Def, '?? TD5 verlichting, dim/groot licht probleem

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Defender TD5 verlichting, dim/groot licht probleem

Berichtdoor Landmarcs » 18 Aug 2014, 13:34

Roger B. schreef:nee, VeeTee, dat topic was niet wat ik in gedachte had, er zijn er ook waar het daadwerkelijk de grootlicht schakelaar aan de stuurkolom is, en niet het (overigens blijkbaar ook bij een '85er aanwezige grootlicht relais)

voordat je dingen klakkeloos vervangt kun je beter gedegen meten of alles werkt en alleen in geval van defect vervangen.... dus MEET aan die schakelaar, bij voorkeur belast of er spanning komt waar dat moet voordat je er een nieuwe in poot

Precies, en volg het schema, want er zit dus meer electrickery in dan je op het eerste gezicht zou denken.

Ik ben sinds het vervangen van de meest triviale schakelaar (de befaamde driestandenschakelaar die het als je hem in de hand, en doormat, had gewoon leek te doen wat ie zou moeten doen) overgegaan op een echte "Zweedse Lichtversterker" (eigen import) en heb nu die oude lichtversterker op mijn nieuwe auto zitten, en dat werkt gewoon en dus al heel veel jaren.

Dus ... wat je ook verder verbetert: Een "Zweedse Lichtversterker" (of een NL-imitatie of een NL-verbeterde versie) is eigenlijk een verplicht nummertje.
Wie dan ook nog vaker met aanhangers rijdt die doet er goed aan ook een relais voor de stadslichtstroom in te bouwen (of je auto en al je aanhangers van LED-lichtjes te voorzien).

Groeten MarcS

Roger

Berichtdoor Roger » 19 Aug 2014, 08:03

inmiddels twee keer met twee Defenders zelfde probleem gehad.
grootlichtschakelaar voor 99% zeker.

vervangen en zweedse lichtversterker ertussen en klaar is klara.

allemaal erg simpel en goedkoop.

succes
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 19 Aug 2014, 08:49

Roger schreef:inmiddels twee keer met twee Defenders zelfde probleem gehad.
grootlichtschakelaar voor 99% zeker.

vervangen en zweedse lichtversterker ertussen en klaar is klara.

allemaal erg simpel en goedkoop.

succes

Precies, dwz: Een "Zweedse Lichtversterker" is de aanpak van de grootlicht-problemen.

Het gemene is dat het niet één zwakke schakel is maar een hele keten met zwakke plekken.
Een verbeterde driestanden-schakelaar (of een driestanden relais-schakeling) geeft in veel gevallen soelaas (je bent daarmee wel van het stadslicht-probleem af - vooral goed voor de aanhanger-trekkers).
Echter, in de vervolgketen voor het grootlicht blijf je een aantal zwakke plekken houden, zwakke plekken die je moeilijker opspoort. Daarenboven zijn standaard de draadjes naar het grootlicht aan de dunne (en lange) kant dus krijg je niet de volle 12V aan de koplampen (die daardoor wel langer meegaan).

Groeten MarcS (die denkt dat hij de term "Zweedse Lichtversterker" hier heeft geïntroduceerd)

Edward

Berichtdoor Edward » 19 Aug 2014, 10:08

Klopt. Heb bij de 130 vrij snel zo'n relais setje van Marc achter de koplampen gehangen en daarna alsnog de schakelaars kapot. Nu hangt er in de laadbak een belachelijke rij relais met daaraan de achterlichten en de stekkerdoos van de aanhanger. :roll:

Nu heeft mijn aanhanger standaard wel veel lampen; twee voor, zes opzij en de achterlichten. Maar toch kan ik me erover opwinden dat een issue dat in 1985 al bekend was op een 2008 wagen nog steeds niet opgelost is.... :shock: :shock:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 19 Aug 2014, 10:38

waarom zouden ze, al die liefhebbers vinden het een fantastisch gebouwde auto :lol: :lol: :lol:

maar wees gerust, bij de vervanger zullen ze het vast anders doen :roll:
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 19 Aug 2014, 11:35

Edward schreef:Klopt. Heb bij de 130 vrij snel zo'n relais setje van Marc achter de koplampen gehangen en daarna alsnog de schakelaars kapot. Nu hangt er in de laadbak een belachelijke rij relais met daaraan de achterlichten en de stekkerdoos van de aanhanger. :roll:

