2 T mengsmeringbenzine Stihl spul, welke?

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Edward

Re: 2 T mengsmeringbenzine Stihl spul, welke?

Berichtdoor Edward » 18 Okt 2014, 17:57

Voor de zitmaaier gebruik ik ook gewoon benzine van de pomp. Daar tank ik een zomer namelijk ook een litertje of 40 à 50 van weg. De vorige had een Honda motor en die had regelmatig last van vervuiling in de carburateur. (gelukkig is die gejat, dus ik mocht een nieuwe kopen) Die nieuwe heeft een Briggs&Stratton en die loopt perfect op de budegtbenzine van de onbemande geen merk pomp. :D

Mijn bladblazer is een Husqvarna en die loopt redelijk en loopt dus wel op Aspen. Niet dat ik al ooit eens ergens 15 euri voor een kan van die zooi heb betaald. :roll: :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 18 Okt 2014, 20:40

Edward schreef:Niet dat ik al ooit eens ergens 15 euri voor een kan van die zooi heb betaald. :roll: :roll:

Bij mijn brandstofleverancier heb ik al eens gevraagd of die Aspen benzine veel goedkoper werd wanneer ik een 210 liter vat aan zou schaffen, maar dat scheelde maar een paar dubbeltjes per liter in vergelijk met een 5 liter busje. Niet interessant voor mij in vergelijking met gewone benzine.

Wat Dommel ook al zegt; Om vervuiling van de carburateur te voorkomen zou je de laatste tank van het seizoen moeten vullen met Aspen en die dan (gedeeltelijk) leeg draaien/rijden. Dit wordt ook geadviseerd voor (benzine)oldtimers die een hele winter stil staan. Een kennis (met een VW oldtimer-garage) heeft al de nodige problemen gehad met VW kevers die niet meer (goed) liepen na een winter stilstaan en waar o.a. rotzooi in de tank zat door (volgens zijn zeggen) de moderne benzine.

In mijn Honda gazonmaaiertje heb ik altijd Aspen (blauw) getankt en nooit problemen. Nu hoeft die maar een klein stukje gras te maaien dus met een 5 liter busje kom ik de zomer wel door.

Dommel schreef:Zelf mengen; sta je daar in de wit/blauwe rook...

Dat is natuurlijk afhankelijk van de tweetaktolie die je gebruikt en belangrijker; wat voor mengverhouding. De recentere tweetaktmotoren kunnen prima op een mengsel draaien van 1:50. Zeker de professionele machines, die hebben een extra harde laag (nikasil coating) in de cilinder. En ik meen dat de Aspen rood (voor tweetakt) een mengverhouding heeft van 1:50.

Roger B. schreef:ik waag me ook af te vragen of een machine die gemaakt decennia voor dat aspen uitgevonden werd wel gebaat is bij gebruik van aspen, of dat het zelfs beter is benzine met tweetakt te gebruiken.

Voor zo'n "oud" motortje werd een mengverhouding van 1:25 voorgeschreven en in de benzine destijds zat ook lood en zwavel (beide hebben een smerende werking), wat in de moderne benzine niet meer aanwezig is (daarentegen wel 5% biobrandstof).
Voor zo'n oud tweetakt motortje is het misschien verstandig om vetter te smeren dan 1:50, alhoewel de moderne (synthetische) tweetakt-olieën beter zijn dan de ouderwetse gebaseerd op minerale olie.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Berichtdoor Edward » 18 Okt 2014, 21:55

Heb voor mijn Bandit, een 1200cc 16klepper wegmoter van 1996 dus met ouderwetse carbs, een toevoegmiddel om bij de benzine te gooien om vervuiling tegen te gaan. Dat werkt naar de ervaring van een hele rits motorrijders erg goed.

En als het goed is voor de Bandit zal het ook wel goed zijn voor de grasmaaiert :lol: :lol:
Edward van Vugt

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 18 Okt 2014, 22:01

ah, dus volgend seizoen met 270km/h over het grasveld met die maaier? :lol: :lol:
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 19 Okt 2014, 20:16

Roger B. schreef:ah, dus volgend seizoen met 270km/h over het grasveld met die maaier? :lol: :lol:

Nou, heb nog een 1200cc, 16klepper blok liggen, dus als we van de winter wat sleutelen moet dat wel lukken. :roll: :roll:
Edward van Vugt

ikke jelle

Berichtdoor ikke jelle » 28 Okt 2014, 20:14

om maar een beetje de mengsmering erin te houden :D

ik heb hier nog een jerycan bezine staan.
maar heb ik deze al gemengd of niet weet ik echt niet meer :oops:

heeft iemand tips of een idee om er achter te komen of ik het al gemengd heb met olie ?
groet jelle

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 28 Okt 2014, 20:42

Misschien aan de hand van de kleur van de benzine of voelen of de benzine iets vettig aanvoelt (alleen benzine is erg schraal en snel verdampt).
En mocht het al gemengd zijn dan weet je nog niet in wat voor mengverhouding.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

ikke jelle

Berichtdoor ikke jelle » 28 Okt 2014, 20:59

ik meng alles 1 op 50
en tank altijd per hele 5 liters dat mengt makelijker.
waarschijnlijk heb ik het voor me bbmoter bedoelt maar het is in de vergeet hoek geraakt achter de rommel.
om nu 10 liter in de kachel te gooien is ook zo zonde :oops:
zal een kijken wat er overblijft als ik een bodempje laat verdampen.
+1 voor de aspen dat is al gemengd en staad duidelijk op de bus :)
groet jelle

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Okt 2014, 22:33

ikke jelle schreef:ik meng alles 1 op 50
en tank altijd per hele 5 liters dat mengt makelijker.
waarschijnlijk heb ik het voor me bbmoter bedoelt maar het is in de vergeet hoek geraakt achter de rommel.
om nu 10 liter in de kachel te gooien is ook zo zonde :oops:
zal een kijken wat er overblijft als ik een bodempje laat verdampen.
+1 voor de aspen dat is al gemengd en staad duidelijk op de bus :)

Tja, d'r blijft 2 cl over als je 100 cl (= 1 liter) laat verdampen.

Misschien is het makkelijker om die 5 liter al dan niet gemengde benzine toe te voegen aan een tank gewone benzine en zo in een normale 4 takt benzinemotor te verstoken ? Dan rijdt die eventueel net ietsje rianter gesmeerd.

Groeten MarcS

ikke jelle

Berichtdoor ikke jelle » 29 Okt 2014, 06:50

is een optie marc helaas heb ik geen 4takt machine's
groet jelle

Terug naar “Kroeg”