Oneten '84 :motorombouw naar V8 4,2SC

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
JoostKenya

Re: Oneten '84 :motorombouw naar V8 4,2SC

Berichtdoor JoostKenya » 28 Sep 2014, 19:24

Een leuk project. Doe je best. Een paar opmerkingen.

Als je echt veel koppel en vermogen inbouwt is een 4HP 24 al snel te licht. Daar ga je gezeur mee krijgen. Dan kan je wellicht beter bijvoorbeeld een Tremec TKO handbak kiezen of een bak die oorspronkelijk hoorde bij het blok. In Engeland kan een bedrijf als Rakeway het wel weer aan de tussenbak klussen.

Het is veel makkelijker en goedkoper om een benzine motor met een apparte ECU te laten draaien dan een diesel. Voor een Diesel is een losse universele ECU best heel duur! (helemaal voor een V10 zou ik denken)

Zelf zou ik eerder denken aan een BMW M57 Diesel. Slechts 6 cylinders maar technisch mooier dan een VW V10 en een aangepaste ECU is zo te koop.

Of wat dacht je van een (ik durf het bijna niet te zeggen) Toyota/Lexus 1UZ-FE? Dat is een super goed, licht en sterk blok. Niet zo bekend in Nederland maar prima in te bouwen en compact. Daar kan ook nog een supercharger op als je zou willen. Bovendien niet zo zwaar in de neus.

De remmen moet je zeker upgraden naar het latere geventileerde type. Die zijn helemaal niet zo slecht!

Goede schokbrekers doet ook wonderen. En heel veel oude Defenders rijden gewoon slecht doordat de stuurinrichting problemen heeft. En dat hoeft helemaal niet.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 28 Sep 2014, 19:27

die dweilen toch ook bij gebruik van groot vermogen en plotselinge wisseling van acceleren naar afremmen op de motor... de wielophanging is daar gewoon veel te flexibel voor.

ding was net geimporteerd destijds, +/- 6000 mijl op de teller had ie
gone

ToyRoverlander

Berichtdoor ToyRoverlander » 28 Sep 2014, 19:35

JoostKenya schreef:Een leuk project. Doe je best. Een paar opmerkingen.

Als je echt veel koppel en vermogen inbouwt is een 4HP 24 al snel te licht. Daar ga je gezeur mee krijgen. Dan kan je wellicht beter bijvoorbeeld een Tremec TKO handbak kiezen of een bak die oorspronkelijk hoorde bij het blok. In Engeland kan een bedrijf als Rakeway het wel weer aan de tussenbak klussen.

Het is veel makkelijker en goedkoper om een benzine motor met een apparte ECU te laten draaien dan een diesel. Voor een Diesel is een losse universele ECU best heel duur! (helemaal voor een V10 zou ik denken)

Zelf zou ik eerder denken aan een BMW M57 Diesel. Slechts 6 cylinders maar technisch mooier dan een VW V10 en een aangepaste ECU is zo te koop.

Of wat dacht je van een (ik durf het bijna niet te zeggen) Toyota/Lexus 1UZ-FE? Dat is een super goed, licht en sterk blok. Niet zo bekend in Nederland maar prima in te bouwen en compact. Daar kan ook nog een supercharger op als je zou willen. Bovendien niet zo zwaar in de neus.

De remmen moet je zeker upgraden naar het latere geventileerde type. Die zijn helemaal niet zo slecht!

Goede schokbrekers doet ook wonderen. En heel veel oude Defenders rijden gewoon slecht doordat de stuurinrichting problemen heeft. En dat hoeft helemaal niet.

Om die jaguar als voorbeeld te nemen. De v8 had de 5hp24 erachter hangen, de SC versie heeft een mercedes bak erachter. De 4liter 6cylinder uit de XJ6 had de 4hp24, de supercharged versie had de GM 4L80E bak.
Ik zou een OM606 erin hangen met mechanische pomp met grotere plunjers en iets andere turbo. Dik 300pk, 700nm en het reageert fel op het gas, net een benzineblok.
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.

Edward

Berichtdoor Edward » 28 Sep 2014, 20:09

Leuke verhalen allemaal. Maar dan heb je het wel over bedragen die de waarde van een 110 uit '84 compleet overstijgen. Een adapter frezen voor een bak naar blok of tussenbak kost al snel 1500 euri. Als je over speciale bakken etc gaat praten ga je al snel door de 10K voordat dat blok er helemaal goed inhangt en gaat werken. :shock: :shock:

Ik heb genoeg aan dit soort projecten meegewerkt om me daar geen illusies meer over te maken........

En qua Rdw: ik denk dat je wel degelijk een probleem hebt als je met een 110 met 300 pk aankomt. Daar zal iedere keurmeester met gezond verstand (terecht) serieuze bedenkingen bij hebben. :shock: :shock:

Wij hebben ooit met een heule ouwe G, dat was eigenlijk zelfs een Puch, met een AMG blok bij de Rdw gestaan. Dat ging niet gebeuren voordat ook de hele remmerij en delen van de ophanging aangepast was naar AMG spec.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

ToyRoverlander

Berichtdoor ToyRoverlander » 28 Sep 2014, 20:18

Als je alles laat doen kost het veel geld ja, maar met wat onderzoek werk en veel zelf doen scheelt dat een hoop. Is het economisch verantwoord? Lekker interessant als je hem toch niet wilt verkopen en je gewoon de auto wilt zoals je hem zelf wilt. Ik word ook voor gek verklaard als ze horen wat mijne heeft gekost, en ik heb alweer een complete verbouwing in gedachten.

En motorombouwen zijn al lang niet meer het probleem wat ze eerst waren bij de rdw, zie mijn voorbeeld van de VW jetta. 2e hands onderdelen bij elkaar geraapt en pas gemaakt, maar het is wel goed gedaan. En alles bij elkaar heeft het ding hem misschien 2000eu gekost, echt maximaal.
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.

Edward

Berichtdoor Edward » 28 Sep 2014, 21:03

Vw is niet echt te vergelijken met een Land Rover. En ik heb met een maat een Golf 1 van een Vr6 voorzien en op kenteken gekregen. Maar dat was niet simpel. Ik heb bij treffens heel veel ombouwen gezien die niet in het Rdw register terug te vinden waren. :shock: :shock:

Mijn eigen Golf 1 had op een gegeven moment meer dan 2.5 keer het originele vermogen en die mocht toch ook echt naar Lelystad om het kenteken in orde te krijgen.

Ieder moet doen wat ie wil, maar als je een '84er pakt om een lage bijtelling dan wek je toch de indruk dat je er geen kapitalen aan uit wilt geven.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

ToyRoverlander

Berichtdoor ToyRoverlander » 28 Sep 2014, 21:07

Hij heeft voor zijn vriendin een golf1 cabrio opgebouwd met 3.2 v6 uit een Audi TT met 270pk, netjes bij de RDW op kenteken. Hoef je niet voor naar lelystad, die regelgeving is paar jaar terug al veranderd.
Het laat wel zien dat met wat creativiteit, en niet alleen in de LR onderdelen doos shopt, er een heleboel mogelijk is wat niet de hoofdprijs hoeft te kosten en toch goed werkt.

Misschien wil hij ook gewoon de staat niet sponsoren, principe kwestie :mrgreen: .
Toy-Rover

Thomas Td5

Berichtdoor Thomas Td5 » 28 Sep 2014, 21:37

ToyRoverlander schreef:Misschien wil hij ook gewoon de staat niet sponsoren, principe kwestie :mrgreen: .

Waarom zouden ineens alle klassiekers weer belasting moeten betalen? Ik denk daarom namelijk. Genoeg handige Harry's die dachten met een oude auto net zo lekker rond te rijden en geen cent belasting te betalen. En de liefhebbers die boeten er uiteindelijk voor.

Als je de prestaties wil van een Range Rover Sport of een VW Toeareg met zulke blokken koop er dan eentje. Dan moet je het prijskaartje wat aan zo'n wagen hangt voor lief nemen.

ToyRoverlander

Berichtdoor ToyRoverlander » 28 Sep 2014, 22:08

Er zijn ook mensen die gewoon iets aparts willen en/of een uitdaging willen aangaan.
Toy-Rover

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 28 Sep 2014, 22:24

dat kan ook zonder je zorgen te maken over het wel voldoen aan de 1/3 2/3 regeling en dergelijke :roll:
gone

Terug naar “Techniek”