S3 LWB extra brandstoftank, ervaring? (afgewerkt)

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: S3 LWB extra brandstoftank, ervaring?

Berichtdoor RobStewart » 12 Nov 2014, 18:16

... now maybe I am missing something fundamental here but why not just fit a standard side fill under seat tank ?

You will need the following

552174 Fuel Tank
PM267 Fitting Kit
90560612 Sender Unit
543764 Fuel Neck Hose
277259 Filler Tube
NRC6905 Fuel Pick Up Pipe
ESR3277 Fuel Pick Up Pipe Gasket
526783 Two Way Fuel Tap
510267 Sender Switch (2 required)
526786 Fuel Tap and Switch Bracket
DA2019O Right Hand Fuel Tank Outrigger
330366 Fuel Filler Neck cowl

Now you will obviously have to make up a new pipe from the pump to the changeover tap and then a couple of pipes from the original rear tank and the new side tank to the changeover tap , you would also have to do the wiring to the fuel gauge using the new switches as the original items from the optional parts catalogue are difficult to obtain.

The fuel return can stay as it is going back to the main tank in the rear, it makes it simpler than having to split off the return, however it does mean that the main tank will fill while the "reserve" tank empties ;)

Using this method then it keeps it standard Land Rover and is a well tried and tested system used on all military vehicles and the preferred option of the overland expeditions of the 60's and 70's

Rob
Laatst gewijzigd door RobStewart op 12 Nov 2014, 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
ToyRoverlander
Berichten: 313
Lid geworden op: 20 Mei 2009, 10:58

Re: S3 LWB extra brandstoftank, ervaring?

Berichtdoor ToyRoverlander » 12 Nov 2014, 18:23

Daar had hij het zelf in zijn eerste bericht ook al over. Ik weet niet of hij een stationwagon heeft of een 2deurs, in het eerste geval word het dus onder de stoel tanken. In mijn ogen onhandig en kans op dieselstank binnen, ook geen pretje.
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: S3 LWB extra brandstoftank, ervaring?

Berichtdoor RobStewart » 12 Nov 2014, 18:41

... it is a 1980 LWB Series III Hard Top with 2 side windows per side and the external side fill under seat fuel tank was fitted as standard to these until chassis Suffix C, as his is later then it has a rear tank but still the possibility to fit the under seat tanks.

Now I have had a few Series external side fill vehicles and never had a problem with diesel fumes in the vehicle.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
ToyRoverlander
Berichten: 313
Lid geworden op: 20 Mei 2009, 10:58

Re: S3 LWB extra brandstoftank, ervaring?

Berichtdoor ToyRoverlander » 12 Nov 2014, 18:45

Ja die hebben de vulopening buiten, en dat is geen probleem. Zo een heb ik aan de achterkant bij mijn stationwagon omdat de vulopening hoger moest. Het lijkt me meer dat die tanks waarbij de vulopening onder de stoel zit dat de kans groot is dat het naar diesel gaat stinken binnen als je wat knoeit.

Als hij een 2deurs heeft is dat dus geen probleem en kan hij een externe vulopening gebruiken.
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.

Gebruikersavatar
ikke jelle
Berichten: 518
Lid geworden op: 04 Mei 2013, 23:37
Locatie: voorthuizen

Re: S3 LWB extra brandstoftank, ervaring?

Berichtdoor ikke jelle » 12 Nov 2014, 20:07

ik heb zelf de zij vulling met tank dus onder de stoel.
dat is mischien teveel werk maar wel eenvoudig uit te breiden naar een 120 ltr 8-)

maar heb ook ruimte zat midden onder dus nog voor waar bij jouw de tank zit.
als dat bij jou ook is dan lijkt me dat het eenvoudigst 2x slang ertussen en je bent er.
geen extra meters of pomp e.d. nodig
groet jelle

conny
Berichten: 683
Lid geworden op: 11 Dec 2006, 16:54

Re: S3 LWB extra brandstoftank, ervaring?

Berichtdoor conny » 13 Nov 2014, 10:39

#toyroverlander: wat is dat ding schoooooon (en rechtsachter is je rem lek of je steekaskeerring)

Gebruikersavatar
ToyRoverlander
Berichten: 313
Lid geworden op: 20 Mei 2009, 10:58

Re: S3 LWB extra brandstoftank, ervaring?

Berichtdoor ToyRoverlander » 13 Nov 2014, 20:52

Haha, ik had hem toen net weer helemaal schoongespoten en in de tuinmeubelhoutolie gezet, daarom ziet hij er zo schoon uit. En die vlek was olie die op de band lekte, niet van een keerring oid. Foto is van vorig jaar volgens mij.
Nu ik er aan denk, moet hem weer even opnieuw inspuiten voor komende winter.
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.

Gebruikersavatar
donkeasy
Berichten: 209
Lid geworden op: 16 Mar 2012, 09:39
Locatie: eindhoven

Re: S3 LWB extra brandstoftank, ervaring?

Berichtdoor donkeasy » 14 Nov 2014, 09:37

Fotoos graag van de diverse mogelijkheden.
Wil ook andere extra tank(s) en zie graag ideeen en mogelijkheden.

thx joop

Gebruikersavatar
ToyRoverlander
Berichten: 313
Lid geworden op: 20 Mei 2009, 10:58

Re: S3 LWB extra brandstoftank, ervaring?

Berichtdoor ToyRoverlander » 14 Nov 2014, 09:45

Originele tanks onder de zitting zijn een optie, of een tank achterin als die er nog niet zit.

Of iets naar eigen ontwerp op een plek waar je ruimte hebt.
Als je maar rekening houdt met het vullen, overpompen of een selecteerbare aanzuigleiding, eventuele retourleiding, sensor plaatsing in de tank, aanzuigbuis plaatsing in de tank, ontluchting, vulplek, schotten in de tank, eventuele aftapplug erin.
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.

Gebruikersavatar
Eric Tol
Berichten: 308
Lid geworden op: 30 Apr 2006, 22:29

Re: S3 LWB extra brandstoftank, ervaring?

Berichtdoor Eric Tol » 15 Nov 2014, 11:31

conny schreef:Probeer het zo simpel mogelijk te maken; geklooi met diesel op een camping wil je niet meemaken.

Ik heb zelf een extra tank gemaakt waarvan de onderkant een paar centimeter hoger hangt dan de onderkant van de hoofdtank; zo kan die leeglopen in de hoofdtank door middel van een simpel benzineslangetje. Ik vul eigenlijk de subtank via een normaal groot gat en die heeft weer een overloop (ook groot gat) naar de hoofdtank, zo wordt die uiteindelijk ook weer gevuld. Retour gewoon standaard laten; als de hoofdtank te vol wordt, loopt die weer naar de subtank.
Wet van de communicerende vaten, weet je nog?


Twee tanken als communicerende vaten aan elkaar koppelen is volgens mij niet verstandig in een terreinauto.
Als je op een steile helling staat wil de brandstof uit de dan hoogst gelegen tank in de andere tank die dan dus gaat overlopen en tankdoppen sluiten nooit 100% af.

Eric.


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten