Defender 110 TD5 vragen over Performance intercooler

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Ron63

Re: Defender 110 TD5 vragen over Performance intercooler

Berichtdoor Ron63 » 28 Sep 2014, 20:39

Leven en laten leven heet dat.

Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006

Peu

Berichtdoor Peu » 29 Sep 2014, 13:34

Ron63 schreef:Leven en laten leven heet dat.
Groet Ron
Dat is juist. Als het bedrag totaal een beetje netjes gehouden wordt dan heb ik er niet zoveel moeite mee.

Deze kom ik geregeld tegen als zijde een top koeler!!
AliveTD5
AT1202 - Discovery Td5 Manual Performance Intercooler
Afbeelding

Komt op ca. €450,00 ex verzenden, als ze al naar NL verzenden?
Failing to prepare is preparing to fail!

Peu

Berichtdoor Peu » 31 Okt 2015, 22:42

Inmiddels staat de 110 op 215.000km en is ca 10.000km geleden getuned. Nu blijkt dat er weer olie in de bovenste intercooler slang zit. De auto is na het tunen verschrikkelijk gaan roken. Zwarte rook pluimen die echt blijven hangen! Dit was niet aan te passen en hoorde zo.

Nu was ik vandaag ergens waar men het roken nader heeft bekeken. De turbo bleek niet aangepast te zijn dmv afstellen wastegate klep. Deze moet ca 10 windingen over hebben op het asje. Dit icm met een "turbobooster" die de ecu niet laat ingrijpen bij de hogere druk moet de montage van de performance intercooler tot een succes maken.

Dit alles is niet gedaan en deze grote intercooler zit er eigenlijk op voor piet snot is mij verteld.

Vraag was waar komt de olie vandaan? De turbo is al eerder vernieuwd!
Oorzaak bleek een hoge druk en rook uit de olievuldop?.?!

Zal onze TD5 aan het overlijden zijn?

Tunen was dus in deze staat geen goed idee.....
Laatst gewijzigd door Peu op 01 Nov 2015, 09:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 01 Nov 2015, 01:57

niks zo makkelijk als het werk van de concurent afkraken......

Een grotere IC heeft altijd zin, zelfs zonder tuning, alleen is het effect dan ook minder.

Tuning kan in verschillende stappen gedaan worden en turbodruk verhogen is niet altijd wat je per definitie wil, bij de Td5 zul je je computer voor de gek moeten houden anders kapt ie boven 1,25bar oid de brandstofinspuiting af om turbodruk te verlagen. Dat kastje om je motormanagement te foppen zal niet bij de eerste stap tuning geplaatst worden wellicht.

Die olie is gecondenseerde oliedamp van je carterventilatie, afhankelijk van wat ie daadwerkelijk verbruikt kun je inschatten of het te veel is en moet je kijken waar ie het verbruikt of verliest
gone

Peu

Berichtdoor Peu » 01 Nov 2015, 09:12

Het zou stage2 moeten zijn (is geen Alive tuning overigens). Nu heb ik gereden met een 90 met stage2 (met TD5Alive Tuning) en niet eens zo'n hele grote intercooler en dat voelde toch heel anders (ik weet ook dat ie een stuk lichter is natuurlijk).

Maar dat onze TD5 zo vreselijk rookt is blijkbaar niet nodig!! We rijden eigenlijk echt voor lul! Dat er zaken niet kloppen mag de tuner nu toch gaan oplossen. Anders alles eraf en weer terug naar origineel!!

En ja wat is olieverbruik. Zo af en toe heeft ie een flutje nodig, maar hoeveel dat is? Op zich was ik niet gewent om een TD5 te moeten bijvullen dus vanuit die gedachte gebruikt deze wel olie?!
Ik probeer dinsdag compressie te laten meten...

Edward

Berichtdoor Edward » 01 Nov 2015, 12:37

Tuning lijkt simpel maar is het niet. Het is vaak trial and error en dat zou veel duidelijker gecommuniceerd moeten worden!

Hoe weet je dat zwart roken olie is? Veel vaker is het onverbrande diesel, zeker bij een beroerde remap.

Ook hier geld weer: zorg voor een leverancier die je vertrouwd en maak afspraken over nazorg.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Peu

Berichtdoor Peu » 01 Nov 2015, 13:07

Edward schreef:Hoe weet je dat zwart roken olie is? Veel vaker is het onverbrande diesel, zeker bij een beroerde remap.
Dat heb ik niet gezegd. De zwarte dikke rookwolken is vast en zeker brandstof! Dat is ie namelijk ook pas gaan doen NA de remap. De olie die in de IC zit is een gevolg van wss versleten zuigerveren. Dit moet nog nader onderzocht worden (de turbo is origineel en nieuw!)
De tuning is naar mijn idee halfbakken gedaan,...gezien de enorme rook wolken! Morgen mag hij alsnog gaan vertellen wat hier aan gedaan gaat worden??
Dinsdag hoop ik compressie te laten meten ivm status van de motor. Is de motor "op" dan mag de tuning te niet gedaan worden en wil ik restitutie! Een auto tunen die versleten is heeft geen zin en had niet moeten gebeuren.

tim

Berichtdoor tim » 01 Nov 2015, 13:20

Peu schreef: Een auto tunen die versleten is heeft geen zin en had niet moeten gebeuren.

Lekker makkelijk om dat element volledig bij een gevraagde partij neer te leggen.
Heb je van te voren gevraagd of ze eerst een " zin" chek wouden uitvoeren dan?
Als ik op m'n 85ste een ooglid correctie vraag , moet die arts me dan ook gaan tegenhouden?
Het is jouw auto en jouw opdracht, dat is primair.

Ik laat me niet uit over de wel of niet kwalitatieve uitvoering van eea , maar je redenering is mijn inziens wel erg 1 zijdig.
Met die koppeling ook, ding wordt nieuw gestoken en werkt, na een paar maanden krijg je problemen en vervolgens hebben zij het gedaan.
Nergens lees ik in je betoog een feitelijke oorzaak en gevolg vervolg.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Edward

Berichtdoor Edward » 01 Nov 2015, 13:25

Td5's verslijten niet. Die lopen alleen (massaal) kapot. Kennis rijdt met een Td5 met meer dan 8 ton op de klok.......
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Nov 2015, 13:38

tim schreef:Als ik op m'n 85ste een ooglid correctie vraag , moet die arts me dan ook gaan tegenhouden?

Ja, net als zo'n tuning-verkoper moet ook een arts je vertellen wat de voors en tegens zijn -- het is als het goed is geen "u vraagt en wij draaien" verzoekplatenprogramma.
En ... er zijn ook mensen die zonder ooglid-correctie niet meer uit hun ogen kunnen kijken, en daar is het ongeacht de leeftijd een nuttige ingreep.

O ja, het kan ook weer omslaan in het tegendeel: Een cardioloog die tegen een 82 jarige zegt "U kunt rekenen op maanden ipv van jaren" en "U vindt geen hartchirurg die hier nog aan wil beginnen. Daarna een second opinion (in een ziekenhuis met een gerenommeerde hartafdeling) waar ze na diverse onderzoeken zeggen: nee we gaan een andere hartklep vervangen, dat geeft vrijwel zeker een serieuze verbetering.
NB De patiënt in kwestie kwam ook bij die eerste cardioloog op de fiets naar de afspraken & NB2 Na de operatie meldde de hartchirurg dat het een "makkelijke" operatie was, hij zag vaak veel beroerder bloedvaten.

Oftewel: Vertrouw geen arts of monteur die zegt "Kom bij mij en u bent straks beter als ooit", en vertrouw ook die arts of monteur niet die zegt "Dat hoort erbij, dat is de leeftijd (of: dat hebben ze allemaal)". Alleen wanneer je een genuanceerd verhaal krijgt na een serieuze check kan je beginnen met vertrouwen.

Groeten MarcS

PS Als mijn Td5 niet op zijn gepoetste kant was geland dan had ik er - gezien de 8 ton kilometer "belofte" - wellicht tot het einde van de olie mee doorgereden of tot het einde van mijzelf (wat het eerste langs zou komen).

Terug naar “Techniek”