Oneten, '?? 2,25Benz. auto is traag

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Eric Tol

Re: Oneten, '?? 2,25Benz. auto is traag

Berichtdoor Eric Tol » 19 Okt 2014, 18:44

ToyRoverlander schreef:Hij vind hem nu al traag. Het word echt niet opeens een raket als die 2.25 wat onder handen genomen word. You can polish the turd but in the end it's still a turd.
Als het nou een softtop 88 was oid wat niet zo veel weegt dan was het een ander verhaal. Maar een zware 110, en dan ook nog iets erachter hangen en in een heuvelachtig gebied wonen. Hoop dat ie in een rustig gebied woont, houdt ie het overige verkeer niet al teveel op :mrgreen: . Geen goede combinatie.

Misschien bedenkt hij zich wel 8-) Pk's heb je weinig aan, koppel moet je hebben. En dat krijg je alleen met cylinderinhoud, of drukvulling.

Mijn 88 weegt ook 1800Kg op de weegbrug van de baas en ze heeft nu de winterjas(truck-cab dakje) weer aan dus dat zijn weer een paar kilo.
En er zit toch gang zat in dat blok van mij. Ok heuvels hebben we dan weer niet op de Groningse klei. :D

De 2,25 petrol heeft meer koppel dan een 2,5 diesel dus zo erg zijn ze ook weer niet.

Ik vind het wel een beetje jammer dat je mijn fijne blokje met een drol vergelijkt. :D

p.s Bevalt de Eberspacher kachel een beetje?

Groet,
Eric.

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 19 Okt 2014, 19:13

Ik heb zelf een Turner blok met geflowde kop en iets hogere compressie en die is een stuk feller dan een standaard 2,25

Ik denk dat je Eric wat credit moet geven. Hij heeft veel kennis van Land Rover, en kan uitstekend sleutelen (zelf getuige van geweest) Kortom hij weet waar hij over praat.

Chris

ToyRoverlander

Berichtdoor ToyRoverlander » 19 Okt 2014, 19:43

Eric Tol schreef:Mijn 88 weegt ook 1800Kg op de weegbrug van de baas en ze heeft nu de winterjas(truck-cab dakje) weer aan dus dat zijn weer een paar kilo.
En er zit toch gang zat in dat blok van mij. Ok heuvels hebben we dan weer niet op de Groningse klei. :D

De 2,25 petrol heeft meer koppel dan een 2,5 diesel dus zo erg zijn ze ook weer niet.

Ik vind het wel een beetje jammer dat je mijn fijne blokje met een drol vergelijkt. :D

p.s Bevalt de Eberspacher kachel een beetje?

Groet,
Eric.

Volgens mij hoort een softtop 88 iets van 1400 te wegen ofziets, dan is jouwe toch een tikkeltje zwaarder... Ach, een 109 softtop zou iets van 1600kg moeten wegen, mijne zit op 2200kg, scheelt ook een beetje :mrgreen:.
Meer koppel dan een 2.5 diesel ja? Is die 2.25 toch nog niet zo slecht.

Kacheltje doet het goed! Ik heb de 2e stand ook aangesloten en dat is toch wel een verschil. Als het echt gaat vriezen doe ik denk ik wel een doorzichtig plastic zeil over de rolbeugel heen om de cabine af te scheiden. Hij stinkt wel naar plastic, maar dat is nieuwigheid.
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.

Eric Tol

Berichtdoor Eric Tol » 19 Okt 2014, 20:30

ToyRoverlander schreef:Volgens mij hoort een softtop 88 iets van 1400 te wegen ofziets, dan is jouwe toch een tikkeltje zwaarder... Ach, een 109 softtop zou iets van 1600kg moeten wegen, mijne zit op 2200kg, scheelt ook een beetje :mrgreen:.
Meer koppel dan een 2.5 diesel ja? Is die 2.25 toch nog niet zo slecht.

Kacheltje doet het goed! Ik heb de 2e stand ook aangesloten en dat is toch wel een verschil. Als het echt gaat vriezen doe ik denk ik wel een doorzichtig plastic zeil over de rolbeugel heen om de cabine af te scheiden. Hij stinkt wel naar plastic, maar dat is nieuwigheid.

!400 en nog wat Kg droog,1500 en nog wat Kg rijklaar op kenteken.
Maar ja. Lierbumper met lier,85ltr gastank achterin en daarbij nog twee gereedschapkisten en een kist met sleeplinten,harpsluitingen en klapschijf en de kilos lopen hard op.
Mijn 110 woog ook 2200Kg ipv de 1800 van het kenteken.

Het stinken van de kachel wordt vanzelf minder.
Op stand twee hoef ik hem niet te zetten want zelfs op stand 1 moet hij niet constant aan staan anders kook ik er uit.
Stand twee heb ik pas nodig als het heel hard gaat vriezen.

Groet,
Eric.

Rick91

Berichtdoor Rick91 » 19 Okt 2014, 21:11

Ik heb afgelopen jaar gekocht bij een landrover bedrijf(je)
Die had hem ingeruild voor een diesel. Maar hij is wel altijd daar in onderhoud geweest nadat hij in Nederland kwam.
En heeft destijds ook een elektronische ontsteking er op gezet enz.
Dan neem ik aan dat hij dat dan ook goed heeft gedaan.
Maar je dat weet je dus nooit.
Ik denk dat eens de compressie en ontsteking tijdstip ga na kijken.

Heeft iemand misschien wat gegevens voor me, zo als ontsteking tijdstip enz.

Ik wou er zelf niet meteen een v8 of zo in lege is ook niet dat ik er meteen een rees monster van wou maken, maar het probleem is dat hij met lading in de 3 vol gas door moet blijven trekken tot 70 overschakelen met tussen gas en dan haalt hij net 80 als je geluk hebt maar dan moet je weer afremmen omdat er weer z´n K*T rotonde ligt.
Net of hij dan veel te zwaar geladen is maar 1500kg moet toch geen probleem zijn :?:

Eric Tol

Berichtdoor Eric Tol » 19 Okt 2014, 21:53

http://www.landroverweb.com/landrover/pdf-land-rover-manuals/

Hier kan je de manuals vinden en daar staan de afstel gegevens ook in.

Dat je met een permanent 4 wiel aangedreven auto met 75PK van ong 2000Kg met daarachter een aanhanger van 1500Kg meer tijd nodig hebt om boven de 80 te komen is niet zo gek.
Misschien verwacht je er ook te veel van. Een oude Laro is niet te vergelijken met een moderne auto qua acceleratie.
Hoe trekt hij solo zonder aanhanger?

Groet,
Eric

ErwinD90

Berichtdoor ErwinD90 » 19 Okt 2014, 23:29

Ik reed tot 10 jaar geleden een 88" Series 3 uit 1974 met een 2.25 blok op benzine. Snelheid was nooit het sterkste punt van die auto. Datwist ik van te voren en dat vond ik juist een pluspunt. Het lijkt me eerlijk gezegd niet meer dan logisch dat wanneer je er ook nog eens mee gaat slepen het nog minder snel gaat. Ik heb er eens een paar keer wat zand en aarde mee versleept en dat was nog een heel gedoe dus ik begrijp best waar je het over hebt. De boel goed nakijken is natuurlijk (altijd) verstandig maar veel sneller gaat ie niet worden.
Hoedanook, succes!
Met vriendelijke groeten uit het gezellige Brabant!

Defender 90", 2001
Projectje: 88" Series 1, 1957, Soft Top

ToyRoverlander

Berichtdoor ToyRoverlander » 20 Okt 2014, 10:10

Rick91 schreef:
Ik wou er zelf niet meteen een v8 of zo in lege is ook niet dat ik er meteen een rees monster van wou maken, maar het probleem is dat hij met lading in de 3 vol gas door moet blijven trekken tot 70 overschakelen met tussen gas en dan haalt hij net 80 als je geluk hebt

Het word ook echt geen racemonster, maar hij heeft dan wel de kracht om fatsoenlijk vooruit te kunnen komen, en om die aanhanger te kunnen trekken. Die 75pk, waarvan maar de vraag is hoeveel er zijn overgebleven na zoveel jaren, is niet echt veel voor zo'n gewicht en de aerodynamica van een blok beton.

Toen ik mijn 109 kocht zat er een 2.25 diesel in, met moeite kwam die voorbij de 80, had waarschijnlijk al wel zijn beste tijd gehad. De snelweg moest je niet komen, je kon er gewoon niet mee meekomen. Nu zit er een 140pk/400nm turbodiesel in. Het is geen racemonster, het is een veredeld tractorblok, maar hij komt wel serieus van zijn plek op 35" banden :mrgreen: .
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.

Rick91

Berichtdoor Rick91 » 20 Okt 2014, 13:06

Stel ik zou er tog een v8 in leggen ofzo is dat goed te doen?
Kan ik mijn oude versbellingsbak gebruiken?
Wat moet ik dan allemaal aanpassen?
En het verbruik is dat ongeveer het zelfde?

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 20 Okt 2014, 15:36

Een V8 heeft meer dan het dubbele vermogen. Je gaat niet alleen de gehele aandrijftrein flink zwaarder belasten, maar ook de versnellingsbak (tussenbak) krijgen veel meer koppel te verwerken. Gezien de ouderdom van de auto, is dat niet vragen om problemen? Als de auto voor de APK keuring gaat met een gewijzigde motor, voldoet deze niet meer aan de originele typegoedkeuring. Hoewel een gewijzigde motor niet verkeerd hoeft te zijn, haal je m.i. meer kosten op de hals met allerlei aanpassingen, dan met het advies van Eric. Blokje iets opvoeren en in orde maken. Eigenlijk vraag ik mij af of je niet een verkeerde keuze gemaakt hebt qua auto met dit blok? Je woont in een heuvelachtig gebied en je trekt zware lasten. Een 300tdi was wellicht een betere optie geweest.

Groet,
Chris

Terug naar “Techniek”