Def '08 2,4Tdci : Tussenbak ratio wijzigen..ervaringen?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Zwaneveld73
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 Jun 2014, 11:22

Re: Def '08 2,4Tdci : Tussenbak ratio wijzigen..ervaringen?

Berichtdoor Zwaneveld73 » 16 Sep 2014, 12:57

er liggen Bridgstone Dualer AT onder 265/75 R16 en ik rij altijd met roofrack. Verbruik 1:10,5 is gebaseerd op rustig rijden en overschakelen rond 2000 toeren.

Gebruikersavatar
JoostKenya
Berichten: 619
Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
Contact:

Re: Def '08 2,4Tdci : Tussenbak ratio wijzigen..ervaringen?

Berichtdoor JoostKenya » 16 Sep 2014, 13:14

De bandenmaat is dus standaard hoogte.
En dan kan ik de 2300 toeren bij 100 niet verklaren.

Tenzij er misschien fancy Ashcroft of KAM diff inzitten met een ratio van 1:3.8 ??
Laatst gewijzigd door JoostKenya op 16 Sep 2014, 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Def '08 2,4Tdci : Tussenbak ratio wijzigen..ervaringen?

Berichtdoor Landmarcs » 16 Sep 2014, 13:21

Zwaneveld73 schreef:er liggen Bridgstone Dueler AT onder 265/75 R16 en ik rij altijd met roofrack. Verbruik 1:10,5 is gebaseerd op rustig rijden en overschakelen rond 2000 toeren.


Met wat "dikkere" banden en een roofrack (dat was ik even vergeten) is een verbruik van 1:10.5 gewoon netjes, en hoef je je wat dat betreft geen zorgen te maken.

Kijk nog eens goed naar de toeren bij 100 km/u. Vlgs het boekje zouden die ruim 2100 moeten zijn en geen 2300.

De Ashcroft Calculator geeft in resp 4º 5º en 6º versnelling 3512 rpm, 2871 rpm en 2131 rpm bij 100 km/u op de teller.


Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 16 Sep 2014, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Def '08 2,4Tdci : Tussenbak ratio wijzigen..ervaringen?

Berichtdoor Roger B. » 16 Sep 2014, 13:32

ik denk dat je meer aan het verbruik merkt door dat roofrack als door een maatje breder banden..... verschil in verbruik tussen bandbreedte (bij gelijke diameter) heb ik altijd als erg marginaal ervaren..... zo'n windvanger op het dak maakt op snelwegsnelheden echter wel degelijk verschil
gone

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Def '08 2,4Tdci : Tussenbak ratio wijzigen..ervaringen?

Berichtdoor Landmarcs » 16 Sep 2014, 13:42

Roger B. schreef:ik denk dat je meer aan het verbruik merkt door dat roofrack als door een maatje breder banden..... verschil in verbruik tussen bandbreedte (bij gelijke diameter) heb ik altijd als erg marginaal ervaren..... zo'n windvanger op het dak maakt op snelwegsnelheden echter wel degelijk verschil



Roger B. je hebt gelijk, het roofrack was ik even vergeten - iets te snel getypt - overigens, zo'n rack heet niet voor niks zo ....

En qua banden: d'r is een wat onduidelijk optimum: breder is om te beginnen zelfs zuiniger (bij dezelfde bandendruk) maar breder gaat als het verder toeneemt niet samen met dezelfde bandendruk.
Het leuke is wel dat bij fietsen die extra smalle race-fietsbandjes beslist niet de laagste rolweerstand hebben, ze hebben die smalle bandjes alleen vanwege lage luchtweerstand en extreem lage gewichten. Een dikkere band met 6 Atm rolt echt beter als een smallere, en een dikkere is ook nog eens comfortabeler, zelfs bij die 6 Atm.

Groeten MarcS

Zwaneveld73
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 Jun 2014, 11:22

Re: Def '08 2,4Tdci : Tussenbak ratio wijzigen..ervaringen?

Berichtdoor Zwaneveld73 » 16 Sep 2014, 21:30

Op de gps ben ik vandaag 100km/uur gaan rijden in de zesde versnellingen. Teller gaf 110 km/ uur aan en 2500 toeren.

Kan iemand iemand mij op een foto aanwijzen waar ik type van tussenbak kan vinden?

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Def '08 2,4Tdci : Tussenbak ratio wijzigen..ervaringen?

Berichtdoor Landmarcs » 16 Sep 2014, 23:20

Zwaneveld73 schreef:Op de gps ben ik vandaag 100km/uur gaan rijden in de zesde versnellingen. Teller gaf 110 km/ uur aan en 2500 toeren.


Dan lijkt het erop dat men 1:1,4 tandwielen in jouw tussenbak heeft gestopt.
Ik had altijd begrepen dat de tussenbak van de Puma een eigen variant was die niet uitwisselbaar is.

Misschien moet je eens navragen bij de dealer of ze het "build-sheet" kunnen opzoeken en dan daarin kijken wat de specs waren.
Wellicht is er voor het typische gebruik in Spanje wel bewust gekozen voor een "slow" tussenbak ?
Wat was het eerdere "leven" van deze auto? Er rijden bijv. heel wat (witte) 110 StationWagons als taxi in bergachtige streken (met name in en rond natuurparken), ik kan me goed voorstellen dat die plezier hebben van een "slow" tussenbak.

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 16 Sep 2014, 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Def '08 2,4Tdci : Tussenbak ratio wijzigen..ervaringen?

Berichtdoor Edward » 16 Sep 2014, 23:24

Landmarcs schreef:
Zwaneveld73 schreef:Op de gps ben ik vandaag 100km/uur gaan rijden in de zesde versnellingen. Teller gaf 110 km/ uur aan en 2500 toeren.


Dan lijkt het erop dat men 1:1,4 tandwielen in jouw tussenbak heeft gestopt.
Ik had altijd begrepen dat de tussenbak van de Puma een eigen variant was die niet uitwisselbaar is.

Misschien moet je eens navragen bij de dealer of ze het "build-sheet" kunnen opzoeken en dan daarin kijken wat de specs waren.

Groeten MarcS


Uiterlijk ziet de tussenbak er niet anders uit dan elke andere 230? :roll: :roll:

Heb ook nog nooit gehoord dat het niet gewoon een LT230 zou zijn.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten