Hoeveel lift heeft jouw Defender, RR of Disco1?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen

Hoeveel lift heeft jouw Defender, RR, Disco1 in het onderstel?

Peiling eindigde op 20 Jun 2014, 21:37

Niets
23
62%
1"
1
3%
2"
11
30%
3"
1
3%
4"
1
3%
5"
0
Geen stemmen
6"
0
Geen stemmen
Anders
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 37

ToyRoverlander

Re: Hoeveel lift heeft jouw Defender, RR of Disco1?

Berichtdoor ToyRoverlander » 27 Mei 2014, 16:52

Roger, ik weet niet waarom je de foto's maar gedeeltelijk ziet. Kijk je toevallig via een smartphone? Dan zie ik ook maar de helft, op de laptop zie ik ze wel goed. Het heeft een hele tijd geduurd voor ik doorhad hoe alles werkte en verband had met elkaar, maar op een gegeven moment viel het kwartje en nu heb ik het heel aardig door.

Roger B. schreef:maar ik begrijp kort gezegd (en dat snap ik ook dat dat zo is) dat het "korter"worden van de radiusarmen in de buitenbocht (door inveren door bodyrol) de assen daar uit elkaar drukken, en in de binnenbocht door uitveren naar elkaar toe trekken, gevolg is dat de assen naar de bocht gaan staan en je auto vanzelf een soort van stuurt...dat je daarom zo dicht mogelijk rond het in rust horizontaal staan van die armen wil zitten begrijp ik ook (al staan ze origineel bij de as ook lager dan bij het chassis)

Ja idd, klopt. Hoe ze origineel staan weet ik zo niet, als ze niet vlak staan zal het niet heel veel schelen denk ik.

je bezwaar tegen verlagen aan het chassis impliceert dat je bij de as omhoog wil..... hoe denk je dat met de voorste armen te realiseren? omgekeerd over de as heen ipv standaard er onderdoor ofzo?

Dat is bij de voorkant idd de uitdaging, en om daar een antwoord op te kunnen geven zou ik eigenlijk een opgehoogde moeten zien om te kijken wat mogelijk is. En een standaard auto opmeten voor referentie. Bij een 80series LC bijvoorbeeld als je die 4" of meer ophoogt, en je radiusarmen wilt houden, kun je ze aan de bovenkant van de as monteren. Maakt een gigantisch verschil! Het word dan voor het beste resultaat gedaan in combinatie met het verhogen van de panhard stang aan de as kant en een high-steer setup om de stuurstang onder dezelfde hoek te houden als de panhard stang.

Maar ik denk dat er maar heel weinig mensen zijn die voor een huistuinenkeuken dagelijkse auto zo ver zullen gaan in hun verbouwingen...... technisch te vergaand en financieel al helemaal als je het moet laten doen

Dat is iets waar ik dus benieuwd naar ben. Ik ben aan het onderzoeken wat nodig zou zijn en hoe het zo makkelijk mogelijk gedaan zou kunnen worden, eventueel in combinatie met een axle-swap :mrgreen:
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.

ToyRoverlander

Berichtdoor ToyRoverlander » 27 Mei 2014, 17:02

Landmarcs schreef:
Misschien een domme vraag/gedachte, maar ik dacht dat de veren er ook nog toe doen.

De koets rust links en rechts op iedere as op een veer. Ergens halverwege die veer zit een pseudo-scharnierpunt, en de koets hangt daar dus deels tussen en deels boven. Als ik dat mij zo dynamisch voorstel ontstaan er door die veren dus terugstel-krachten die het virtuele roll-punt omhoog tillen.
(Als je deze gedachte niet direct kan volgen is er een handige gedachten-hulp: Stel je de limiet voor dat de veren solide zijn, stel je daarna voor dat ze slechts een heel klein beetje vering geven ... en tenslotte dus gewoon zoals het is.)

