Voorstellen

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
Landmarcs

Re: Voorstellen

Berichtdoor Landmarcs » 21 Nov 2014, 16:04

Roger B. schreef:nuben ik maar een domme boerenlul en bij het lezen van teveel ambtelijke taal vergaat me de zin om minitieus uit te gaan pluizen wat ze nu eigenlijk zeggen (en dat is volgens mij EXACT waarom zulke taal gebruikt wordt)

maar er wordt wel heel erg nadruk gelegd op af fabriek, dat wil zeggen vóór toelating tot het nederlandse wegennet....... en niet op de 130cm eis.... kortom, ze veranderen de omschrijving in "het basisvoertuig" en de regel is niet anders geworden of zie ik het weer verkeerd....

Roger B.,

Je ziet het (deels) verkeerd.
De Hoge Raad zegt dat een regel zoals de 130 cm af-fabriek mag.
De Hoge Raad zegt evenwel ook dat de toepassing van deze regel zoals nu gebruikelijk niet mag.
Op grond van dit laatste heeft de Hoge Raad de belastingman wederom teruggefloten.

Kijk maar bij TaxLive als je niet alles wilt lezen, of lees alleen dit citaat:
"De interpretatie die de Belastingdienst echter hanteert van het criterium 'af fabriek' is wel discriminerend. Het mag namelijk niet uitmaken of de auto voor de ombouw al is toegelaten tot het Nederlandse wegennet."

In (min of meer) vergelijkbare gevallen naar deze uitspraak verwijzen moet veel helpen, misschien krijgen de ambtenaren op de werkvloer de opdracht zich van de domme te houden, maar waarschijnlijk krijg je al gelijk als je bezwaar maakt.
Dat is nu eenmaal de "non nonsens" politiek van onze hyper-burgemeester (met zijn boevenmaatje) van Staatszekerheid, zo doen zij ook met bijv Europese uitspraken: eerst rustig bekijken ... behalve natuurlijk als het ze uitkomt, dan voeren ze maatregelen door die nog onder de rechter zijn.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 21 Nov 2014, 16:43

ja? en wat is het verschil dan nu eigenlijk??

een defender 110 is af fabriek en na toelating op NL wegennet niet hoger dan 1m30 binnen..... wat maakt het dan uit? blijft nog steeds alleen een pickup als basis mogelijk (want die heeft af fabriek standaard geen huif en dus "onbeperkte" hoogte in de laadbak)

dat je dan verschil gaat maken of je ombouwt voor het op kenteken zetten of er na vind ik inderdaad muggenzifterij en ongelijkheid
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 21 Nov 2014, 18:20

Roger B. schreef:ja? en wat is het verschil dan nu eigenlijk??

een defender 110 is af fabriek en na toelating op NL wegennet niet hoger dan 1m30 binnen..... wat maakt het dan uit? blijft nog steeds alleen een pickup als basis mogelijk (want die heeft af fabriek standaard geen huif en dus "onbeperkte" hoogte in de laadbak)

dat je dan verschil gaat maken of je ombouwt voor het op kenteken zetten of er na vind ik inderdaad muggenzifterij en ongelijkheid

Precies, dat laatste was dus de praktijk: Bij een auto die in het buitenland omgebouwd werd werd de hoogte na de ombouw gehanteerd, daar was de ombouwer de "fabrikant" en bij een auto die in NL omgebouwd werd daar werd de werkelijke "af fabriek" hoogte gehanteerd.

Een vlgs de normen in het UK omgebouwde 110 kon dus wel camper worden met 130 cm binnenhoogte na ombouw (als ie verder ook aan alle eisen voldeed) en een in NL omgebouwde niet. Nu zal je niet zo vaak een omgebouwde 110 uit het buitenland langs zien komen, maar dit gold en geldt ook voor allerlei andere commerciële campers, dwz verschillende campers met zo'n "caravan" carrosserie. Hoe het precies zit met pick-up's weet ik overigens niet, een beetje rigide ambtenaar kan voor hetzelfde geld zeggen dat een open laadbak geen binnenhoogte heeft, dus zeker geen 130 cm.

