D3 '?? ?? - banden-vraag

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: D3 - banden-vraag

Berichtdoor Landmarcs » 23 Aug 2014, 12:14

Gvanderheijden schreef:Wordt een All season band in Duitsland ook als winterband gezien? Ik dacht dat een winterband gekenmerkt werd door 3 (of twee?) sneeuwvlokken. Wat is de criteria voor de Duitse wetgever cq verzekeraars?

In Duitsland is een "adequate uitrusting" vereist. De regelgeving stelt - voorzover ik heb begrepen - geen eisen in de zin van sneeuwvlokjes etc.
Dus een band die vlgs de fabrikant goed presteert op sneeuw en ijs moet voldoen. Soms wordt de regelgeving zelfs zo uitgelegd dat M+S al zou voldoen, maar er zijn zg M+S banden die bij regen al gevaarlijk worden (sommige Mud-banden), dus daar zou ik niet op vertrouwen.

Afgezien van de wettelijke eisen is het natuurlijk ook erg prettig als een band ook daadwerkelijk goed presteert op een besneeuwde ondergrond, want de man/vrouw voor je remt wellicht beter als hij betere winterbanden heeft (NB de man/vrouw achter je moet ook weer goed kunnen remmen).

Groeten MarcS

PS Het begint vroeg, de winter(bandendiscussie)
PS2 De Pirelli Scorpion Verde is groen in de zin van energie-ziuinig, maar een groentje in de sneeuw, zie ook http://www.pirelli.com/tyre/nl/nl/suv/s ... n%3DSUMMER, de Verde is een echte zommer-wegband, dus beter hetzij winterbanden danwel een adequate band die 's winters afdoende presteert (afhankelijk van doel en wensen).

Gvanderheijden

Berichtdoor Gvanderheijden » 23 Aug 2014, 13:53

Helder, om terug te komen op de vraag uit deze topic de Scorpion All Season Verde zijn dus NIET geschikt ;-)
Grz,
Gerard

present: Discovery 3 SE TDV6 2005 manuel JAVA Black
past: 110 td5 CSW 2002
past: 110 td5 CSW 1999

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 23 Aug 2014, 15:48

Gvanderheijden schreef:Helder, om terug te komen op de vraag uit deze topic de Scorpion All Season Verde zijn dus NIET geschikt ;-)

Precies, ze zijn meer voor het groene seizoen en het grijze asfalt.
De Scorpion ATR lijken mij meer, en universeler, geschikt voor een D3 (namelijk geciviliseerd off-road).

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 23 Aug 2014, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 23 Aug 2014, 20:59

als er m&s op staat is het voor de wet voldoende in DLD, mits minimaal 4mm profiel

in Oostenrijk moet er een sneeuwvlok/berg symbool op staan.

in beide gevallen zegt dat weinig over het ECHT geschikt zijn als winterband.

(BFG AT heeft ook sneeuwvlok/berg symbool maar ik vind het geen winterband.... :roll: )
gone

Terug naar “Techniek”