Beste Wielke
Ik vrees dat ik met hetzelfde probleem zit. Mijn eerste gedacht was eveneens de wiellagers. Deze dus vervangen maar zonder resultaat, irritant rolgeluid blijft.
Heb je intussen de oorzaak gevonden?
Groeten, Swatn
Def, '??. 300Tdi: Geluid achteras of cardan
Re: Def, '??. 300Tdi: Geluid achteras of cardan
Geen speling op je kruisjes...
Wel gesmeerd??
Wel gesmeerd??
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
Tja, goed luisteren en dingen uit sluiten.
Bij mijn 130 jankte de achterdiff. Lange tijd getwijfeld of het uit de tussenbak kwam of uit de achteras. Wiellagers had ik al uitgesloten door op de krik te draaien en te luisteren.
Uiteindelijk kwam het gejank boven de Bfg muds uit
en was het me duidelijk dat het toch echt de achteras was. 
Bij mijn 130 jankte de achterdiff. Lange tijd getwijfeld of het uit de tussenbak kwam of uit de achteras. Wiellagers had ik al uitgesloten door op de krik te draaien en te luisteren.
Uiteindelijk kwam het gejank boven de Bfg muds uit
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Onlangs dit probleem op het een of ander forum gelezen. na veel zoeken bleek het de asmeenemers te zijn eventueel in combinatie met de steekassen. Het blijkt dat de meenemers een slijtage product zijn.
Misschien interessant om dit te onderzoeken.
Sterkte met de zoektocht verder.
Groeten,
Marius
Misschien interessant om dit te onderzoeken.
Sterkte met de zoektocht verder.
Groeten,
Marius
-
Roger B.
dat is hier recent ook aan bod geweest, diffs vervangen en weet wat niet meer, uiteindelijk bleken het de menemers
gone
Ja, maar dat was een Puma. Dit is een 300 Tdi. Ongetwijfeld beweerd Land Rover dat er niks veranderd is, maar die van een Puma zijn van peperkoek en die van een 300 Tdi zijn wel gewoon redelijk slijtvast.

De diffs zijn volgens de importeur ook hetzelfde voor de Td5 en de Puma ook hetzelfde, maar ik kom veel meer Puma tegen met diff problemen dan bij de Td5
De diffs zijn volgens de importeur ook hetzelfde voor de Td5 en de Puma ook hetzelfde, maar ik kom veel meer Puma tegen met diff problemen dan bij de Td5
Edward van Vugt
Dankuwel heren voor de reacties.
Hoe kan ik de asmeenemers controleren op slijtage? Bedoel je dan dat er speling zit t.o.v. de steekas?
Hoe kan ik de asmeenemers controleren op slijtage? Bedoel je dan dat er speling zit t.o.v. de steekas?
-
Roger B.
rubber dop er af 3 wielen aan de grond, in de versnelling en naaf heen en weer draaien, en naar de steekas in de meenemer kijken
gone
dag allemaal, reactie op een oud draadje. Gaat om m'n TD5 110 uit '02.
Meenemers zijn vervangen door langere (HD) waardoor er merkbaar minder speling in de aandrijflijn zit. Achterdiff maakt echter geluid, een niet al te harde maar wel hoorbare hoge fluittoon. Bij gas geven en bij gas los. En wat schrapen in lange, wat scherpere bochten. Dacht in eerste instantie dat het de tussenbak i.c.m. wiellagers was, maar schijnt dus het diff te zijn.
Het is nu nog niet erg, dus ik zoek wat ervaringsadvies voor ik hem weg breng. Wordt dit uiteindelijk het gehele diff vervangen, of kunnen er lagers of andere onderdelen worden vervangen? Ervaringen met zelf doen misschien? Iemand ideeën?
Meenemers zijn vervangen door langere (HD) waardoor er merkbaar minder speling in de aandrijflijn zit. Achterdiff maakt echter geluid, een niet al te harde maar wel hoorbare hoge fluittoon. Bij gas geven en bij gas los. En wat schrapen in lange, wat scherpere bochten. Dacht in eerste instantie dat het de tussenbak i.c.m. wiellagers was, maar schijnt dus het diff te zijn.
Het is nu nog niet erg, dus ik zoek wat ervaringsadvies voor ik hem weg breng. Wordt dit uiteindelijk het gehele diff vervangen, of kunnen er lagers of andere onderdelen worden vervangen? Ervaringen met zelf doen misschien? Iemand ideeën?
'02 Defender 110 TD5 // '00 Defender 110 TD5
euhm, zit er wel genoeg of de juiste olie in je diff?
en m'n vader wist me te vertellen dat ze "vroeguuh" zaagsel in de diff deden vanwege het geluid... maar da's lang geleden
en m'n vader wist me te vertellen dat ze "vroeguuh" zaagsel in de diff deden vanwege het geluid... maar da's lang geleden
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.
― Robert Downey Jr.