Je ziet overigens ook dat de belastingman een knelpunt heeft: Vallen bijv. de LandRover Ambulances binnen de normen ... wanneer valt het "af-fabriek" moment, bij het verlaten van de LandRover-poort in Solihull, of bij het verlaten van de poort van de carrosserie-bouwer (Marshal bijvoorbeeld). Tegenwoordig komen de meeste auto's min of meer compleet uit de fabriek, vroeger bestelde je een chassis en liet dat bij een carrosserie-bouwer naar eigen smaak afbouwen.
En weer terug naar tegenwoordig: Een LandRover Defender zit nog dicht tegen die oude praktijk aan: zo heb je een echt zelfstandig chassis, en een modulaire carrosserie, en zo is dus ook een HardTop een PickUp met de spreekwoordelijke HardTop, de opbouw en het dak van een 90/110 HardTop is in meer dan alleen de naam goed vergelijkbaar met een HardTop op een cabrio.
(Ik herrinner me nog mijn tekenleraar, die had een Fiat 1500 cabrio, hij kocht er een tweede bij alleen voor het hard-top dakje, en dat was net als bij de Defender even schroeven voordat topje ge(de)monteerd was.)

Groeten MarcS

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 21 Nov 2014, 19:00

Roger, vergeet nu even dat het hier gaat om een def.130.

Neem een Fiat Panda, verhoog de auto zodat deze 130cm binnenhoogte krijgt, tevens een binnenlengte van 200cm en breed 90cm.
Als je dit hebt gedaan zet je er een klapdak in zodat je de sta hoogte kan creëren, tevens bijvoegen de overige benodigdheden en je hebt een camper.

Volgens de huidige regels kom je voor ¼ tarief in aanmerking als de ombouw gebeurt voordat de Panda ergens ter wereld wordt gekentekend, de rechter vind dit niet kunnen en stelde dat je dit ook bij een gebruikte mag doen om in aanmerking te komen.

Overigens een pick-up voldoet ook niet want men praat over binnenruimte, de laadbak is buitenruimte.

"Af fabriek" moet je dus lezen als ombouw voor kentekening van voertuig.

Beetje duidelijk zo?

Groet Ron

Ps: Ter voorkoming van deze verhalen had ik het nog onder de pet gehouden en zoals ik eerder al zei "regeltje van Edward gaat nog steeds op".
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 21 Nov 2014, 22:13

Ron63 schreef:..... en zoals ik eerder al zei "regeltje van Edward gaat nog steeds op".

en zoals ik al eerder zij: met zo'n uitspraak in het dossier telt het "regeltje van Edward" heel veel minder zwaar door.
(hoewel je het met de huidige boeven klup nooit helemaal zeker weet, nu wil onze hyper-burgemeester-boevenvanger weer iemand uitleveren terwijl de rechter daar net een stokje voor gestoken had - zie ook http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenla ... ing-aan-vs)

Groeten MarcS

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 21 Nov 2014, 22:37

Je moet wel de procedure voor financieren, als particuliertje heb je toch snel een advo nodig. En die schrijven graag met een hark de nota's, en het is afwachten of je dat allemaal terug krijgt bij een positieve uitspraak.

Groet Ron

Ps: waar je natuurlijk gelijk in hebt, deze uitspraak zal zeker helpen in een volgende procedure ( mits onderbouwt gebracht)
110-Td5 X-tech 2006

trix G4

Berichtdoor trix G4 » 22 Nov 2014, 11:50

o ja......welkom Joy ;)

ppw

Berichtdoor ppw » 22 Nov 2014, 11:56

over verzanden en OT-en.... gesproken :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :lol:
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 22 Nov 2014, 13:36

DefenderGRRL schreef:Ik heb er al veel plezier aan, maar wil hem graag ombouwen tot kampeerwagen en bij de RDW laten keuren, zodat ik ermee kan reizen en kwarttarief wegenbelasting zou ook fijn zijn. Ik ben nog niet begonnen met ombouwen maar zodra ik dat doe ga ik hier actief vragen naar onderdelen en andere dingen :)

Er hoeft over ¼ tarief in ieder geval geen nieuw topic gestart te worden ;) .

Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006

DefenderGRRL

Berichtdoor DefenderGRRL » 24 Nov 2014, 13:17

Bedankt voor alle reacties!
Loopt dat hoger beroep nog, en zo ja, weet iemand wanneer de uitspraak van de rechter komt?
Is idd wel van belang.
Wel een beetje jammer dat het waarschijnlijk dus niet doorgaat met het kwarttarief, had eigenlijk mn zinnen daarop gezet, want 500 euro per kwartaal kan ik me eigenlijk niet helemaal veroorloven, maarja het is zo'n mooie auto he.
Zijn er nog andere opties? Mijn probleem is dat ik 20 jaar ben, nog maar net mn rijbewijs heb en bijna geen verzekering mij met deze auto wilde verzekeren, daarom staat ie nu op naam van mn vader.
Ik ben ZZPer maar kan hem dus volgens mij niet zakelijk rijden omdat ie niet op mijn naam staat.
Iemand hier nog verstand van?

x

Terug naar “Nieuw op het forum”