luchtvering i.c.m. koni raid/heavy track

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Erik Peters

Re: luchtvering i.c.m. koni raid/heavy track

Berichtdoor Erik Peters » 03 Jun 2014, 23:45

Edward schreef:Wij rijden nu al een dikke anderhalve ton rondt met een volledig standaard D2. daar hangt regelmatig een kar achter met 200kg kogeldruk en ook vaak met een forse lading.

Dat rijdt super met gewoon de standaard setting zolang die goed in orde is. Nou mag je van mij zoveel geld verbranden als je zelf wil, maar een Koni kost ongeveer drie keer zoveel als een standaard shock en dan moet je afwachten of de set lekker werkt.

Ze zijn bij Land Rover veel slimmer dan wij met z'n allen bij elkaar ..........

Onder mijn Defender 110 300Tdi (gewoon met schroefveren) heb ik achter een aantal jaren geleden Koni Heavy Track gemonteerd, de demping vond ik beter dan de originele dempers, maar nu is de buitenpijp van het bovenste deel van de schokdempers verrot en inmiddels zo ver weggerot dat je gewoon op de zuigerstang kunt kijken.
De originele schokdempers hadden daar geen last van, maar daar is dat deel van kunststof buis gemaakt en dit is eigenlijk veel beter!

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 04 Jun 2014, 08:56

Waterrover schreef:Hoi Franky,

Ziet er prima uit op de foto's! Was ook benieuwd hoe de heavy track zou reageren met luchtvering? Zou het niet te stug worden bijvoorbeeld? Wel zijn deze dempers verstelbaar en staan ze standaard op "soft". Zoals je het beschrijft, met al dat gereedschap in je auto, klinkt het prima. Ik neem aan dat de terreinstand voor de luchtvering zonder problemen ingeschakeld kan worden? In ieder geval bedankt voor je opmerkingen, én je foto's.

Groet, Chris

Let wel dat de heavy track alleen verstelbaar is in rebound en alleen tijdens montage.
Hoe dat gaat is verschillend tussen de type Heavy track, voor een bepaald type moest ik dan de demper helemaal induwen en dan draaien of zoiets.

Je hebt normaal gesproken voor een beter rijgedrag meer rebound nodig wanneer je een zwaardere veer monteert. In het geval van lucht vering wordt de veerstijfheid door de hoogte regeling automatisch hoger wanneer je met veel lading rijdt en de veren verder opgepompt worden.

Wat meer of minder rebound zal je niet zo snel merken in het comfort. Meer compressie demping zal je wel snel merken. Als je vaak met veel lading rijdt kan je best (vooral achter) de rebound wat verhogen zonder dat de auto oncomfortabel wordt.

Bij extreem gebruik hier in Kenia kunnen deze dempers toch weer stuk (daarom bestaat er waarschijnlijk ook een Koni Raid) Maar wellicht een prima demper voor in Nederland? Je kunt ook Bilstein overwegen?

Franky J

Berichtdoor Franky J » 04 Jun 2014, 21:44

Het is jouw keuze om met een standaard D2 rond te rijden en niet de mijne :-)

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 05 Jun 2014, 12:46

Iedereen voorlopig hartelijk bedankt voor de info. Indien er nieuwe wetenswaardigheden zijn, ik hou mij aanbevolen.

Groet, Chris

Terug naar “Techniek”