D2 '02 Td5 wat zijn de aandachtpunten?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Vts03

Re: Discovery 2

Berichtdoor Vts03 » 14 Aug 2014, 20:34

Neen, ben niet in de mogelijkheid om hem zelf uit te lezen. Volgende week eerst nieuwe banden en dan naar de garage. Ben benieuwd of er wat mis is. Hij momenteel nog niet ingeschreven (pas gekocht).

Is het moeilijk om aan software te raken om zelf uit te lezen of LR moeilijk te doen? Ben nog in het bezit van een andere hobby wagen en die kan ik perfect uitlezen.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 14 Aug 2014, 21:07

een D2 is niet OBD2 compatible, dus zul je een lynx, hawkeye, nanocom oid moeten nemen
gone

Vts03

Berichtdoor Vts03 » 13 Sep 2014, 08:06

Even een update. Aangezien ik onvoldoende over deze auto weet, heb ik hem maar op onderhoud in de garage gestuurd. Men heeft het een en ander hersteld/vervangen.
nieuwe ECU kabel
dichting nokkenas achteraan de motor vervangen (olielek opgelost)
dieselreiniger toegevoegd
olie+filter
nieuwe sleutel
nieuw logo motorkap
voorruit de en montage (waterlek opgelost)
nieuwe batterij
nieuw slot voorportier (centrale vergrendeling werkt opnieuw bij dit portier)
...
Na enige snelwegritjes voelt de motor veel frisser. Alleen blijf ik de indruk hebben dat je automatisch onder de 3000 opschakelt. Hij kan wel verder, maar dan wordt het heel luidruchtig. Denk dat ik gewoon verwent ben om met moderne dieselmotoren te rijden.

Mijn bestuurdersstoel kraakt in het frame. Ik heb dit al willen smeren, maar dat helpt niet. Is dit een bekent probleem? Wat kan ik hieraan doen?

Edward

Berichtdoor Edward » 13 Sep 2014, 08:20

Vts03 schreef:Na enige snelwegritjes voelt de motor veel frisser. Alleen blijf ik de indruk hebben dat je automatisch onder de 3000 opschakelt. Hij kan wel verder, maar dan wordt het heel luidruchtig. Denk dat ik gewoon verwent ben om met moderne dieselmotoren te rijden.

Een Td5 automaat trekt op de kickdown door tot 4250 rpm. De onzr schakelt bijn stevig wegtrekken zonder kickdown net boven de 3000 rpm.

Daar heeft ie wel een maand of twee voor nodig gehad want de vorige eigenaar kwam denk ik niet boven de 2000 toeren uit. Daar is weinig mis mee als je het niet erg vind ál het overige verkeer op te houden want zelfs een vrachtwaggel komt je dan voorbij zetten...... :roll: :roll:

Maar een tijdje "heropvoeden" kan wel nodig zijn. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Vts03

Re: D2 '02 Td5 wat zijn de aandachtpunten?

Berichtdoor Vts03 » 13 Sep 2014, 08:39

Demijne is een handgeschakelde versie, ik bedoel dat je automatisch (op het geluid) opschakelt bij 3000..

Edward

Berichtdoor Edward » 13 Sep 2014, 08:47

Vts03 schreef:Demijne is een handgeschakelde versie, ik bedoel dat je automatisch (op het geluid) opschakelt bij 3000..

Ah, communicatiestoornis. Nou, dat zou niet moeten hoeven aangezien een automaat ook doortrekt tot 4250 rpm. Maar of het met een handbak veel nut heeft om zo laat te schakelen betwijfel ik.

De automaat is op kickdown ook niet echt sneller dan wanneer je daar net onder blijft. Die laatste 1200 rpm geven dus echt niet heel veel meer versnelling. ;)

Persoonlijk vind ik een Td5 met handbak heulemaal niks, dus alles wat ik zeg is bevooroordeeld. :oops: :oops:
Edward van Vugt

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Sep 2014, 10:14

Edward schreef:
Vts03 schreef:De mijne is een handgeschakelde versie, ik bedoel dat je automatisch (op het geluid) opschakelt bij 3000..

De automaat is op kickdown ook niet echt sneller dan wanneer je daar net onder blijft. Die laatste 1200 rpm geven dus echt niet heel veel meer versnelling. ;)

Als je geen overdreven haast hebt (of een kar moet trekken of de helling op moet etc) kan je gerust bij ± 2500 rpm schakelen, dat is gewoon rustiger en zuiniger, en niet slecht voor de motor (zolang je dan met gevoel de motor in de lagere toeren laat oppakken).

Zoals Edward al zegt: die laatste 1200 rpm geven niet veel extra, en die voorlaatste 500 rpm houden ook niet over. Tussen de 1800 en 2500 is de Td5 op z'n best, en onderin vanaf 1500 draait ie niet beroerd zolang je daar dus met wat gevoel de motor laat werken. Mijn oude trouwe 110 Td5 reed zonder mopperen met 50 km/u in z'n 5º door de bebouwde kom, alleen moet je dan dus in ene 2 versnellingen terug als er "iets" is waardoor je geen 50 meer kan of wilt rijden.

Groeten MarcS

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 13 Sep 2014, 10:45

Ik heb mijn D2 nu ongeveer 10 jaar in bezit, nu 195k gedraaid. Over het algemeen vind ik het een zeer betrouwbare auto, zowel motorisch alsmede de automaat. Eigenlijk is er tot nu toe weinig stuk gegaan, wel regelmatig (preventief) onderhoud gepleegd. Wat is er voorbij gekomen: Twee jaar geleden bij 170.000 alle vering vervangen, dempers, luchtbalgen en voorveren. Recent de koppakking en de bekende kabelboom vernieuwd. Schakelselector automaat vervangen, luchtmassa meter vervangen (als deze niet goed werkt, dan houdt de auto in bij doortrekken), Nieuwe banden bij 140k (Pirelli AT) ACE kleppenblok is gereviseerd bij 180k en vóór nieuwe remschijven. Recent zijn alle rubberslangen onder de motorkap vervangen. EGR is verwijderd en een nieuwe downpipe gemonteerd. Auto trekt beter en is iets zuiniger (1:10). Elke 100.000 het compressorfilter vervangen (achter linker achterlicht). Nog maar één keer een nieuwe accu geplaatst. Elke automaatolie wissel is een nieuw filter geplaatst. I.v.m. preventie automaat laten flushen. Heb je specifieke vragen? Stuur even een PB.

Chris

Edward

Berichtdoor Edward » 13 Sep 2014, 14:35

Toevallig gister of eergister de accu uit de Disco gepakt om te vervangen. Daar stond nog de originele in?? :roll: :roll: Het ding is van 2003 en heeft net geen 3 ton gelopen.

Verder is alleen bij 220 de koppakking gedaan en eens een keer de luchtmassameter en een wielnaaf. Verder alleen de leiding van het reservoir naar de stuurbekrachtiging een keer vervangen omdat die lekgeschuurd was en verder eigenlijk niks behalve normaal onderhoud. :D :D
Edward van Vugt

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Sep 2014, 15:17

Waterrover schreef:.... Recent zijn alle rubberslangen onder de motorkap vervangen. EGR is verwijderd en een nieuwe downpipe gemonteerd. Auto trekt beter en is iets zuiniger (1:10). ...

Dag Chris Waterrover,

Er lijkt een suggestie dat EGR-verwijderen tot beter trekken/zuiniger rijden zou kunnen leiden.
Waarschijnlijker is het schoonere inlaat-traject etc dat bijdraagt aan een net iets netter werkende motor.

In mijn ogen is 1:10 geen top-prestatie. Ik reed met mijn 110Td5 zuiniger, zomers zelfs beduidend zuiniger, en dat terwijl een 110 de stroomlijn van een garden-shed heeft en een Disco daardoor dus alleen maar beter zou moeten scoren.

Mijn Td5 reed ook zonder noemenswaardige problemen - zelfs nog met de originele kabelboom, ook dat "wiring-harness" dat als eerste opspeelt - een kleine 200 K Km (om op z'n gepoetste kant te eindigen, een overduidelijk probleempje dus).

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”