Oneten, 2,25 Benz: 123 ignition afstellen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Rick91
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 Okt 2014, 13:01
Locatie: Koningsbosch

Re: Oneten, 2,25 Benz: 123 ignition afstellen

Berichtdoor Rick91 » 14 Nov 2015, 09:21

:? Hallo

Wegens drukte lang niet meer op het forum geweest :oops: .
Was destijds bij Jetten geweest.
Maar kon toen voor €100,- meer een goede 2.5L kopen via Engeland die bijna niks gelopen had.

(Wim, ook op dit blok had ik de zelfde problemen met de 123 ignition heb nu een gewone ouderwetse er op zitten gewoon simpel met contactpunten.)

Maar heb nu wel een ander vraagje ik heb er een tweetraps weber er op zitten maar die wordt nog al behoorlijk warm, je verbrand je de vingers er aan. Is dat normaal :?:
Heb zelf het gevoel dat het te warm wordt en de benzine gaat koken ( borrelen )

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Oneten, 2,25 Benz: 123 ignition afstellen

Berichtdoor Roger B. » 14 Nov 2015, 09:51

lijkt me wel erg warm..... is de carb aangesloten op het koelsysteem bij die motor? zoniet dan kan het zin hebben tussen de carb en het spruitstuk een dikke rubberen of kunststoffen pakking te zetten als warmte isolatie. maar ik zou vooral eens kijken of het daar niet gewoon veel te heet wordt. een IR thermometer kan daar heel behulpzaam in zijn
gone

Rick91
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 Okt 2014, 13:01
Locatie: Koningsbosch

Re: Oneten, 2,25 Benz: 123 ignition afstellen

Berichtdoor Rick91 » 16 Nov 2015, 12:31

:shock: Heb het net gemeten, eerst even een stukje gereden wat ik normaal ook ongeveer rij.
Maar de carburateur wordt rond de 90 tot 115 graden en het spruitstuk rond de 120 tot 140 graden. denk dat te warm is.

Er zit geen koelslang. maar wel een kunststoffen/rubberen blok tussen het spruitstuk en carburateur.

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Oneten, 2,25 Benz: 123 ignition afstellen

Berichtdoor Roger B. » 16 Nov 2015, 16:42

Een inlaatspruitstuk dat, gekoeld door de lucht die de motor verbruikt zo warm wordt... zit je vlak boven de uitlaat?

Dat kunststof blok is al voor de thermische scheiding...

Ik zou eens proberen te achterhalen of die temp wel normaal is...

Hoe warm wordt je koelwater dan?
gone

Rick91
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 Okt 2014, 13:01
Locatie: Koningsbosch

Re: Oneten, 2,25 Benz: 123 ignition afstellen

Berichtdoor Rick91 » 16 Nov 2015, 18:20

Het in en uitlaat spruitstuk zit bij elkaar. dus het uitlaadspruitstuk geeft de warmte door aan het inlaatspruitstuk. weet niet hoe je een afbelding moet toevoegen maar op google staan ook afbeeldingen er van. :roll:

Nu was ik van plan om een ander uitlaat spruitstuk te gaan maken met hit bandt er om heen.

komt wel weer goed :geek:

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Oneten, 2,25 Benz: 123 ignition afstellen

Berichtdoor Edward » 16 Nov 2015, 19:34

Er rijden legio 2.25 motoren rond in Series en 110's met exact hetzelfde gekoppelde in en uitaatspruitstuk.

Ik zou eerst een meten hoe hoog de EGT van de motor is en zoeken naar de oorzaak ipv symptomen aan te pakken....... :roll: :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Oneten, 2,25 Benz: 123 ignition afstellen

Berichtdoor Roger B. » 16 Nov 2015, 22:10

vroeg het ook niet om dan dat spruitstuk beter te scheiden van het inlaatspruitstuk, maar om idee the krijgen of ie daar zijn hitte vandaan kon krijgen.

ken die oude motoren niet zo.

maar inderdaad, als ie warmer dan normaal wordt in standaardsituatie moet je niet de hitte gaan afschermen, maar de oorzaak van de hogere hitte wegnemen
gone

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Oneten, 2,25 Benz: 123 ignition afstellen

Berichtdoor Edward » 16 Nov 2015, 22:25

Voorbeeldje:
IMG_0406.jpg
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten