Stoelverwarming aansluiten vanuit Volvo V50

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Stoelverwarming aansluiten vanuit Volvo V50

Berichtdoor Landmarcs » 22 Aug 2014, 11:35

Edward schreef:
Gerard90TD5 schreef:Stoelverwarming van de V50 is lastig, kijk maar eens op de site van Landreiziger, staat in het atelier iets over geschreven met foto's. (Marcel Gahrman) Ik heb het geprobeerd in onze Defender, niet gelukt en stoelmatjes vervangen door Waeco mh 60. Werkt prima.

Als ik het me goed herinner gaat het aansturen van de stoelverwarming via de thermostaat en voelers in de bestuurders stoel. De "dunne"draden aan je stoelen zijn voor de centrale aansturing via canbus (zeg maar alle apparatuur in de auto communiceert met elkaar, ben geen elektronicus)

Als je de bekleding er af haalt kun je bij de thermostaat en de voelers. Als je die loskoppelt, houd je zwart en rood over, iig plus en min. Misschien is dat een optie. Er zijn schema's te vinden op het net, V50 V60 en V70 vwb stoelverwarming hetzelfde.

gr Gerard90Td5

Wat snappen jullie hier niet aan dan? Lijkt me vrij duidelijk al was de reactie daarop dat het onzin was omdat er niks canbus aan een stoel was...... :shock: :shock:

Precies, 't lijkt mij duidelijk dat je allereerst die rode draad moet hebben, aangenomen dat er een "intelligente" besturing in de stoel zit moet je die rode draad dan hebben voorbij deze besturing (voor hetzelfde geld zit die besturing buiten de stoel en is die canbus-draad alleen een voeler-terugmeld-draad).
Dus misschien eerst eens voorzichtig (liefst met een voldoende vermogen Amp-meter er tussen) kijken wat er gebeurt met 12V op rood en zwart, doet dit niks dan de "intelligentie" by-passen, en dan opnieuw even voorzichtig proberen. Ben je erg bang aangelegd, neem dan een paar 55/60W koplampen in het circuit op (met vier gloeispiralen gaan die lampen branden bij 20 Amp).

Het is denkbaar dat de stoelen op minder dan 12V werken, maar het lijkt mij onwaarschijnlijk: Je moet nl om een lagere spanning te "maken" een serieus vermogen "bijregelen", en op een lagere spanning wordt de stroom nog eens hoger; autoconstructeurs maken het soms wel moeilijk ... maar zo moeilijk ?

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 22 Aug 2014, 16:23

met twaalf volt kun je door dit als blokspanning aan te voeren ook een lagere effectieve spanning maken. je hoeft er niet een lagere spanning van te maken......

maar als je op een matje dat met max 50% dutycycle aangestturd wordt permanent die spanning zet kan het maar zo doorfikken.

en ik zei dat er aan de matjes niks canbus is, wel lezen voor je gaat blaten Edward
Roger B. schreef:canbus gaat niet verder dan tot in een (mini)ecu, het matje is gewoon een draad die warm wordt, niks canbus aan
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 22 Aug 2014, 17:47

Roger B. schreef:en ik zei dat er aan de matjes niks canbus is, wel lezen voor je gaat blaten Edward

Waar het om gaat is dat er dus kennelijk wel een canbus draad de stoel in gaat en het dus zaak is uit te zoeken hoe de verwarming aan te sturen is zónder canbus.

Dat kan dus kennelijk niet zonder de stoel te demonteren en de thermostaat en de voelers los te koppelen. Dat het matje zelf geen canbus heeft is dan erg weinig relevant.......
:shock: :shock:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 22 Aug 2014, 18:13

Roger B. schreef:met twaalf volt kun je door dit als blokspanning aan te voeren ook een lagere effectieve spanning maken. je hoeft er niet een lagere spanning van te maken......

maar als je op een matje dat met max 50% dutycycle aangestuurd wordt permanent die spanning zet kan het maar zo doorfikken.

Dat kan maar zo, maarrrr ... dat betekent dan wel dat bij 50% de Amps die erdoor gaan het dubbele zullen zijn (om hetzelfde verwarmingseffect te bewerkstelligen), dus een blokspanning-generator die dan heel wat Amps aankan. Zoals ik al schreef: autoconstructeurs staan voor niks, maar dit is wel erg veel extra omweg om een eenvoudig probleem op te lossen. Als je een toch tamelijk grote stroom in blokken afneemt krijg je bovendien een vergrote kans op raadsel-achtige storingen elders in de auto ... ook daar geldt: autoconstructeurs staan voor niks, maar als het zo makkelijk is te voorkomen door met een 12V systeem te beginnen ....

Anyway, daarom dus mijn suggestie om het eens voorzichtig uit te proberen (met dus eventueel een verzamelingetje koplampen in serie - wil er dan een af-fik stroom doorheen dan beperken die koplampen de maximale stroom).

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 22 Aug 2014, 19:11

de reden waarom het eventueel wel met een blokspanning te doen, is dat op die manier door meer of minder dutycycle het vermogen geregeld kan worden. dus met relatief hoog vermogen starten en dan terugregelen om de temp constant te houden.

en dat het matje geen canbus is, is in zoverre relevant dat je het matje dus analoog kunt aansluiten. je moet alleen even ergens achterhalen op welke spanning de matjes werken.... en of ze in serie of parallel geschakeld zijn.

daarvoor moet je bij een werkend exemplaar meten (in de auto waar ze in horen dus) of die info ergens krijgen... een dealer of internet..... ik was al bij een dealer langs gereden als het mijn auto betrof.

je lampengebeuren klopt maar ten dele marc... een 12 v lamp in serie met een 12v matje betekent dat beide geen 12v te verwerken krijgen
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 22 Aug 2014, 20:10

Roger B. schreef: .... je lampengebeuren klopt maar ten dele marc... een 12 v lamp in serie met een 12v matje betekent dat beide geen 12v te verwerken krijgen

Ja en Nee Roger B.

Ik gaf aan dat als je meer of minder koplampen parallel zet, en die in serie met het matje dan heb je een beperker van de maximale stroom.

Neem even de limiet dat zo'n matje 0 weerstand heeft dan zullen de lampen altijd gaan branden, en je beperkt dus de stroom door het matje tot de stroom door de lampen. Stel dat de matjes goed zouden werken op 6 V (vanwege een onhandige blokspanning of vanwege een onhandige serie-schakeling) dat gaat er met 12 V een affik-stroom doorheen, met "mijn" lampen-truuk beperk je dan die stroom tot de stroom die door de keten matje+lampen kan bij 12V.

In de praktijk (vooral omdat zowel zo'n verwarmingsmatje als een gloeilamp een toenemende weerstand krijgt zodra hij gaat verwarmen resp. branden) zal je zien dat in de meerderheid van de gevallen hetzij het verwarmingsmatje zal werken - en de beschermende lampen slechts ietsje lauw worden - danwel de lampen gaan branden omdat het matje een erg lage weerstand heeft en dus een hogere stroom wil. Door meer gloeispiralen bij te schakelen verhoog je de maximum stroom die door het geheel kan lopen stapsgewijze, dat is dus een tamelijk veilige testmethode (op een dergelijke wijze kan je de "black-box" heel netjes doormeten/testen ipv direct 12V uit een accu (een "vuurproef" die als het misgaat erg letterlijk zou kunnen worden).

Dezelfde truuk kan je overigens ook toepassen op 220 apparaten: een grotere gloeilamp (wie weet nog wat dat is), of als het om een apparaat met een nog groter vermogen gaat een straalkacheltje in serie schakelen en testen maar. Zit er dan toch een valse zo nu en dan sluiting in het te testen ding dan knalt het niet zo eng, je kan dan bovendien redelijk onspannen kijken of je het zieke punt terugvindt.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 22 Aug 2014, 20:34

houtjetouwtje werkt het wel ongeveer, maar je weet nog niks... ja, je matje gaat niet stuk, maar je weet nog steeds niet welke spanning er wel op moet....

want brandt je lamp op 6 volt, 4 volt, 8 volt 10 volt? als ie minder fel brandt dan normaal.

met meerdere lampen parallel ga je nog meer nat, want je verlaagt de weerstand door lampen parallel te zetten (waarom zou je? omdat één lamp te weinig stroom aan kan?)
je hebt geen idee hoeveel stroom er door en hoeveel spanning er over de lampen cq het matje gaat/staat

als je wil voorkomen dat er teveel stroom door het matje gaat kun je er ook een zekering voor zetten.......

