[FL2] vastgelopen motor

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
ToyRoverlander

Re: [FL2] vastgelopen motor

Berichtdoor ToyRoverlander » 15 Aug 2014, 14:06

Landmarcs schreef:
Overigens werd ... al weer even geleden werd door ... (was het Johnny ? ) nog genoemd dat je als de motor moet werken een hogere uitlaatgastemperatuur krijgt als je in een hogere versnelling rijdt -- niet zo gek: trekt de motor het nog net in z'n 5º dan krijgt ie in de 4º een kwart meer lucht en dus een boel meer verkoelende friste binnen.

Groeten MarcS

Niet helemaal waar. In luxemburg heb ik het kunnen testen wat hij doet. Als ik mijne bij Luik bijvoorbeeld met 90 heuvelop ga dan had hij 1bar laaddruk en de EGT kroop naar 530graden. Bij minder steile maar wel lange stukken omhoog, met de zelfde snelheid maar met 0.6 bar laaddruk bijvoorbeeld kwam hij ook net boven de 500 graden. Hetzelfde kon ik krijgen in de 3, steile heuvel op, 0.5bar laaddruk (rustig aan, hoeft niet vol gas) dan komt ie ook op 530graden. Hoger komt ie niet. Het is gewoon een combinatie van hoeveelheid brandstof en lucht.
Koelvloeistof temp volgt overigens vlot, van net iets onder de 90graden op de vlakke weg naar tegen de 98 graden bij Luik de bult op met 90 in de 4. Het aparte was dat ik hem bij een lang steil stuk die ik in de 3 pakte, 0.5bar laaddruk, 530 EGT ook tegen de 98graden watertemp kwam. Dat terwijl de motor amper hoefde te werken, nog vermogen zat over. Warmer word ie niet dus vind het wel best.

Succes met de reparatie overigens! Dat zijn dingen waar je nooit op zit te wachten...
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 15 Aug 2014, 15:23

Toy-Rover,

Ik denk dat jouw 3,4 liter vreemd-fabrikaat motor niet direct waarden geeft die vergelijkbaar zijn met de 2,5 en 2,4 Defender-motoren.

Op zich zijn de bevindingen van (naar ik meen) Johnny zo gek ook niet. bij 2000 rpm gaat er ± 2500 liter lucht met minuut door de motor, bij 2500 rpm zit je op ± 3125 liter. Misschien drukt de turbo er bij die 2000 rpm nog wat extra lucht door maar ik ken me niet voorstellen dat die turbo er 25% extra in krijgt.
Misschien "nogal kort door de bocht": in theorie moet er evenveel diesel verstookt worden (ik ga even uit van gelijke rendementen - de rendementen zijn sowieso laag) -- om de helling op te komen moet er aa de as hetzelfde vermogen geleverd worden. Als er evenveel diesel verstookt wordt wordt er evenveel warmte geproduceerd en die warmte raak je kwijt in de uitlaat en via de radiator. Dus met meer lucht door de motor zou de uitlaatgastemperatuur moeten dalen.

Maar goed, terug naar het topic: 't Is goed Kl@t als een simpel ritje ineens eindigt met de boodschap "einde motor - zoek maar een andere".

Groeten MarcS

ToyRoverlander

Berichtdoor ToyRoverlander » 15 Aug 2014, 17:31

Turbodiesel is turbodiesel, wat wel een verschil maakt is direct of indirect ingespoten. DI is efficiënter, oftewel, minder energie die word omgezet in warmte. IDI heeft dus een beter koelsysteem nodig.
Anyway. Bij mij draait ie makkelijk 1bar op 2000toeren, bij 1200 toeren zie ik al 0.25bar. Bij 1200 toeren duwt ie er al dus een kwart extra lucht in. Bij minder dan 2000 toeren al dubbel de hoeveelheid die hij zelf zou kunnen aanzuigen. Bij dezelfde AFR (air fuel ratio) kan hij dan dus ongeveer 2x zoveel diesel verstoken, mits de inlaatlucht niet te heet is. Zal dus wat minder diesel zijn.
Die pomp levert diesel oa afhankelijk van turbodruk om ongeveer op de juiste AFR te zitten, die AFR icm belasting geeft je EGT hoogte. Voor 'meer lucht door de motor' moet dus of de laaddruk omhoog of de pomp teruggeschroefd worden om de AFR armer te krijgen. Dan gaat de EGT omlaag.

OT, wel apart trouwens dat een klep naar de knoppe gaat... benieuwd wat de oorzaak daarvan kan zijn.
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.

