rolkooi 130 CC

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
JeroenHeijkoop
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 Okt 2014, 09:10

Re: rolkooi 130 CC

Berichtdoor JeroenHeijkoop » 12 Nov 2014, 21:51

Een rolkooi van safety device zit in elkaar met 10.8 bouten dus 8.8 bouten zijn niet trekkracht sterk genoeg. Ik zou daar dan wel op letten als je zelf een rolkooi maakt. Anders kan het meer schade geven bij een aanrijding.
1988 Land Rover 90 200/300 Tdi automaat
1985 Land Rover 90 3.9 V8 automaat
2007 Discovery 3 Tdv6
1977 Classic mini pickup willow green
Eigenaar van de Meteor Land Rover specialist in weesp.

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: rolkooi 130 CC

Berichtdoor Edward » 12 Nov 2014, 21:54

Dat laatst is bijna altijd wel het geval. Als de kooi geraakt wordt resulteert dat bijna altijd in chassis schade. Daarom zou ik een kooi ook echt alleen monteren als het voor de wedstrijden of evenementen die je wilt doen nodig is.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: rolkooi 130 CC

Berichtdoor Landmarcs » 12 Nov 2014, 22:21

Edward schreef:Dat laatst is bijna altijd wel het geval. Als de kooi geraakt wordt resulteert dat bijna altijd in chassis schade. Daarom zou ik een kooi ook echt alleen monteren als het voor de wedstrijden of evenementen die je wilt doen nodig is.


Tja, als je in het "dagelijks leven" zo op de gepoetste kant landt dan mag je hopen dat het dak niet teveel meegeeft (dat deed het niet).
Een landing op een echt stevige kooi was - in ieder geval hier - geen verbetering geweest, integendeel: een on-elastische dreun op een bevroren ondergrond geeft dan meer schade. Het is niet makkelijk kiezen, want een hardere landing op het dak (zonder sneeuw in de greppel bijv.) of doorrollen van een talud zou snel een eind gemaakt hebben aan de resterende stevigheid van het dak.

    MCS.jpg

Het is dus een kwestie van hangen of wurgen. En als het meevalt - zoals in bovenstaand plaatje - kom je letterlijk met alleen de schrik vrij: ik had nog geen blauwe plek, en ik had ook nog het geluk dat de tegenpartij (op de materiële schade na) ook ongeschonden was en bovendien de schuld had (en daar ook niet onderuit draaide).

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: rolkooi 130 CC

Berichtdoor Edward » 12 Nov 2014, 22:58

Maat van me is van de berg gerold met een dikke 50km/u. De wagen is iets van 5 keer over de kop gerold en allebei de inzittenden zijn ongedeerd uitgestapt. Nou ja, met builen en schrammen uitgekropen dan. :D :D

Een Defender body kan meer hebben dan je aan de dikte van de stijlen zou zeggen. Mijn Range en Roger z'n Disco zagen er niet veel beter of minder plat uit. :roll: :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: rolkooi 130 CC

Berichtdoor Roger B. » 12 Nov 2014, 23:04

Landmarcs schreef:Tja, als je in het "dagelijks leven" zo op de gepoetste kant landt dan mag je hopen dat het dak niet teveel meegeeft (dat deed het niet).
Een landing op een echt stevige kooi was - in ieder geval hier - geen verbetering geweest, integendeel: een on-elastische dreun op een bevroren ondergrond geeft dan meer schade.
Groeten MarcS


weer een en al aannames en speculaties.... voor het zelfde geld (gezien de lage snelheid waarmee jij je defender gerold hebt) was de kooi niet of nauwelijks gedeukt en had je nu nog in je precious Td5 gereden
gone

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: rolkooi 130 CC

Berichtdoor Landmarcs » 12 Nov 2014, 23:37

Roger B. schreef:
Landmarcs schreef:Tja, als je in het "dagelijks leven" zo op de gepoetste kant landt dan mag je hopen dat het dak niet teveel meegeeft (dat deed het niet).
Een landing op een echt stevige kooi was - in ieder geval hier - geen verbetering geweest, integendeel: een on-elastische dreun op een bevroren ondergrond geeft dan meer schade.
Groeten MarcS


weer een en al aannames en speculaties.... voor het zelfde geld (gezien de lage snelheid waarmee jij je defender gerold hebt) was de kooi niet of nauwelijks gedeukt en had je nu nog in je precious Td5 gereden


Roger B,

Jij haalt de eieren kennelijk gewoon los in een kale blikken broodtrommel ipv een zacht kartonnen eierdoosje.

Ofwel: Je weet beslist veel van electriek maar niet van shock-proof verpakken (of is dat ook weer een en al aannames en speculaties).

Ja, mijn rol was heel "vriendelijk", de schade was ook bescheiden, maar ... met een rolkooi mis je iedere shock-absorptie, en ook de kans dat een deel van de energie vernietigd wordt in een stukje schuiven. Op z'n kop in een bevroren greppel zal een rolkooi zich direct vastbijten in de greppelwand, als de rolkooi dan niet meegeeft sta je dus in een klap stil met alle whiplash-achtige effecten. Zelfs al gaat het allemaal "vriendelijk" dan nog is het een een-fractie-van-een-seconde kwestie en heb je pas achteraf het wasmachine-gevoel terwijl dan de was al klaar is.

O ja, ik was erbij, ik weet, het ging rustig, maar toch nog hard genoeg (en die ander reed nog weer iets harder, te hard dus). De suggestie dat ik met rolkooi zo zonder schade verder was gereden ... lijkt mij een speculatieve aanname.
Die oude trouwe Td5 van mij rijdt overigens nog steeds, het was voor mij een economische werkelijkheid dat (zelf) opknappen niet zou gaan. Mij ontbraken de tijd, vaardigheid en ruimte om het zelf te doen, en "buiten de deur" werd het te duur. Dus iemand anders, een liefhebber met twee rechter-handen, heeft het wrak opgeknapt.

Groeten MarcS

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: rolkooi 130 CC

Berichtdoor Roger B. » 12 Nov 2014, 23:51

oke, ik was niet bij jouw rol. mar heb wel een rol gemaakt in een auto met externe kooi, en dat was dan ook een rol waarbij de senlheid zo laag was, dat ie maar nét om ging en doorrolde omdat het op een helling gebeurde en niet genoeg snelheid had om van het dak weer door te rollen... en daar was de kooi nauwelijks gedeukt, de body maar heel licht, en zeer zeker niet constructief beschadigd en wat whiplash en andere lichamlijke opdonders betreft viel het ook allemaal wel mee..... en nee dit was niet op een heel zachte ondergrond, gewoon kurkdroge modder/leem dus knoepertje hard en erg vlak (wat er ook aan bij gedragen heeft dat de body niet tussen de kooi door toch verkreukeld werd)

dus JA het kan goed dat je met een kooi je auto redelijk onbeschadigd uit een rol haalt..... meestal zul je niet zo veel geluk hebben.....

maar als je het niet getest hebt in exact dezelfde situatie is zeggen dat een kooi meer schade veroorzaakt zou hebben net zo koffiedik kijken als dat ie schade beperkt zou hebben...........
gone

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: rolkooi 130 CC

Berichtdoor Edward » 13 Nov 2014, 00:12

Tuurlijk, het is raketwetenschap om te denken dat een hefboom van een dikke meter die direct aan een chassis gebout zit schade aan het chassis veroorzaakt. :shock: :shock:

Zonder een kruis in de kooi is die over zo'n grote erg gevoelig voor verbuigen en het chassis is nou eenmaak van heel dun blik.

En nee, dat heb ik niet getest. Ik heb er alleen zat gelast waar een deuk danwel een dikke bult op het chassis zat............

Natuurlijk voegt een kooi veiligheid toe, bij wedstrijden eisen ze niet voor niets een kooi ook dat is gebaseerd op ervaring. Maar mensen die denken dat er dan minder schade is aan de wagen mogen verder dromen. :roll: :roll:

Ook de opmerking van Marc dat alle energie die niet opgenomen wordt door de wagen in de de inzittenden gaan zitten is te uit en te na aangetoond...... :shock: :shock:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: rolkooi 130 CC

Berichtdoor Roger B. » 13 Nov 2014, 00:35

die waar ik in zat had ook een deel binnen kooi (met diagonalen in langs en dwars richting van de auto) die verbonden was met de buiten kooi, scheelt wel voor de bescherming van de body uiteraard en het was geen defender.....wellicht dat een andere auto een beter chassis heeft en het wel kan hebben.... en nogmaals..........er zat totaal geen gang in het was gewoon omvallen.... dan valt er weinig energie te absorberen.... en uiteraard als er niks buigt dan moet jij de kinitische engergie opvangen in je gordel (5punts in dit geval) en ja de kans is groter dat er wel schade is veroorzaakt wordt..... maar een ongeval als voorbeeld nemen en zeggen dat een kooi voor meer schade gezorgd zou hebben is net zo goed te kort door de bocht.....
gone

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: rolkooi 130 CC

Berichtdoor Landmarcs » 13 Nov 2014, 10:10

Roger B. schreef:.... en uiteraard als er niks buigt dan moet jij de kinitische engergie opvangen in je gordel (5punts in dit geval) en ja de kans is groter dat er wel schade is veroorzaakt wordt..... maar een ongeval als voorbeeld nemen en zeggen dat een kooi voor meer schade gezorgd zou hebben is net zo goed te kort door de bocht.....


Precies, dat zei ik toch al om te beginnen: In míjn geval, dat ene geval dus, gaf het dak niet teveel mee, en kon ik zonder ook maar enige lijflijke schade (behalve de mentale knak) uitstappen .. ehh uit de auto kruipen. Ik had zelfs geen blauwe plekken van bijv. de gordel.
Ik zei ook dat het uiteindelijk een moeilijke keuze is: in het ene geval wil je liever een kooi omdat anders door een boom of rotsblok de leefruimte tot wel erg weinig zou verkleinen, het andere geval heb je liever dat de carrosserie een deel van de energie opneemt en beperkt vervormt. Bij de betere NCAP-auto's is een en ander ingebouwd in kreukelzones etc (maar ook daar gaat het vooral om de normale aanrijd-richtingen, een NCAP topscorer die ongelukkig zijdelings of ruggelings om een boom of rots gevouwen wordt biedt weinig extra veiligheid).

Anyway, ik heb wél solide rock-sliders teneinde bij een zijdelingse confrontatie iets meer weerstand te kunnen bieden -- bij een standaard Defender moet je vooral vertrouwen om de weerstand die de seat-base biedt. En ... ik weet gewoon dat een Defender geen erg veilige auto is, dwz niet in geval van een ongeval ... grappig genoeg wordt die onveiligheid voor een groot deel gecompenseerd door een beduidend lagere ongevalskans (dit vlgs inmiddels wat oudere Engelse ongevalscijfers). Als ik soms zie hoe men in zijn geklimatiseerde "veiligheidscocon" onnadenkend over de weg suist, dan is misschien de gedachte dat een dolk in het centrum van het stuur een grotere veiligheid geeft als de beste NCAP-score zo gek nog niet.

Groeten MarcS


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten