Hey Marc,
Zoals voorheen al beschreven is is de Puma EGR niet verwijderbaar op de normale manier omdat hij door de ECU gestuurd is, als je hem blanked zal je auto altijd in nood loop lopen. De enige optie (wat ik zelf heb gedaan) is een BAS Remaps tuning van BAs4Cars. Een absolute aanrader, zij blanken hem digitaal waardoor hij gewoon permanent dicht blijft staan omdat de EGR clausule wordt verwijderd uit de ECU. Nooit meer EGR gedoe.
[Defender - Puma 2,4] -- De EGRrrrrrr !!
-
Tom_Thomson
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 02 Jul 2014, 16:54
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: [Defender - Puma 2,4] -- De EGR !!
BAS remaps tuning van BAS4CARS....... nouja, geleverd door BAS4CARS..... de ene BAS is de andere niet.... gelukkig toeval voor hem dat het hetzelfde naampje draagt, maar die van de tuning is het engelse BELL Auto Service
zoals gezegd, Marc zal niet van plan zijn de EGR te verwijderen/non aktief te maken, hij is de grootste Vóórstander van het ding op ons forum...
als het "normaal" is dat het ding klappert, maar dat tevens betekent dat ie goed werkt....zet je radio harder... (als het kreng boven alle herrie die een defender produceert uit komt moet het wel een takke herrie zijn
)
zoals gezegd, Marc zal niet van plan zijn de EGR te verwijderen/non aktief te maken, hij is de grootste Vóórstander van het ding op ons forum...
als het "normaal" is dat het ding klappert, maar dat tevens betekent dat ie goed werkt....zet je radio harder... (als het kreng boven alle herrie die een defender produceert uit komt moet het wel een takke herrie zijn
gone
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: [Defender - Puma 2,4] -- De EGR !!
Tja ... hij maakt in ieder geval zo'n herrie dat zelfs mijn wederhelft moppert over de valse deunen vanonder de motorkap.
Dat je 'm wat hoort klepperen bij het uitzetten van de motor vind ik niet zorgelijk en nog minder een probleem, dat ie inmiddels meer dan een beetje luidruchtig is en de geluiden steeds meer toenemen lijkt mij toch op z'n minst enigszins zorgelijk.
En ... nee ik ben geen fan van het op welke manier dan ook "dood" maken van de EGR. Ik hoorde wel - kort geleden - van iemand die de verbranding in dieselmotoren onderzoekt dat die EGR-klep eigenlijk een erg primitieve oplossing van het probleem is, en dat de automotive-industie erg behoudend is, dus nog lang aan symptoombestrijding doet ipv het verbrandingsprobleem bij de bron aan te pakken, maar dat doet er niet aan af dat vooralsnog de EGR-klep de minst slechte oplossing is om de verbranding in een dieselmotor een beetje "netjes" te laten verlopen.
Groeten MarcS
PS Het idee dat ie meestal stuk gaat in de "closed position" is geruststellend (aangenomen dat de computer dan niet in een minimaal noodloopprogramma schiet).
PS "One life, live with it..." is wel een erg adequaat nieuw motto.
Dat je 'm wat hoort klepperen bij het uitzetten van de motor vind ik niet zorgelijk en nog minder een probleem, dat ie inmiddels meer dan een beetje luidruchtig is en de geluiden steeds meer toenemen lijkt mij toch op z'n minst enigszins zorgelijk.
En ... nee ik ben geen fan van het op welke manier dan ook "dood" maken van de EGR. Ik hoorde wel - kort geleden - van iemand die de verbranding in dieselmotoren onderzoekt dat die EGR-klep eigenlijk een erg primitieve oplossing van het probleem is, en dat de automotive-industie erg behoudend is, dus nog lang aan symptoombestrijding doet ipv het verbrandingsprobleem bij de bron aan te pakken, maar dat doet er niet aan af dat vooralsnog de EGR-klep de minst slechte oplossing is om de verbranding in een dieselmotor een beetje "netjes" te laten verlopen.
Groeten MarcS
PS Het idee dat ie meestal stuk gaat in de "closed position" is geruststellend (aangenomen dat de computer dan niet in een minimaal noodloopprogramma schiet).
PS "One life, live with it..." is wel een erg adequaat nieuw motto.
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: [Defender - Puma 2,4] -- De EGR !!
Dag Allemaal,
De EGRrrrr piept er lustig op los ... maar vooralsnog verder wel "probleemloos", ik zit dus weer thuis achter de laptop. (Onderweg nog voor € 1.115 per liter diesel getankt -- in Frankrijk zijn de goedkopere pompen overigens ook vriendelijk qua prijsstelling, dwz rond de € 1,20 per liter.)
Zo langzaamaan zie ik ook het voordeel: Er is een overduidelijke akoestische controle op de werking (en je weet bovendien wanneer ie wat doet -- eigenlijk wordt er slechts opvallend weinig gerecycleerd, alleen bij geen of heel erg weinig gas en weinig/afnemende toeren -- het verhaal dat je inlaatcircuit er rap mee dichtslibt lijkt mij dus zwaar overdreven, alleen als je het gas als aan-uit gebruikt zal de aanvankelijke roetwolk gerecycleerd worden).
Ik blijf echter niet geheel gerust ... een werkzaam onderdeel dat eerst bijna geruisloos z'n werk doet en ineens (en na zo'n korte tijd) erg lawaaiig wordt ... dat geeft te denken ... vooral omdat dit zelfde geluid 14 maanden geleden nog reden was voor vervangen onder garantie (en die klep deed het dus bijna 3 jaar zonder piepen).
Groeten MarcS
PS Mijn verbranding-onderzoekende zegsman zei dat wat betreft die EGR dat de motor-techniek nogal traag is qua ontwikkelen: Zelfs de modernste diesels lijden onder een slechte menging van brandstof en lucht, als je die menging voor de verbranding weet te verbeteren heb je op alle fronten winst. Omdat er op dit vlak weinig beweging is en de automotive-industrie "tevreden" is met oplossingen als de EGR vrees ik dat we nog lang met een EGR moeten blijven schipperen. (Wellicht zit daar dan ook de charme van LPG bijmenging, LPG geeft heel snel een goede menging ... jammergenoeg ben ik vergeten daarnaar te vragen, volgende keer meer.)
De EGRrrrr piept er lustig op los ... maar vooralsnog verder wel "probleemloos", ik zit dus weer thuis achter de laptop. (Onderweg nog voor € 1.115 per liter diesel getankt -- in Frankrijk zijn de goedkopere pompen overigens ook vriendelijk qua prijsstelling, dwz rond de € 1,20 per liter.)
Zo langzaamaan zie ik ook het voordeel: Er is een overduidelijke akoestische controle op de werking (en je weet bovendien wanneer ie wat doet -- eigenlijk wordt er slechts opvallend weinig gerecycleerd, alleen bij geen of heel erg weinig gas en weinig/afnemende toeren -- het verhaal dat je inlaatcircuit er rap mee dichtslibt lijkt mij dus zwaar overdreven, alleen als je het gas als aan-uit gebruikt zal de aanvankelijke roetwolk gerecycleerd worden).
Ik blijf echter niet geheel gerust ... een werkzaam onderdeel dat eerst bijna geruisloos z'n werk doet en ineens (en na zo'n korte tijd) erg lawaaiig wordt ... dat geeft te denken ... vooral omdat dit zelfde geluid 14 maanden geleden nog reden was voor vervangen onder garantie (en die klep deed het dus bijna 3 jaar zonder piepen).
Groeten MarcS
PS Mijn verbranding-onderzoekende zegsman zei dat wat betreft die EGR dat de motor-techniek nogal traag is qua ontwikkelen: Zelfs de modernste diesels lijden onder een slechte menging van brandstof en lucht, als je die menging voor de verbranding weet te verbeteren heb je op alle fronten winst. Omdat er op dit vlak weinig beweging is en de automotive-industrie "tevreden" is met oplossingen als de EGR vrees ik dat we nog lang met een EGR moeten blijven schipperen. (Wellicht zit daar dan ook de charme van LPG bijmenging, LPG geeft heel snel een goede menging ... jammergenoeg ben ik vergeten daarnaar te vragen, volgende keer meer.)
Re: [Defender - Puma 2,4] -- De EGR !!
Goeiemorgen Marc,
Menging van wat met wat, waar en wanneer?
Landmarcs schreef:Wellicht zit daar dan ook de charme van LPG bijmenging, LPG geeft heel snel een goede menging ...
Menging van wat met wat, waar en wanneer?
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: [Defender - Puma 2,4] -- De EGR !!
RikH schreef:Goeiemorgen Marc,Landmarcs schreef:Wellicht zit daar dan ook de charme van LPG bijmenging, LPG geeft heel snel een goede menging ...
Menging van wat met wat, waar en wanneer?
Goedemorgen RikH,
Ik denk dat jij minstens zoveel van diesel en LPG weet als ik (dit is een understatement).
LPG => gas en dat in dan in het inlaatspruitstuk, dat wervelt dus al de cylinder binnen, en verder (ik was wat kort door de bocht) vervangt de LPG een deel van de diesel (zie ook het bericht over de Vialle installatie) dus is er gewoon minder diesel.
