ToyRoverlander schreef:En als de defender wel met difflocks kwam reed ie daar zo overheen, stationair, zonder enkel probleem.
Met de ABS/ETC komt de Defender er ook overheen ... hoe vaak je het nodig hebt is natuurlijk wel de vraag*.
Belangrijker punt: Ook al heeft de Defender een tamelijk serieus chassis, de opbouw is zodanig slap dat al lang voordat je stil komt te staan wegens de vergaande "articulatie" geen deur meer open of dicht wil. Ik gebruik de 110 ook als rijdende slapkamer en als ik mijn slaapkamer recht zet met slechts één steen, en die steem is toevallig wat hoger (omdat er nu eenmaal een serieuzere helling is) dan moet ik niet zelden een tweede steen zoeken om ook het tever uitverende wiel te ondersteunen. Steunt de auto teveel kruislinks dan wil als eerste de achterdeur niet goed open, of als hij nog net open wilde niet meer dicht.
* Ik ken wel een realistischer situatie waar je toch soms sperren of een intelligenter ABS/ETC zou kunnen/willen gebruiken: Bij een steilere en vooral glibberige helling. Bijvoorbeeld wanneer er sneeuw-slurry, gemengd met drogere sneeuw op een deels verijsde onderlaag ligt. Dan heb je niks aan articulatie, en heel erg weinig aan de ABS/ETC, zelfs met sneeuwkettingen. Echter, om te kunnen sturen en vooral om alles heel te houden zou je dan nog liever een intelligente ABS/ETC hebben (eventueel in combi met een idem aangestuurde sper) als een traditionele 100% vaste sper.
Groeten MarcS