Voor onze eerdere koudere trips hebben we overigens ook nog fleece-slaapzakken die in, op of onder de slaapzakken kunnen waar nodig. Ik heb n hekel aan kou in bed
slaapzak advies?
- roadrocket
Re: slaapzak advies?
Wat bij ons overigens merkbaar verschil in comfort heeft gebracht is de slaapmat. Verrassend wat je zo aan kou tegen kunt houden.
Voor onze eerdere koudere trips hebben we overigens ook nog fleece-slaapzakken die in, op of onder de slaapzakken kunnen waar nodig. Ik heb n hekel aan kou in bed
build it, run it, break it, fix it, and again....
http://boesmanblog.wordpress.com/
SIII 88 - 2.25 petrol - 1977
http://boesmanblog.wordpress.com/
SIII 88 - 2.25 petrol - 1977
roadrocket schreef:Wat bij ons overigens merkbaar verschil in comfort heeft gebracht is de slaapmat. Verrassend wat je zo aan kou tegen kunt houden.![]()
De slaapmat wordt vaak onderschat. Die is belangrijker dan de slaapzak!
Kennis van me ging mee kamperen in het voorjaar en bracht een peperdure slaapzak mee en ging vervolgens zijn luchtbed opblazen??????
Los van het feit dat lucht alleen geen comfort geeft is het één grote koudebrug!
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
- GJ Disco 300 Tdi
arjan_de_jong schreef:Wij hebben vorig jaar 2 slaapzakken van de dump gehaald. Ex leger. Bevallen ons prima. Heerlijk warm en met binnen zak.
Waren ook niet heel erg duur.
Dat moet de M90 slaap zak zijn.
Geweldig ding onder erg koude omstandigheden, maar niet samen te ritsen tot een 2 persoons zakje.....
dus.
Disco 1994 300TDI
-
Roger B.
toch apart dat lucht een koudebrug is in een luchtbed en als isolatie gezien wordt bij kleding en in de bouw....oke, er zijn betere isolatiemiddelen, maar spouwmuren vroeger dienden ter isolatie en dat was ook alleen maar lucht. Kleding als je kou in gaat wordt geadviseerd in laagjes te kleden omdat de lucht ertussen ook isoleert...
maar ik weet dat een luchtbed, zeker de dunnere, erg koud optrekken, ik leg er als het echt koud is meestal een rendiervel overheen en daarop mijn slaapzak... vel met vacht naar beneden
en comfort....moet je zo'n luchtbed eens niet keihard oppompen.... ik lig heeerlijk op een luchtbed... maar de isolatiematjes die ik geprobeerd heb vond ik allemaal maar niks...
zal dus wel met voorkeur te maken hebben
maar ik weet dat een luchtbed, zeker de dunnere, erg koud optrekken, ik leg er als het echt koud is meestal een rendiervel overheen en daarop mijn slaapzak... vel met vacht naar beneden
en comfort....moet je zo'n luchtbed eens niet keihard oppompen.... ik lig heeerlijk op een luchtbed... maar de isolatiematjes die ik geprobeerd heb vond ik allemaal maar niks...
gone
-
Landmarcs
Roger B. schreef:toch apart dat lucht een koudebrug is in een luchtbed en als isolatie gezien wordt bij kleding en in de bouw....oke, er zijn betere isolatiemiddelen, maar spouwmuren vroeger dienden ter isolatie en dat was ook alleen maar lucht. Kleding als je kou in gaat wordt geadviseerd in laagjes te kleden omdat de lucht ertussen ook isoleert...
Tja, ik stond ook al eens "stil" bij dat luchtbed-probleem.
Fact is dat een traditioneel luchtbed ijzig koud kan zijn.
Waarschijnlijk heeft het ermee te maken dat de lucht in een luchtbed niet stil staat.
Je ligt op het luchtbed en met iedere beweging "pomp" je lucht van links naar rechts, onder naar boven en omgekeerd.
Dus is er niet het effect van de isolerende stilstaande lucht.
En ... ook in een spouwmuur heb je liever een of ander product dat de lucht "stil zet", iets dat we dan isolatie noemen.
En dan het matrasjes probleem.
Zelf ben ik thuis een nogal hard en vlak bed gewend, dus is een dun matrasje op een goed uitgezochte ondergrond dan ben ik dus al blij.
Ben je meer een prinses op de erwt dan moet je een dikker matrasje nemen, of nog slimmer twee op elkaar. Bij een enkel matrasje heb je namelijk altijd het probleem dat je het hetzij hard moet opblazen danwel dat je iets zachter er altijd wel ergens "doorheen" stoot (met een knie, elleboog, heup ...), twee op elkaar verhelpen dat erdoor liggen in belangrijke mate: de bovenste doet net als een enkele, de onderste echter wordt dan over een veel groter oppervlak belast en geeft daarmee een soort "progressieve vering" - zo is 2x een 3 cm matrasje dus een stuk comfortabeler als eentje van 7 cm (en je hebt bij onverhoopte lekkage altijd nog één matras over). Als je twee losse matrasjes lastig vindt: doe er een hoes omheen en je bent het heertje.
Groeten MarcS
Mijn oplossing tegen kou tijdens het kamperen:
Ik lig in mijn klapkar gewoon op een lattenbodem, met een 12 cm traagschuimmatrasje onder mijn dagelijkse dekbedje. Geen centje pijn
Gaan we echter in het voorjaar een weekendje weg, dan slaap ik in een Nomad slaapzak, met zo'n capuchonnetje waar je een kussentje in kan stoppen. Koudste nacht was ooit -7C en prima geslapen. Waarschijnlijk bekende tip: Stop je kleren onderin je slaapzak als je naar bed gaat. Het vult je slaapzak, waardoor je betere isolatie hebt en je kleding is de volgende ochtend niet klam en koud.
