een rol te kunnen weerstaan, althans beter dan nu.

Groet, Paul
Def 2004 TD5 130 HCamperPU
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Nov 2014, 11:30

paul k schreef:Grappig wéér al die discussies.. :roll: .

Ik heb geen Rallye ambities oid, maar wil een veiligere constructie dan m'n huidige. De Defender heeft de constructie van een gemotoriseerde koektrommel.
Als ik iets maak zal het stevig genoeg zijn om een rol te kunnen weerstaan, althans beter dan nu.

Precies, de discussie gaat vaak dezelfde kant op.
De discussie gaat namelijk over de schijnveiligheid. Je wilt een veiliger constructie dan de huidige, en je zegt iets te maken dat stevig genoeg is om een rol te kunnen weerstaan, althans beter dan nu.
Het is dus de vraag of de constructie die je nastreeft wel tot een veiliger constructie leidt.

Zoals Edward al aangaf: Hoe stevig de rolkooi ook is, hij zit uiteindelijk aan een net-iets-steviger-als-peperkoek chassis. Landt je auto wat harder op zijn "gepoetste kant" dan geeft de montage aan het chassis de geest (behalve als je het chassis weer enorm verstevigt), je loopt dus een risico van een gedeukte carrosserie in een stijve maar wel vervormde (of minstens ten opzichte van de carrosserie verschoven) kooi, en dat betekent weer dat je dus zelf in een ongemakkelijke kooi zit. Moeten de reddingsdiensten dan de auto openknippen omdat er zorg is over whiplash of erger, dan verleng je de reddingstijd enorm met zo'n nauwelijks vervormbare kooi. Bedenk daarbij dat je als je werkelijk iets aan de "koektrommel" wilt doen minstens ook een diagonaal over het dak en ergens in het verticale vlak moet toepassen. (Wil je zien wat er allemaal mis kan gaan dan moet je maar eens kijken naar de wrakken die er bijv. uit Afganistan terugkwamen, en dat zijn dan auto's met een zekere rol-bescherming.)
Dit alles dus nog afgezien van het effect op de inzittenden: En kooi geeft met een toenemende onvervormbaarheid een toename van de G-krachten op de inzittenden, en die inzittenden die zijn echt niet veel steviger als ongekookte eieren.

Oftewel zoals ik al aangaf: Het is hangen of wurgen (of iets gecultiveerder/verhullender: Scylla of Charybdis).

Groeten MarcS

paul k

Berichtdoor paul k » 13 Nov 2014, 12:50

Mmmmm.....

Discussie levert ieder geval weer stof tot nadenken op.
als ik op het www de resultaten van een rol zie en het bewezen nut van een kooi, versus geen kooi, heb ik toch het idee dat een kooi veiliger is . Maar ik ben absoluut minder standvastig dan gisteren.

Ik moet er nog een nachtje over slapen.. :|

groet, Paul
Def 2004 TD5 130 HCamperPU
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Nov 2014, 13:50

paul k schreef:Mmmmm.....

Discussie levert ieder geval weer stof tot nadenken op.
als ik op het www de resultaten van een rol zie en het bewezen nut van een kooi, versus geen kooi, heb ik toch het idee dat een kooi veiliger is . Maar ik ben absoluut minder standvastig dan gisteren.

Ik moet er nog een nachtje over slapen.. :|

't Best ontwikkel je geen rallye-ambities, ook niet een beetje, gewoon een tikje onthaasten, en verder hopen op een goede bescherm-engel (die mij in ieder geval al een keertje hielp). Bedenk dat in het dagelijks leven de meeste rol-gevallen wel (redelijk) goed aflopen -- zelf was ik natuurlijk wel blij dat ik nooit soft-top ambities heb gehad: bij een "zachte landing" op een soft-top ben jij nl het eerste "harde" object.
Ik herinner me overigens een plaatje van de auto van iemand die in Noord-Afrika de macht over het stuur verloor en dus gemeen rolde, en ook dat die auto nog steeds reed. Vaak ziet na een rol de auto er beroerd uit maar slechts zelden is de auto echt plat, ook zonder rolkooien. Goed in de gordel, en 's winters die gordel goed strak trekken over je winterse kleding, dat is denk ik veel belangrijker.