Bij een verhoging worden gewoonlijk langere veren gebruikt en daarmee gaat dat pseudo-scharnierpunt omhoog, met de helft van de veerverlenging en de koets gaat de hele veerverlenging omhoog. Ofwel: bij 2 inch verhoging verlies je 1 inch aan stabiliteit. (Dit dan als simpele benadering

De veren doen er zeker nog toe. De body wil tenslotte om dat rollcentre heen schommelen en de veren houden hem op zijn plek zeg maar. Met stuggere veren hangt hij minder in bochten, maar in het terrein wil je geen stugge veren natuurlijk. Als je langere veren monteert gaat uiteraard het zwaartepunt omhoog. En aan de voorkant gaat de rollcentre iets omhoog omdat de hoogte van het montagepunt van de panhard t.o.v. de grond iets omhooggaat door de ophoging. Achter blijft de rollcentre op dezelfde hoogte omdat dat het midden is van de kogel van het A-frame op de as.

Ik kon je gedachtengang niet helemaal volgen, misschien heb ik wat te lang achter de laptop gezeten maar ik hoop dat je met dat antwoord wat kan, anders kan ik nog wel een poging wagen..
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 01 Jun 2014, 12:02

Ik realiseer me nu pas dat het roll steer door de achteras op de rally auto ook beperkt is. :D :D
Met dank aan de de vorige eigenaar uit Engeland die er blijkbaar over nagedacht heeft.

AchterasJoost.jpg

Dit is ongeveer 20cm ingaand tot de bumpstop.

ToyRoverlander

Berichtdoor ToyRoverlander » 01 Jun 2014, 20:50

Is dat de achteras van de auto op je foto? Defender met radiusarmen achter? Disco2 assen assen? Slim om die zo vlak mogelijk te houden, anders is de antisquat echt megahoog.
Toy-Rover

ToyRoverlander

Berichtdoor ToyRoverlander » 01 Jun 2014, 20:52

Jammer genoeg is 1 optie om de voorkant weer een heel stuk beter te krijgen bij een flinke lift niet mogelijk.... de radiusarmen aan de bovenkant van de as plaatsen. De veren zitten in de weg... .alleen bij een 80series LandCruiser kan dat, ook niet bij een Patrol... daar zitten de veren ook in de weg.. Helaas..
Toy-Rover

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 01 Jun 2014, 21:46

ToyRoverlander schreef:Is dat de achteras van de auto op je foto? Defender met radiusarmen achter? Disco2 assen assen? Slim om die zo vlak mogelijk te houden, anders is de antisquat echt megahoog.

Ja, dit is de achteras.
Radius arms zijn Disco II (ook aan de voorkant) maar de assen zijn Disco 1 en Defender (vooras). De achteras heeft een Panhard stang.
Er is niet eens ruimte voor een A-frame omdat de motor achterin zit.
(De oplettende kijker zal ook zien dat het diff aan de andere kant zit)
Laatst gewijzigd door JoostKenya op 01 Jun 2014, 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 01 Jun 2014, 21:48

ToyRoverlander schreef:Jammer genoeg is 1 optie om de voorkant weer een heel stuk beter te krijgen bij een flinke lift niet mogelijk.... de radiusarmen aan de bovenkant van de as plaatsen.

Met coilovers zou dat moeten lukken.
Maar dan wordt het wel een vrij ingrijpende en dure operatie.

ToyRoverlander

Berichtdoor ToyRoverlander » 01 Jun 2014, 22:26

Dat is behoorlijk ingrijpend veranderd dus! Zal best leuk rijden :mrgreen:

Ja met coilovers word zoiets een beetje erg prijzig, en ingewikkeld. Het is wel de bedoeling dat de aanpassingen zo min mogelijk ingrijpend zijn.
Toy-Rover

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 02 Jun 2014, 08:37

ToyRoverlander schreef:Dat is behoorlijk ingrijpend veranderd dus! Zal best leuk rijden :mrgreen:

Het was in 2010 in het Britisch Cross Country kampioenschap de snelste auto met starre assen, voor een partij Bowlers.
De auto is super stabiel en heel voorspelbaar! Veel comfortabeler dan je zou denken.
Het TD5 dieseltje heeft wat minder vermogen dan de 1UZ-Toyota blokken van de concurentie. Maar het onderstel maakt dat zeker goed.

ToyRoverlander

Berichtdoor ToyRoverlander » 02 Jun 2014, 19:10

Klinkt goed! Leuk speeltje zo te horen :mrgreen:
Toy-Rover

Terug naar “Techniek”