2900 kg, is lieren met een Hi-Lift mogelijk?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
ppw

Re: 2900 kg, is lieren met een Hi-Lift mogelijk?

Berichtdoor ppw » 11 Sep 2014, 23:13

besides.... een High jack is ook nog eens ( net zoals een lier) best wel tricky..... zeker als er spanning op zit:
wel een sukkel om z'n jack onder een bumperette te zetten, maar zou zomaar je hoofd kunnen zijn oid.......

https://www.youtube.com/watch?v=UamsadYk25s
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Edward

Berichtdoor Edward » 11 Sep 2014, 23:30

Een Hilift is gewoon een potentieel levensgevaarlijk apparaat, ook als je hem alleen als krik gebruikt.

Zie zoveel van die half roestige dingen die voor de show aan een roofrack of bumper hangen...... Als de pallen maar een beetje geoxideerd zijn dan willen ze niet meer mooi in de gaten van de staander. Dan heb je gekloot. Of ze komen niet meer vrij of ze gaan maar half in het gat met alle risico's van dien. :shock: :shock:

Een elektrische lier kost snel een 300 euri voor de goedkoopste Chinacrap lier. Zit achterop de 130. Maar daarbij komt dan een bumper, kabels, massaschakelaar oid en dan loopt het hard op. Ben je zo een honderd of 8 verder.

Een T-Max handlier kost pakweg 300 euri: http://www.euro4x4parts.com/parts/6tf10 ... 600kg.html en als je hem ooit weer kwijt wilt brengt ie mits netjes zo weer 150 euri op. :D
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 12 Sep 2014, 08:18

Edward schreef:Een Hilift is gewoon een potentieel levensgevaarlijk apparaat, ook als je hem alleen als krik gebruikt.

Daarnaast sleept het Hi-Jack mechanisme lekker door de prut wanneer je ermee gaat lieren. Gegarandeerd dat er vuil tussen komt en je daarna moeite heb om hem weer teruggejacked te krijgen.

Nee, lieren met een hijack is alleen voor noodgevallen.
En in de meeste noodgevallen is het een betere strategie om de auto op te krikken en de sporen van de banden op te vullen. Daarvoor zijn alleen wel goede jacking points vereist.

Daarnaast ben ik wel van mening dat wanneer je maar 1 apparaat mee wilt nemen, de hijack het meest universeel is.

Edward

Berichtdoor Edward » 12 Sep 2014, 13:07

JoostKenya schreef:
Edward schreef:Een Hilift is gewoon een potentieel levensgevaarlijk apparaat, ook als je hem alleen als krik gebruikt.

Daarnaast ben ik wel van mening dat wanneer je maar 1 apparaat mee wilt nemen, de hijack het meest universeel is.

Mee eens, maar een goede training doen thuis met dat ding kan geen kwaad. ;)

Daarom heb ik ook een 130 van 2850kg, ik wil nie maar één ding meenemen. :mrgreen: :mrgreen:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 12 Sep 2014, 18:43

Iedereen weer bedankt voor de info. Het gebruik van een Hi-Lift om te lieren is toch wel bedenkelijk, vooral omdat het ook wel gevaarlijk kan zijn. Goed om dat ook te weten, in de youtube filmpjes lijkt alles eenvoudig. Een hi-lift wordt het in ieder geval niet. :!:

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 12 Sep 2014, 18:47

begrijp me niet verkeerd, ik vind Hi-jacks in elke toepassing akelige potentieel levensgevaarlijke dingen....

maar onjuist gebruikten afhankelijk van de situatie is een tirfor of elektrische lier ook potentieel levens gevaarlijk.
gone

Terug naar “Techniek”