Ik zal mijn diesel-natuurkundige eens vragen wat hij weet van LPG+diesel qua verbrandingseffectiviteit. Zijn boodschap was nl dat zelfs de modernste diesel motoren lijden onder een onvoldoende menging, en dat dat een mindere verbranding heeft (en hij zei dat die EGR dus een lapmiddel was, maar dat de automotive-industrie hier hun speerpunt hadden en dat dat lapmiddel dus wel werkt, en dat er daarom niet voldoende gezocht werd naar een fundamentelere aanpak -- maar goed dat is dan ook weer zijn werk).
Anyway, zo zonder verdere voorkennis kan ik me voorstellen dat iets minder, niet ideaal vernevelde, diesel in een dunne LPG-gas-wolk netto een veel mooiere verbranding geeft -- dat past ook bij de berichten dat LPG bijmenging veel minder roet geeft.
Groeten MarcS
Re: [Defender - Puma 2,4] -- De EGR !!
Landmarcs schreef:Anyway, zo zonder verdere voorkennis kan ik me voorstellen dat iets minder, niet ideaal vernevelde, diesel in een dunne LPG-gas-wolk netto een veel mooiere verbranding geeft -- dat past ook bij de berichten dat LPG bijmenging veel minder roet geeft.
Dat dachten wij (andere ontwikkelaars en ik) ook. Uitgebreide tests bij TNO wezen echter uit dat dat niet het geval was. De NOx uitstoot steeg zelfs. De uitslagen waren dus onbruikbaar voor marketing doeleinden en zijn dus min of meer in de doofpot belandt. Tot zover de berichtgeving van een insider.
Wat betreft het inspuiten van LPG in het spruitstuk; daar hebben we een keer een Volvo motor mee in de knoop laten vliegen. Het mengt niet genoeg en dus krijgt de ene cilinder meer LPG dan de andere. Bij een test op de vermogensbank begaf een cilinder het. Dit merkten we doordat er ineens 120 pk minder was, je praat over dik 2 liter slagvolume per cilnder. Oplossing: bij singlepoint injectie voor de turbo inspuiten (goedkoop maar is uit oogpunt van veiligheid discutabel) of multipoint injectie. Één van de systemen waar ik aan gewerkt heb heeft 1 injector per cilinder en via slangetjes wordt het gas tot in de kop geleidt en spuit het gas in op het moment dat de inlaatklep opent. Prachtig systeem maar ontzettend duur.
Landmarcs schreef:...vervangt de LPG een deel van de diesel (zie ook het bericht over de Vialle installatie) dus is er gewoon minder diesel.
Ja en nee, het kan zo zijn maar is meestal niet het geval. Hoe zorg je ervoor dat er minder diesel ingespoten wordt bij een volgas situatie? En wat dan als het gas op is? Bij Daf (mijn specialisme zoals je wellicht weet) heb ik dat keurig opgelost en ging het inderdaad zo. Op veel andere merken bestond die mogelijkheid niet en moesten we het gassysteem zo afregelen dat bij vollast geen of nauwelijks lpg werd ingespoten, dit om vermogenstoename te voorkomen (garantie issues).
En dan nog even over het diesel inspuiten, de diesel ontbrandt direct en mengt zich niet of nauwelijks met de lucht. Het is dus zaak de verstuiver de brandstof zo fijn mogelijk te laten vernevelen. Daar zijn grenzen aan vandaar dat men met EGR en uitlaatgas nabehandeling (SCR) de uitstoot onder controle moet houden.
Re: [Defender - Puma 2,4] -- De EGRrrrrrr !!
O dus dát is wat ik hoor, nadat ik m heb uitgezet! 
Contribute to the scenery; drive a Land Rover!
Contribute to the scenery; drive a Land Rover!
Re: [Defender - Puma 2,4] -- De EGR !!
RikH schreef:En dan nog even over het diesel inspuiten, de diesel ontbrandt direct en mengt zich niet of nauwelijks met de lucht. Het is dus zaak de verstuiver de brandstof zo fijn mogelijk te laten vernevelen. Daar zijn grenzen aan vandaar dat men met EGR en uitlaatgas nabehandeling (SCR) de uitstoot onder controle moet houden.
Je zou dus een lucht-dieselmengsel in moeten spuiten. Maar ja, dat verbrandt al bij het op druk brengen voor het in de cilinders is. Misschien een straal lucht onder hoge druk vlak naast de diesel mee inspuiten?
-
Waterrover
- Beheerder
- Berichten: 682
- Lid geworden op: 08 Mei 2011, 15:49
- Locatie: Zoutkamp
Re: [Defender - Puma 2,4] -- De EGRrrrrrr !!
Ik ga ervan uit dat een opwarming van de ingespoten diesel tot zo'n 60 graden, bijdraagt aan het beter vernevelen van de ingespoten diesel? Over dit onderwerp heb ik nog niets gelezen in het topic.
Groet, Chris
Groet, Chris
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten