Roger B. schreef:Dommel schreef:Ik monteer altijd al banden met een hogere snelheidsindex dan de topsnelheid van 't voertuig. Veiligheid voor alles...
jij mag zelfs niet anders... je hebt witte platen, dus behoudens winterbanden (en dan volgens mij ook alleen als je niet of moeilijk de juiste snelheidsindex kunt krijgen toch?) mag je alleen banden monteren met een snelheidsindex die hoger ligt dan de topsnelheid van je voertuig.
@Toyroverlander:
als je de link die VeeTee later gepost heeft even doorleest, dan lees je op dat (ja, ook duitse) forum dat die tekst die ik uit die link van het eerste bericht gequote heb een niet correcte vertaling uit het Italiaans zou zijn omdat de wettekst in italie anders luid dan wat de journalist van de aangehaalde tekst in het duits verteld.. de latere quotes zijn uit die link van VeeTee en inderdaad, van een duits forum, dus duits....
En het mooie van (sommige) van de Duitse teksten/vertalingen - die op dat forum - is dat die geschreven zijn door een tweetalige, voor wie Italiaan de Mutter- oder Vater-Sprache is.
Samengevat in het Nederlands is er dus eenvoudigweg sprake van:
Je mag geen "Q" (of andere te lage) speedindex banden monteren met de smoes dat het om M&S banden gaat, je moet banden monteren die qua speedindex met de auto overeenkomen (behalve in de winter, dan mag je indien adequate winterbanden niet beschikbaar zijn wel een lagere, vaak "Q", speedindex gebruiken). En natuurlijk is dat in moeilijke Italiaanse wetstekst verwoord. Ik heb aardig doorgeleerd maar zelfs NL-wetsteksten moet ik soms driemaal lezen en dan nog aan een ander vragen wat er nu staat.
Verder lees je tussen de regels ook iets over "de Duitsers": Eigenlijk houden ze erg van regels, en tegelijk houden ze ervan het buitenland de schuld te geven. NLers kunnen dat overigens vaak ook goed: Kijk maar eens naar de uitleg die aan het "Winterreifen-gebot" wordt gegeven.
Groeten MarcS (die al een klein mensenleven niet in Italië is geweest)
PS Edward: je mag dus op Muds naar Italië, maar ik zou het niet aanbevelen: Italië is een heel eind weg, en dus een heel eind herrie aan je kop.