Heb inderdaad een werkplaatshandboek, maar vooraleer ik dat precies uitgevogeld heb (ik vind elektrische schema's lezen niet zo eenvoudig) dacht ik misschien dat iemand het zo weet.
VeeTee schreef:Wat betreft 1. , jouw schema begrijp ik niet helemaal. Ik zou die extra schakelaar voeden via een geschakelde plus en dan naar aansluiting 85 op het relais. Daarmee schakel je de lampen aan via het relais met je extra schakelaar, onafhankelijk van grootlicht.
Als ik jou goed begrijp kun je dus theoretisch twee schakeldraden aansluiten op aansluiting 85?
ikke jelle schreef:in jouw schema in het een wissel relais die continu op 87a staat en die onderbreek je met de carling switch
als ik het goed zie.
en als je grootlicht schakelt gaat relais buiten de carling switch om en schakelt dus zo de lampen aan.
als ik dat goed begrepen hebprima schema naar mijn mening
Dat is inderdaad wat ik bedoel. Ok, dat staat dus dan haaks op wat de rest zegt?
Wat ik me afvraag is of ik de 'hoofdstroom' voor de verstralers (dus geen schakeldraad) via die carling moet laten lopen (gezien weerstand/risico). In dat geval zou een drie standen schakelaar beter zijn (Roger B's optie), dan loopt de hoofdstroom weer alleen via het relais. Waar is dan die 87a voor als hij niet in de toepassing zoals ik bedacht had geschakeld wordt?
En wat mag volgens de wet voor de APK? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat ze officieel aangeschakeld moeten kunnen worden met groot licht, niet afzonderlijk. Maar ik kan natuurlijk de zekering eruit halen voordat ik naar de keurmeester ga. Of is dat de kat op het spek binden?