Roger B. schreef:....
het schakelmoment is gekozen bij de koppel- en vermogenscurve van de motor.... een Td5 is een vrij hoogtoerige diesel, de turbo begint pas fatsoenlijk zijn werk te doen bij 1900 a 2000 toeren. Dus eerder schakelen is op het verkeerde deel van de koppelcurve rijden, en zeker belast is dat slechter voor je motor dan iets meer toeren, ook koud.... misschien wel ZEKER koud.
.....
Het schakelmoment is nogal laat voor als je rustig wilt rijden en/of niks te trekken hebt.
Het maximum-koppel zit meen ik nabij de 1900 rpm, en de curve is redelijk vlak rond die 1900 rpm.
De vermogenstoename boven de 3000 rpm is verwaarloosbaar en vanaf de 2000 rpm is de verdere winst tot die 3000 rpm ook niet geweldig.
Als je dus echt veel haast hebt of echt zwaar moet werken dan loont het om door te trekken richting 2500-2800 rpm, dan blijf je optimaal in de hogere koppel en vermogens-regionen. Heb je minder haast dan kan de Td5 ook goed met minder toeren werken. Een "vrij hoogtoerige" motor zou ik de Td5 dan ook niet noemen
Er zijn meer mensen die wanneer zij de motor rustig willen laten opwarmen liever een eerder schakelende bak hadden gehad (en er was wel iets aan te doen, maar niet heel veel). De oplossing is een handbak, dan ben je geheel eigen-baas. (Overigens: de motor koud met lage toeren zwaar laten werken, de diesel door zijn strot douwen .... dat is beslist géén aanbeveling, echter licht belast met hogere toeren, dat klinkt ook in mijn oren gewoon niet lekker.)
Groeten MarcS