Nu heeft mijn aanhanger standaard wel veel lampen; twee voor, zes opzij en de achterlichten. Maar toch kan ik me erover opwinden dat een issue dat in 1985 al bekend was op een 2008 wagen nog steeds niet opgelost is.... :shock: :shock:

't Is "logisch" dat het alsnog mis gaat als je het stadslicht-circuit met nog eens 10 extra lichtjes belast.
(Voor Roger B.: Dit is bij een Defender gewoon logisch en onderdeel van de "beleving")

Als je kijkt naar de constructie van de driestanden-schakelaar dan weet je genoeg: Het was al "opgelost" geweest met een niet thermoplastische drager van de messingen nietjes die als contactjes moeten werken, maar het blijft een prehistorische constructie.

Qua betrouwbaarheid stadslichtschakeling wordt het natuurlijk al (iets) beter als je voor het stadslicht LED-lichtjes kiest -- als je verder (ongeveer) nooit een aanhanger trekt ben je dan al helemaal uit de brand. De hele achterverlichting en aanhang-stekkerdoos via relais schakelen is ook een oplossing, voor de meesten waarschijnlijk een beetje over-kill, maar voor Edward denkelijk de beste oplossing.

Groeten MarcS

PS Edward: Je koplampen doen het nog steeds ??
PS2 LandRover heeft sinds kort een eigen "Zweedse" oplossing ... ik heb nog niet gezien hoe ze het hebben aangepakt, noch hoe degelijk het dan is of wat het moet kosten -- da's toch mooi: een evident en steeds terugkerend probleem wordt door LandRover binnen 30 jaar "opgelost" met een door de klant te betalen "add-on".

Edward

Berichtdoor Edward » 19 Aug 2014, 12:23

Bij de 2.2 modellen is de hele ruimte onder de bijrijder stoel (lhd) volgestopt met relais en weet ik wat. Heb er zelf niet naar gekeken, maar heb van Martin begrepen dat ze nog maar de helft over een relais laten lopen en de rest alsnog over de schakelaar.

Kwam er iig op neer dat ook een 2.2 beter af is met een relais setje. Van Martin danwel de Zweedse variant. ;)

En er is wel meer overkill aan de 130. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 19 Aug 2014, 21:05

Landmarcs schreef:PS2 LandRover heeft sinds kort een eigen "Zweedse" oplossing ... ik heb nog niet gezien hoe ze het hebben aangepakt, noch hoe degelijk het dan is of wat het moet kosten -- da's toch mooi: een evident en steeds terugkerend probleem wordt door LandRover binnen 30 jaar "opgelost" met een door de klant te betalen "add-on".

Dit staat beschreven in volgend Technisch Bulletin (gepost door Rob Steward):http://www.lrch.nl/sites/default/files/LTB00467.pdf.

Groet,

Erik
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 19 Aug 2014, 22:02

Erik Peters schreef:
Landmarcs schreef:PS2 LandRover heeft sinds kort een eigen "Zweedse" oplossing ... ik heb nog niet gezien hoe ze het hebben aangepakt, noch hoe degelijk het dan is of wat het moet kosten -- da's toch mooi: een evident en steeds terugkerend probleem wordt door LandRover binnen 30 jaar "opgelost" met een door de klant te betalen "add-on".

Dit staat beschreven in volgend Technisch Bulletin (gepost door Rob Steward):http://www.lrch.nl/sites/default/files/LTB00467.pdf.

Ik vrees dat ik speciaal vroeg moet opstaan om dit Technisch Bulletin volledig te doorgronden.
Afgezien van de stadslichten-problematiek (die je met een enkel extra relais kan tackelen) is een "Zweedse Lichtversterker" (of niet-Zweedse variant) heel veel makkelijker aangelegd. Ik weet het, niet iedereen is gecharmeerd van de licht-relais onder een wing, maar als het water zo hoog komt zijn er wel meer zaken die niet goed kunnen gaan.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 19 Aug 2014, 22:50

tsja.... het ligt onder de motorkap van een puma zo vol met allerhande koelwaterslangen die van hot naar her lijken te lopen dat het aansluiten op een voeding al een uitdaging zat is... :roll: als je twijfelt aan de vochtbestendigheid van de relais.... tape je de boel in met vulcaniserend tape met de kabels naar benee... dan moet je wel heel erg gek doen om problemen met je relais te krijgen.... je koplampen staan tegen die tijd waarschijnlijk al vol water :lol: :lol:
gone

Terug naar “Techniek”