D2 ''01 Td5: vraag over selectorswitch afstelling (automaat)

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Paul Thijssen

Re: D2 ''01 Td5: vraag over selectorswitch afstelling (autom

Berichtdoor Paul Thijssen » 30 Sep 2014, 22:52

Ik heb aan de hand van het bedradingsschema van Rob zover mogelijk alles nagekeken en spanning gemeten.

Het viel me op dat de spanning op de accu 11,35V (motor loopt niet, en contact op 0) en bij lopende motor 13,45V is. Is dit te laag, en kan dat de genoemde storingen verklaren?

Ik heb op meerdere forums gezien dat de selector switch gevoelig is voor te lage spanning, en dit tot storingsmelding M + S knipperend op de display leidt. Dit is bij mij niet meer het geval na problemen afgelopen zomer.

Of kan het dat de storingen gereset moeten worden met testbook?

Edward

Berichtdoor Edward » 30 Sep 2014, 22:57

Als de accuspanning te laag is gaat meestal de hele bak in noodloop. Lomp schakelen, knipperende groene lampjes en knipperende D in je dash en niet van z'n plek komen zonder heel veel toeren. ;)

Een relatie met de achteruitrijlampen heb ik nog nooit meegemaakt.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 30 Sep 2014, 22:58

accuspanning in rust moet rond de 12v liggen bij volle accu en goede staat van de accu

bij lopende motor moet de spanning rond de 14,2 volt zitten, het kan zijn dat je daarvoor eerst een keer even gas gegeven moet hebben, dat de dynamo dat nog niet levert zonder eerst zijn veld volledig geactiveerd te hebben.

de spanning lijkt me niet verantwoordelijk voor alleen niet aan gaan van de achteruitrij verlichting maar verder goed functioneren van de selectorswitch.

kwestie van meten bij alle headers uit het schema of je spanning hebt als ie in de achteruit staat.... eerst bij de lamp meten of je daar spanning hebt tov goede massa, en dan telkens een stapje verder richting de schakelaar
gone

Paul Thijssen

Berichtdoor Paul Thijssen » 08 Okt 2014, 14:15

Goedemiddag,

Ik heb bij de stekkers rechts- en linksachter op de achterlichtunit gemeten en geen spanning.
Als je aan rechts achter in de achterstijl kijkt zie je de kabelboom naar binnen gaat. Het lijkt me dat de kabelboom daarna achter de bekleding / panelen naar voren toe richting de BCU. Loopt die onderlangs langs de dorpel, of juist bovenlangs en komt dan via voorraam stijl naar beneden?

Wel handig om te weten voordat je overal de bekleding lostrekt.... ;)

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 08 Okt 2014, 14:18

niet die hele kabelboom eerst vrijmaken maar van connector naar connector overstappen met meten. waar de stekkers (nummers staan in schema erbij) zitten en hoe ze er uit zien vind je in het wpl handboek
gone

Paul Thijssen

Berichtdoor Paul Thijssen » 17 Okt 2014, 22:37

Ik heb het gevonden !!!

Ik had afgelopen zomer de selector switch uit elkaar gehaald na de volgende site bekeken te hebben
http://www.aulro.com/afvb/discovery-2/1 ... ghts.htmln
een paar weken geleden omdat k storingen op de display had M+S en pas later bleek dat de achteruit lichten niet werken. Vandaag weer switch gedemonteerd en merkte pas na lang kijken, doormeten, enz dat 1 draad niet helemaal goed contact maakte. De draden in de switch maken contact in een soort klemmetjes. En de blauwe draad zat een beetje vreemd. Dus heb ik die losgemaakt, ingekort en weer erin gedrukt met een schroevendraaier (TIP: alle draden goed aandrukken met een schroevendraaier oid) . En daarna alles gemonteerd en .... de achteruitrij lampen doen het weer :D :D :D

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 18 Okt 2014, 01:18

dus? alles werkte behalve je achteruitrijlicht, kortom in de selectorswitch zit een schakelaar apart voor je achteruitrijlichten?
gone

Paul Thijssen

Berichtdoor Paul Thijssen » 18 Okt 2014, 14:05

Hallo Roger,

Het is niet een aparte schakelaar maar de achteruitrijlichten worden in stand R wel via de blauwe draad in de switch ingeschakeld. En de achteruitwisser doet bij achteruit rijden (en ruitenwissers voorruit staan aan) het ook weer.
Bijlagen
selector switch problem.PNG

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 18 Okt 2014, 17:45

en die blauwe draad is niet het signaal dat het lampje bij de "R" en de R in je dashboard aanstuurt?
gone

Paul Thijssen

Berichtdoor Paul Thijssen » 27 Okt 2014, 20:19

Nee de blauwe draad is voor de achteruit lichten, en daarop zit ook de achteruitwisser.

Ik heb na 2 dagen dezelfde problemen weer teruggekregen en waarschijnlijk is de blauwe draad weer losgetrild uit de v-vormige klem en maakte geen contact meer.

Toen was ik het zat om iedere keer er onder te kruipen en ben op zoek gegaan naar een andere gebruikte schakelaar (een nieuwe is erg duur dus eerst een andere gebruikte proberen).
LR De Meteor in Weesp heeft er een paar gebruikte liggen en was zo vriendelijk om die op te sturen zodat ik kon proberen of die goed werkt (hoefde pas achteraf te betalen). Gisteren de Disco op de put gezet en de schakelaar vervangen, en het werkt prima :D :D :D

Terug naar “Techniek”