Marc
Ik lig in mijn klapkar gewoon op een lattenbodem, met een 12 cm traagschuimmatrasje onder mijn dagelijkse dekbedje. Geen centje pijn
Gaan we echter in het voorjaar een weekendje weg, dan slaap ik in een Nomad slaapzak, met zo'n capuchonnetje waar je een kussentje in kan stoppen. Koudste nacht was ooit -7C en prima geslapen. Waarschijnlijk bekende tip: Stop je kleren onderin je slaapzak als je naar bed gaat. Het vult je slaapzak, waardoor je betere isolatie hebt en je kleding is de volgende ochtend niet klam en koud.
Marc
110CS TD5 uit 2002
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)
-
Landmarcs
Tja, een setje wielen onder je ledikant is ook een oplossing.
In een klein tentje met -6º tot -8º is ook goed te doen (onder gunstige omstandigheden: niet te vochtig weer, grond lekker droog en goed beschut, geen wind etc.) Zijn de omstandigheden beroerder dan kan -2º al erg koud zijn zonder een erg luxe/warme uitrusting.
Ik leg overigens gewoonlijk mijn kleren gewoon naast de slaapzak (of onder mijn hoofd), na een lekker warme nacht ben ik niet zo kouwelijk, hoogstens houd ik mijn sokken aan, want koude voeten is erg comfort-verlagend -- erg vervelend kunnen bevroren en/of klamme (berg)schoenen zijn: daarvoor heb ik nog geen goede oplossing.
Overigens, als je gaat kamperen en je wordt overvallen door een onverwacht gemene koude 's nacht's: leg dan een regencape of beter nog zo'n alu-reddings"deken" over de slaapzak: Het ristelt hinderlijk en je slaapzak zal onder die afdekking aan de buitenkant wat condens krijgen, maar het scheelt enorm, voor je het weet heb je het zelfs te warm. Overdag de afdekking natuurlijk opzijleggen want de slaapszak moet wel weer kunnen drogen.
Tegen optrekkende koude helpen oude kranten, en/of golfkarton (kijk maar naar de "clochards").
Een goede voorbereiding helpt ook:
Thuis al beginnen met de verwarming laag zetten, 's ochtends 15-16º en dan gedurende de dag naar 17º, en een trui aandoen. Het menselijk lichaam kan zich - weliswaar beperkt - aanpassen: ik heb het zo in ieder geval 's winters een stuk minder snel koud (echt in het winterseizoen huren wij een huisje aan de rand van de Vogezen, we hoeven nooit voor de verwarming te betalen omdat we niet meer stoken als bij leegstand, en zelfs bij echt winters weer overdag hebben we het dan niet gauw koud - enige minpunt: als je ergens op bezoek gaat heb je het altijd veel te warm).
Groeten MarcS
In een klein tentje met -6º tot -8º is ook goed te doen (onder gunstige omstandigheden: niet te vochtig weer, grond lekker droog en goed beschut, geen wind etc.) Zijn de omstandigheden beroerder dan kan -2º al erg koud zijn zonder een erg luxe/warme uitrusting.
Ik leg overigens gewoonlijk mijn kleren gewoon naast de slaapzak (of onder mijn hoofd), na een lekker warme nacht ben ik niet zo kouwelijk, hoogstens houd ik mijn sokken aan, want koude voeten is erg comfort-verlagend -- erg vervelend kunnen bevroren en/of klamme (berg)schoenen zijn: daarvoor heb ik nog geen goede oplossing.
Overigens, als je gaat kamperen en je wordt overvallen door een onverwacht gemene koude 's nacht's: leg dan een regencape of beter nog zo'n alu-reddings"deken" over de slaapzak: Het ristelt hinderlijk en je slaapzak zal onder die afdekking aan de buitenkant wat condens krijgen, maar het scheelt enorm, voor je het weet heb je het zelfs te warm. Overdag de afdekking natuurlijk opzijleggen want de slaapszak moet wel weer kunnen drogen.
Tegen optrekkende koude helpen oude kranten, en/of golfkarton (kijk maar naar de "clochards").
Een goede voorbereiding helpt ook:
Thuis al beginnen met de verwarming laag zetten, 's ochtends 15-16º en dan gedurende de dag naar 17º, en een trui aandoen. Het menselijk lichaam kan zich - weliswaar beperkt - aanpassen: ik heb het zo in ieder geval 's winters een stuk minder snel koud (echt in het winterseizoen huren wij een huisje aan de rand van de Vogezen, we hoeven nooit voor de verwarming te betalen omdat we niet meer stoken als bij leegstand, en zelfs bij echt winters weer overdag hebben we het dan niet gauw koud - enige minpunt: als je ergens op bezoek gaat heb je het altijd veel te warm).
Groeten MarcS
- GJ Disco 300 Tdi
Maar heeft er nog iemand goede tips voor de topic starter???
2x slaapzak aanritsbaar.
2x slaapzak aanritsbaar.
Disco 1994 300TDI
ja zoals gezegd Tatteljee...... 
Robb
\\\\\\\\\\\\\\\"Auwguwuk\\\\\\\\\\\\\\\"
blaat het niet, dan schaapt het niet
Wees vooral vriendelijk.....
\\\\\\\\\\\\\\\"Auwguwuk\\\\\\\\\\\\\\\"
blaat het niet, dan schaapt het niet
Wees vooral vriendelijk.....
-
Landmarcs
robb schreef:ja zoals gezegd Tatteljee......
Of zoals gezegd 't atellier waar de zakken van Slee etc vandaan komen.
Of als gewicht en volume minder van belang zijn gewoon een betere goedkope.
Groeten MarcS