maar beter nog.... meten.... voor zover het al een weerstand is die redelijk gelijk blijft kun je door meten en berekenen al inschatten hoeveel stroom er door het matje zou gaan bij 14 volt (boordspanning bij lopende motor pakweg ongeveer maximaal)

stel je meet 0,25 ohm, dan is de stroom bij 14volt 56 ampére..... nou, ga er dan maar van uit dat dat matje niet op 12 volt werkt.....

meet je op zo'n matje bijvoorbeeld 2,5 ohm, dan is de stroom bij 14 volt 5,6 Ampére en dat lijkt me aan de lage kant...

welke draden bij welk matje horen isdenk ik uit robs pdf te halen
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 22 Aug 2014, 21:27

Roger B. schreef:houtjetouwtje werkt het wel ongeveer, maar je weet nog niks... ja, je matje gaat niet stuk, maar je weet nog steeds niet welke spanning er wel op moet....

want brandt je lamp op 6 volt, 4 volt, 8 volt 10 volt? als ie minder fel brandt dan normaal.

met meerdere lampen parallel ga je nog meer nat, want je verlaagt de weerstand door lampen parallel te zetten (waarom zou je? omdat één lamp te weinig stroom aan kan?)
je hebt geen idee hoeveel stroom er door en hoeveel spanning er over de lampen cq het matje gaat/staat

als je wil voorkomen dat er teveel stroom door het matje gaat kun je er ook een zekering voor zetten.......

maar beter nog.... meten.... voor zover het al een weerstand is die redelijk gelijk blijft kun je door meten en berekenen al inschatten hoeveel stroom er door het matje zou gaan bij 14 volt (boordspanning bij lopende motor pakweg ongeveer maximaal)

stel je meet 0,25 ohm, dan is de stroom bij 14volt 56 ampére..... nou, ga er dan maar van uit dat dat matje niet op 12 volt werkt.....

meet je op zo'n matje bijvoorbeeld 2,5 ohm, dan is de stroom bij 14 volt 5,6 Ampére en dat lijkt me aan de lage kant...

welke draden bij welk matje horen isdenk ik uit robs pdf te halen

Om bij het laatste te beginnen. Zoals ik net hiervoor schreef: zowel gloeilampen als verwarmingsdraden hebben gewoonlijk een lagere weerstand koud als warm, dus met gewoon rekenen gaat niet gaan.

Bij welke spanning het goed gaat* moet je natuurlijk met de multimeter meten, de bij te schakelen gloeilampen zorgen ervoor dat je makkelijk en trapsgewijs de stroom kan begrenzen. Met een zekering gaat het ook, maar dat is zo destructief. En ... hetzij werkt het stoelmatje bij 12V danwel de stroom loopt te hoog op ... en voor dat laatste geval heb je dan die lampen ter voorkoming van erger (en als het stoelmatje op minder dat 12V werkt dan kan je nog 2 gelijke in serie proberen, en als dat niet werkt heb je pech (want een modulerende blokspanning maken is meer werk als een ander matje).

* En of het goed gaat: Daar wilde de Topic-Starter meen ik zijn vrouw voor inzetten. Met een beetje geluk weet zij bij welke temperatuur het baby-badwater goed is.

Groeten MarcS

PS Met "houtje-touwtje" techniek kan je soms makkelijker en vlotter tot resultaat komen als met sophisticated meetinstrumenten.
Ik tijdens mijn opleiding hadden we ook een blok natuurkunde en daarbij was er ook de opdracht om een black-box (die ze werkelijk zwart hadden gemaakt) door te meten. Laten ze mij nu eentje gegeven hebben die stuk was: hij deed niks, laat ik dat nu sneller door hebben als de practicum-assisenten :) Die assistenten dachten natuurlijk: zo'n domme student die te dom was om echt natuurkunde te gaan studeren. Daarna het practicum ook nog een beetje in de war gestuurd omdat je als je een 2º scoop leende het doormeten van de volgende "black-boxes" heel veel sneller kon doen als bedoeld.

PS2 Een beetje OT: Het leukste natuurkundig meetinstrument is de vetvlekfotometer. Je kan hiermee makkelijker en nauwkeuriger bijv. lantaarns of koplampen vergelijken als met allerlei prijzige meetapparatuur. En ondanks zijn gemak en nauwkeurigheid kost een vetvlekfotometer hoegenaamd niks.

Terug naar “Techniek”