Ik zeg niks..

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
JanTD5

Re: Ik zeg niks..

Berichtdoor JanTD5 » 25 Aug 2014, 09:39

Dommel schreef:Een Cayenne heeft toch net als een FL2 Haldex!? Ik weet niet hoe bij die auto de Haldex is geprogrammeerd, zal wel iets anders zijn dan de FL2...

De AWD treed in werking boven aantal toeren. Dus iets naar voren rijden vervolgens met redelijk wat gas (gedoseerd) in z'n achteruit?

:roll:

Das wel een raar systeem dan voor een off-road vehikel, dan wil je toch bij lage snelheid op alle wielen tractie hebben. Of hebben ze bij bij Porsche bedacht dat je dat ook zou kunnen met 140km/h in bos :lol: :lol:

Groet Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Dommel

Berichtdoor Dommel » 25 Aug 2014, 10:57

Niet als een dolle!

Het systeem is continu aan het meten of het ergens tractie heeft. Knijpt zonodig remklauw aan en geeft aandrijving. Door de remklauw van rechter wiel te knijpen gaat de aandrijfkracht naar linker wiel. Bij een Disco worden de assen gelockt.

Ik weet alleen niet of dit ook bij de Porsche werkt, aangezien het systeem bij LaRo ook deels een Terrain Response systeem is, denk ik.

-obstakel Freelander 2-
Vanaf 30sec. '... you've to accelerate...'

-obstakel Discovery 3-
Vanaf 50sec. '... touch the throttle to tell the computer...'
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 25 Aug 2014, 11:34

Dommel schreef:Niet als een dolle!

Het systeem is continu aan het meten of het ergens tractie heeft. Knijpt zonodig remklauw aan en geeft aandrijving. Door de remklauw van rechter wiel te knijpen gaat de aandrijfkracht naar linker wiel. Bij een Disco worden de assen gelockt.

Ik weet alleen niet of dit ook bij de Porsche werkt, aangezien het systeem bij LaRo ook deels een Terrain Response systeem is, denk ik.

-obstakel Freelander 2-
Vanaf 30sec. '... you've to accelerate...'

-obstakel Discovery 3-
Vanaf 50sec. '... touch the throttle to tell the computer...'

Bij een Defender gaat dat dan toch makkelijker: Daar is het vooral een kwestie van wat het baasje wil ... wil je bijv de kortste weg een parkeerterrein af .. dan gaat ie gewoon over een stoeprand. Wil je de rails over zonder dat er spoorwegovergang is ... dan doe je dat best ietsje schuin en heel voorzichtig.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 25 Aug 2014, 22:06

iemand heeft hier en daar iets niet begrepen of legt het verkeerd uit denk ik....

het remmen van het doorslippende wiel is niet de werking van de haldex koppeling, maar is je tractie controle, afhankelijk van het systeem (en de programmering daarvan) is er meer of minder toerenverschil tussen het doorslippende wiel en de andere wielen nodig om het systeem in werking te zetten. Het is inderdaad de bedoeling daarvoor het gas wel ingetrapt te houden, soms zelfs iets meer gas te geven als het wiel doorslipt. Dat is heel tegennatuurlijk en de meeste mensen laten dus gas los zodra ze merken dat een wiel slipt.

een haldex (zoals ik begrepen heb in de FL2 een gen. 3 die electronisch geregeld wordt) is een koppeling tussen voor en achter as die meer of minder blokkeert naarmate het voertuig dat (o.b.v wielsnelheidsensoren en andere parameters) nodig vindt. maar werkt als middendiff dat meer of minder gespert wordt.
gone

Dommel

Berichtdoor Dommel » 25 Aug 2014, 22:44

Klopt zoals Roger 't uitlegt. Dit om de onvolkomenheid van de Haldex te compenseren.

Roger B. schreef:iemand heeft hier en daar iets niet begrepen of legt het verkeerd uit denk ik....

Daarom gaf ik het woord tractie en stelde ik een vraagteken bij de Porsche. Doen de VAG auto's dit ook?

Advocaat van de duivel, kritische vraag: wat maakt een Freelander (2) meer Land Rover dan een Tiguan of Yeti? Hebben de Touareg en Cayenne ook geen diff locks?

Landmarcs schreef:Bij een Defender gaat dat dan toch makkelijker: Daar is het vooral een kwestie van wat het baasje wil ... wil je bijv de kortste weg een parkeerterrein af .. dan gaat ie gewoon over een stoeprand. Wil je de rails over zonder dat er spoorwegovergang is ... dan doe je dat best ietsje schuin en heel voorzichtig.

Uhm, dat kan ik ook hoor... Vergis je niet dat 'n Freelander op sommige plekken makkelijker komt dan een Defender. Makkelijker, dus niet verder.
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 25 Aug 2014, 23:28

disco 2 had standaard ook al geen difflock (al dan niet wel aanwezig maar niet bedienbaar) in de tussenbak....zelfs geen vorm van limited slip diff, gewoon een "open" diff

geen idee of een cayenne een difflock heeft, maar het begint bij de berijder... als die het voertuig niet (juist) bedienen kan, dan houdt het snel op
gone

fijneauto

Berichtdoor fijneauto » 04 Mar 2015, 10:05

De cayenne heeft wel een difflock, maar is enkel verkrijgbaar als optie: 'The map-controlled longitudinal differential lock and the rear axle differential, available as an option, not only respond to any lack of traction on the front or rear wheels, but also incorporate sensors measuring vehicle speed, lateral acceleration, the steering angle, and gas pedal operation.'

Als ik een beetje rondkijk bij tweedehandsjes van de Porsche Cayenne ( http://www.autoscout24.nl/modellen/pors ... e-cayenne/ ), zie ik daar bij de specificaties eigenlijk nooit staan dat ze difflock hebben. Weet dus niet hoe populair die optie is..

Terug naar “Kroeg”