Dommel

Berichtdoor Dommel » 15 Aug 2014, 21:12

Ladies and gentleman, we got him!
LaRo6.jpg

In een Caddy naar Düsseldorf gereden; bouwzeil achtern, knaken voor 't blok, knaken voor een Currywurst. Uurtje heen, uurtje terug. Morgen naast oude blok neerzetten en hopen dat 'ie past.
Komt uit een schade auto waar pas 50k op stond...

Wat de oorzaak is geweest, is ook een raadsel. De garage weet het niet en zo ook de dealer niet. Ach ja, glazen plaat bestellen en we hebben een tafel!
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE

ToyRoverlander

Berichtdoor ToyRoverlander » 15 Aug 2014, 21:57

Wat een klein blokje :lol: . Hopen dat ie gauw weer rijdt! Succes met de inbouw!
Toy-Rover

Dommel

Berichtdoor Dommel » 16 Aug 2014, 01:36

Het geen V8 inderdaad... uiteraard moeten er nog delen van de oude overgezet worden.
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 16 Aug 2014, 17:32

een d2 schakelt ook echt alleen maar bij 1900 - 2000 toeren als je geen gas geeft hoor....

bij mij schakelt de DSE ergens tussen 2500 en 4500 toeren, en dat is dan dus afhankelijk van hoeveel gas ik geef (OA)

Ik heb nooit voorzichtig gereden, ook niet heel rustig warm gereden, koop doorgaans auto's met 150-250k op de teller en rijd daar meestal 150-250k bij....

Ik heb nooit motorisch problemen gehad die niet een aanwijsbare oorzaak hadden die los staat van mijn rijstijl. (gebroken distributieriem door stukgelopen waterpomp, lagerschade door combi van te weinig olie en pingelen tgv slechte bougiekabel)

Alleen de DSE heeft een compresie probleem gehad, maar dat zal niet aan dat beetje dat ik er mee gereden heb liggen (de 50.000 die er in ons bezit mee gereden is is voor 80% door mijn echtgenote mee gereden en die rijdt graag zo laagtoerig mogelijk)

OT
Gebroken klep komt wel vaker voor bij diverse motoren. Of je daar een berijder als schuldige voor kunt aanwijzen of dat het gewoon pech in het materiaal is, tja, kun je over discussieren denk ik. Aanwijsbaar is het in elk geval niet (net zoals verglaasde remblokken zeker niet per definitie aan een ouwe zakrijstijl ligt, ik kan je die met elke auto bezorgen als je mij die auto een dagje uitleens
gone

Dommel

Berichtdoor Dommel » 17 Aug 2014, 10:46

Het was een vraag van, hardop denken om hierover na te denken. De verglaasde remblokken waren voor mij destijds een bevestiging van een volle DPF.

Ik denk dat het hele rustige rijden waarbij motor niet goed warm wordt de roetafzetting en prut aankoekt. DPF zat niet voor niks helemaal vol!
Wat doet dit afzetting met de kleppen? Ik denk dus niet dat dit de oorzaak is, maar het is wel opvallend dit allemaal achter elkaar bij dezelfde auto gebeurt.

Dit blok lag immers, weliswaar in een kleiner formaat (1.6) in m'n MINI en nooit last van gehad.
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE

Thomas Td5

Berichtdoor Thomas Td5 » 17 Aug 2014, 12:10

Dommel schreef:Dit blok lag immers, weliswaar in een kleiner formaat (1.6) in m'n MINI en nooit last van gehad.

De TD4 is niet in de Mini gebruikt.

De TD4 die in de Freelander 2 ligt is een motor die door Ford samen met PSA ontwikkeld is. Het blok heet officieel Ford Duratorq. Voornaamste gebruikers zijn Ford en Citroen. Land Rover nam dit blok af voor de Freelander. Fiat heeft ook dit blok gebruikt in een van hun modellen.

Als we het hebben over een Mini met een diesel motor (1.6) dan zou dat het Ford DLD-416 blok zijn (of DV6 zoals het bij Peugeot bekend is). Dit blok wordt gebruikt bij Ford, Volvo, de leden van de PSA groep, Mini en Mazda. Daarvoor nam Mini een kleinere dieselmotor af van Toyota.

Maar hoe gaat het nu met het repareren?

Erik Vos

Berichtdoor Erik Vos » 17 Aug 2014, 12:52

Schakelen laat ik aan de automaat over, die schakelt tussen de 1900-2000rpm op normaal. Bevalt mijn prima. Ik ben geen racer. Zorgt ook voor een net verbruik voor zo'n grote wagen. Mijn vorige Discovery en mijn huidige rijden zo 1 op 12 meestal.[/quote]

dat is knap ik kom niet zuiniger dan 1 op 9.5 met mij d2 automaat !! :(

Terug naar “Techniek”