Om toch ook weer een beetje bij het Topic en de oorspronkelijke discussie terug te keren hier wat losse eindjes:
Toen ik begin 80er jaren in Spanje kwam reden daar grote hoeveelheden Santana-LandRovers, ze waren daar toen "moderner" als in het moederland.
6 cilinders, grote voorruiten, een vlak front ... je had het allemaal (ik vond het toen niet allemaal even mooi, een echte LandRover had toen een terugspringende radiator).
Iets later kwamen de Japanners, ook in Spanje, ze werden daar zelfs ook in licentie gebouwd. Zo'n Nissan Patrol (het oude smalle type) dat was toen pas echt modern (en die Spaanse hadden af-fabriek al een wat hoger "grijskenteken-dak").
Nu de laatste jaren was ik weer (deels als sentimental journey) in Spanje en ... nog steeds zie je Japanners, vooral de moderne, daarnaast zie je heel veel Defenders, en ... tot mijn verbazing nauwelijks oude Japanners (en die die je ziet zijn vaak in bedroevende toestand) maar wel oude Santana-LandRovers. (O ja, ik zag ook één TaTa.)
Qua duurzaamheid en betrouwbaarheid is het dus niet zo triest gesteld met de LandRover, en ook niet zo overweldigend goed met de Japanner.
(O ja <2>: Ik sprak ook een boswachter/parkwachter die een door de baas beschikbaargestelde Nissan Terrano oid reed en hij was niet echt blij met zij 4 wielen: Eerder hadden ze LandRovers gehad en daar viel tenminste niet alles af, met de Nissan hoefde je maar iets te raken en de bumper hing erbij, en je raakte eerder wat want de Nissan deed het ook nog eens minder ..... )
Groeten MarcS