Benzine getankt disco 2 td5

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Benzine getankt disco 2 td5

Berichtdoor Landmarcs » 19 Aug 2014, 19:00

tim schreef:maw: handmatig de disco in difflock zetten onder de auto.
is dat een aflevering van vast zittend stangenstel geweest, of die voorziening - in difflockstand zetten- niet standaard aanwezig op een disco 2?? - wat me erg stug lijkt- .

't Is stug, het is immers een LandRover.
De eerste serie Disco 2 had wel difflock in de tussenbak, maar geen bediening daarvan (is wel bedienbaar te maken), en kan dus ook onder de auto met wat geklooi te bedienen. Dan komt er een intermezzo waarin het soms wel soms niet, en daarna hadden de Disco 2 hetzij bedienbaar difflock danwel helemaal geen difflock.

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 19 Aug 2014, 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.

tim

Berichtdoor tim » 19 Aug 2014, 19:06

Marc,
van die laatste zin snap ik echt geen biet;
"dan....difflock"
de eerste zin vind ik treffend.. :lol:
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Edward

Berichtdoor Edward » 19 Aug 2014, 19:08

De difflock is een optie geweest op sommige D2's mijn 2004 had er wel een, mijn 2003 heeft er geen en ook geen difflock in de bak.

Anderen zijn geleverd zonder difflock echter zit die wel gewoon in de tussenbak, dan kun je dus idd onder de wagen kruipen en met een steeksleutel de difflock inschakelen. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

tim

Berichtdoor tim » 19 Aug 2014, 19:13

okee edward, deze versie begrijp ik - wel beter-.
wel apart dat landrover dus weel een tb met difflock optie onder een auto sleutelt, maar het dan niet operationeel maakt,lees bedienbaar vanuit de auto.
die logica ontgaat me volledig.
wat kost dat nou; een pookje en een stangenstelletje... :?

@ marc;
jouw versie nogeens gelezen:
je zegt eigenlijk hetzelfde als edward.
ik moest even de wijn er voor laten staan.. :roll:
110 HT 200 Tdi 1989.

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 19 Aug 2014, 19:28

hmm net zo logisch als in mijn peugeot 2 voorstoelen met sensor voor inzittende zonder waarschuwings lampje voor losse gordel in het dashboard ;-)

Fenna
Afbeelding

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 19 Aug 2014, 19:55

het is niet zo vaag als Marc zegt...

Disco 2 (dus het model met de 300Tdi koplampen) wel difflock in de bak, maar niet bedienbaar (tenzij iemand dat achteraf er ingeknutseld heeft)

Disco 2a (met de facelift koplampen) geen difflock in de bak standaard. Difflock is wel als optie leverbaar geweest (geen idee of dat alle modeljaren van de D2a geweest is) en dan zat er dus wel difflock in de bak en was het ook gewoon bedienbaar.

Als de voorste aandrijfas met 80km/u klapt......... dan heeft die ook nog aardig rondgeslingerd met alle bijkomende schades vandien. overigens is dat dan waarschijnlijk ook gevolg van uitgeslagen kruisstuk, en dat is dan weer standaard niet anders te voorkomen dan tijdig opmerken en as vervangen of dubbel kruisstuk reviseren met aftermarket delen (landrover levert dit niet) smeren is met het dubbel kruisstuk niet mogelijk
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 19 Aug 2014, 20:06

tim schreef:@ marc;
jouw versie nogeens gelezen:
je zegt eigenlijk hetzelfde als edward.
ik moest even de wijn er voor laten staan.. :roll:

Ik had het al geschreven voor de wijn, dus met de voor mij gebruikelijke puzzel-zinnen.

Waarom men indertijd wel DiffLock inbouwde en niet bedienbaar maakte: enerzijds gemakkelijk (zelfde tussenbak als altijd), en anderzijds omdat men meende dat vanwege de ETC geen DiffLock nodig was, toen vervolgens iemand door kreeg dat DiffLock een leuke optie was moest natuurlijk die optie ook "waargemaakt" worden en daarom (of gewoon omdat iemand had berekend dat een DiffLock loze tussenbak goedkoper gefabriekt kon worden) kwamen er DiffLock loze tussenbakken. Het knikpunt is in theorie zoals Roger B. aangeeft alleen is er een overgangsperiode waarbij je bij een vroege second edition Disco 2 niet weet wat eronder zit. Nu ik het nalees ... is het misschien nog wel anders gegaan: wellicht kwamen er vragen om DiffLock toen het definitief uit de tussenbak verdween (iets voor de archief-researchers).

Groeten MarcS (die nog steeds z'n 1º glas wijn moet inschenken)

tim

Berichtdoor tim » 19 Aug 2014, 20:16

Marc, roger; helder , de tussenbaklingoaflevering.. :D

de vooraandrijfas is niet tijdens het rijden- lees vlak voor de koprol- geklapt, maar nadat hij dus van hilldesent terug ging naar high klapte die as.
- dien je bij die omschakeling stil te staan?-
met behulp van medeavonturiers vervolgens die as er ondervandaan gesleuteld, inclusief de steeksleuteloptie om TB in difflock te krijgen.

hij heeft idd een disco 2 met de "300tdi" koplampen, de eerste versie dus.
110 HT 200 Tdi 1989.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 19 Aug 2014, 22:21

HDC en Hi/Lo is wat anders, HDC zet je aan / uit met een schakelaar (en moet je, zeker met een handbak, in een D2 lekker uit laten staan)

Hi-Lo werkt exact als bij de jouwe, hoedanook die as is stuk gegaan omdat er een kruisje naar de gallemiesen gerammelt is (en is ruim vooraf echt hoor- en voelbaar geweest)
gone

tim

Berichtdoor tim » 19 Aug 2014, 22:33

Dat dat hill desent systeem geheel iets anders dan het high/low is roger, weet ik.
alleen hij gaf aan dat vanaf het moment dat hij beneden aan de heuvel was gekomen, en weer overging in de hoge gearing, de aandrijfas klapte.
maar waarschijnlijk is dat dus toeval geweest, het moment dat dat gebeurde,en stond dus geheel los van die overschakeling van L naar H/ uitschakeling hill desent.
110 HT 200 Tdi 1989.

Terug naar “Techniek”