Groeten en veel veilige kilometers, MarcS

PS Ik vind, net als Edward, zo'n rolkooi er meestal niet uitzien, maar goed dat is een heel ander en geheel subjectief argument. Als het om rallye-veiligheid gaat kan je waarschijnlijk beter de carrosserie maximaal strippen dan een rolkooi monteren en de gaten invullen met een of ander dynema "canvas", niet dat het er dan appetijtelijk uitziet of comfortabel is, maar qua veiligheid zit je waarschijnlijk net iets beter.

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 13 Nov 2014, 14:13

Sorry maar ik heb op dit forum nog nooit zo'n onzin gelezen.

We gaan hier toch niet beweren dat een Defender met een Safety Devices rollkooi tijdens een roll net zo onveilig is dan zonder rollkooi?

Als een standaard Defender alleen op zijn zijkant valt staat het dak al helemaal uit het lood! Veel energie wordt er dus ook niet opgenomen. Na een complete roll ziet het er meestal echt niet best uit! Kom hier in Nairobi maar eens bij de importeur kijken 'naar al die bijna nieuwe auto's die teruggebracht zijn door overheidsfunctionarissen (die niet weten hoe ze op een onverharde moeten rijden).

Safety Devices maakt verschillende types rollkooien. Intern en extern maar ook met meer en minder verstevigingen. Het ene type Safety Devices kooi is sterker en stijver dan het andere type.

Een FIA kooi in een auto voor dagelijks gebruik is natuurlijk een onding. Dan kan je niet eens meer normaal door de deur. Daarnaast is een kruis in de hoofdbeugel natuurlijk ook niet zo heel praktisch in een station wagon. Een kooi voor dagelijks gebruik is dus een compromis.

Maar vergeet één ding niet! Zowel de interne als externe kooien zitten ook weer vast aan het bestaande dak via die front hoops. Dat geeft natuurlijk een boel extra sterkte en stijfheid!
Je moet de kooi en het dak daarom niet als afzonderlijke elementen zien maar als een geintegreerd geheel.
Laatst gewijzigd door JoostKenya op 13 Nov 2014, 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Nov 2014, 14:25

JoostKenya schreef:We gaan hier toch niet beweren dat een Defender met een Safety Devices rollkooi tijdens een roll net zo onveilig is dan zonder rollkooi

Nee dat beweer ik ook niet, ik beweer dat je het gevaar verplaatst.

(En je verplaatst gevaar ook naar tussen je oren/je rechter voet, want een rolkooi geeft ook een vals veilig gevoel. Dit vlgs de wet van gelijkblijvende risisco's.)

Groeten MarcS

PS Het is overigens wel een tikje overdreven te stellen dat het dak van een Defender er alleen voor de vorm zit, het viel mij eigenlijk nog mee hoeveel structurele stevigheid dat dak nog geeft, zelfs al is het nogal "flimsy" in elkaar geklust. Wat me wel weer tegenviel: Het raam om de voorruit: dat is weer opvallend zwak.

MCS_3030.jpg
    Flank en dak na een 180º rol
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 13 Nov 2014, 14:28, 2 keer totaal gewijzigd.

tim

Berichtdoor tim » 13 Nov 2014, 14:26

Kerstrit 2012, de blauwe 110, denk dat de beelden bij diegene die het gezien hebben wel genoeg zeggen.
Doet mij maar een kooitje dan..
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 13 Nov 2014, 14:34

Ik heb me samen met een vriend ingeschreven voor de Libya Rally van volgend jaar.
En mijn oude 110 V8 wordt nu omgebouwd tot Rally Raid auto.
De kooi die aan T1 FIA eisen moet voldoen is al bijna klaar.

Maar deze is niet zo praktisch zoals hieronder zichtbaar.
(En aan chroommolybdeen buizen is dit in geld al bijna een halve safety devices kooi)

kooi1.jpg

kooi2.jpg

kooi3.jpg

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 13 Nov 2014, 21:33

ik vermoed dat er een groot verschil (kan) zit(ten) tussen een kooi van een bedrijf als Safety Devices of iets wat iemand zelf in elkaar geknutselt heeft...... ik neem aan dat er bij een bedrijf als SD aan gerekend wordt en getest.... Een te sterke of op de verkeerde punten dragende kooi of een die op de lassen afbreekt is potentieel een extra gevaar lijkt me...

je kunt minder geluk hebben dan MarcS
Afbeelding
gone

Walterke

Berichtdoor Walterke » 13 Nov 2014, 21:54

Hierbij het gedeelte wat door je schermen heen gaat,

Foto 13-11-14 21 50 47.jpg

groetjes
Walter,

Terug naar “Techniek”