Hoeveel lift heeft jouw Defender, RR of Disco1?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen

Hoeveel lift heeft jouw Defender, RR, Disco1 in het onderstel?

Peiling eindigde op 20 Jun 2014, 21:37

Niets
23
62%
1"
1
3%
2"
11
30%
3"
1
3%
4"
1
3%
5"
0
Geen stemmen
6"
0
Geen stemmen
Anders
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 37

JoostKenya

Re: Hoeveel lift heeft jouw Defender, RR of Disco1?

Berichtdoor JoostKenya » 27 Mei 2014, 12:13

ToyRoverlander schreef:De rollcentre van de vooras ligt echter in het midden van de panhard stang, en niet bij de bevestiging op de vooras.

Klopt meen ik beide niet helemaal. Verplaatst afhankelijk van de beweging of zoiets. En een bocht naar links is anders dan naar rechts.

ToyRoverlander

Berichtdoor ToyRoverlander » 27 Mei 2014, 12:25

Roll steer komt dus door de erg positieve roll axis angle. Neem de voorkant, radiusarmen en een panhard stang. In een originele staat zit de panhard stang redelijk vlak, en van boven gezien parallel met het chassis. Van opzij gezien kun je dus een lijn trekken vanaf de achterste bout bij de as, door de bevestiging aan het chassis en dan loopt ie oneindig door. De lijnen lopen parallel aan het chassis van boven gezien en komen dus nooit bij elkaar. Daardoor heb je een oneindig instant centre.

De roll axis angle ligt parallel aan deze lijn en gaat door de roll centre en de instant centre. De instant centre is oneindig omdat die lijnen van hierboven dus niet bij elkaar komen tot 1 punt. Daarom ligt de roll axis angle parallel aan de hoek van de radiusarm. Hoe steiler dus de hoek van de radiusarm hoe groter de roll axis angle.

Stel nou dat je de punten waar de radiusarmen aan het chassis vastzitten naar beneden brengt (wat jij zegt) dan verklein je de hoek weer en dus ook de RAA.

Stel (stel he, niet echt praktisch om te doen) je verplaatst de punten waar de radiusarmen aan het chassis vastzitten naar binnen toe. Dan komen de lijnen wel bij elkaar van boven af gezien. Dan heb je opeens een instant centre. En die ligt lager dan als de lijnen parallel doorlopen in het oneindige. Resultaat: lagere roll axis angle. Als je dat hebt gedaan en je krijgt je panhard stang hoger, dan is ook de rollcentre hoger. Dan word de RAA nog wat vlakker.

Ik snap ondertussen wel hoe alles samenhangt en wat voor invloed dingen op elkaar hebben, maar het is lastig om allemaal uit te leggen.. Ik doe mijn best :)
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.

ToyRoverlander

Berichtdoor ToyRoverlander » 27 Mei 2014, 12:29

JoostKenya schreef:
ToyRoverlander schreef:De rollcentre van de vooras ligt echter in het midden van de panhard stang, en niet bij de bevestiging op de vooras.

Klopt meen ik beide niet helemaal. Verplaatst afhankelijk van de beweging of zoiets. En een bocht naar links is anders dan naar rechts.

Jawel hoor, zoek het maar op... het punt ligt in het midden van de panhard stang. Of iets preciezer gezegd, in het midden van het hoogteverschil tussen het montagepunt aan de as en aan het chassis.

Afbeelding
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 27 Mei 2014, 13:11

Hierbij dan de oplossing:

IMG_6771.JPG

IMG_6774.JPG

IMG_6775.JPG

Grappig om te zien dat het verder allemaal standaard spullen zijn. Geen fancy onderdelen.

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 27 Mei 2014, 13:13

De vooras zag er zo uit:
IMG_6776.JPG

ToyRoverlander

Berichtdoor ToyRoverlander » 27 Mei 2014, 13:22

Dat is idd een heel groot eind de goede richting in! Aan de achteras is nog wat ruimte voor verbetering zie ik al. Zo'n aanpassing scheelt al een hoop! Voor het gebruik wat die auto ziet zal dit denk ik een goede oplossing zijn. Ik denk dat voor meer nederlandse/europeesche terreinrijden het minder geschikt is om het zo te doen, gezien je zo wat ankers creeert aan de onderkant waar je op kan blijven hangen in de modder/stenen/zand whatever.
Toy-Rover

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 27 Mei 2014, 13:28

ToyRoverlander schreef:
JoostKenya schreef:

Jawel hoor, zoek het maar op... het punt ligt in het midden van de panhard stang. Of iets preciezer gezegd, in het midden van het hoogteverschil tussen het montagepunt aan de as en aan het chassis.

Dat is alleen als de panhard stang vlak ligt.
Er zijn ook plaatjes waarop het anders ingetekend staat.
5af7d8eee0.jpg

Ik heb een keer een plaatje gezien waar het rolcentrum beweegt afhankelijk van de rolhoek. Het is lastiger in te zien dan bij andere wielophanging. Maar doordat de constructie niet symetrisch is kan je je wellicht voorstellen dat de pool niet per definitie in het midden ligt.
Laatst gewijzigd door JoostKenya op 27 Mei 2014, 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.

ToyRoverlander

Berichtdoor ToyRoverlander » 27 Mei 2014, 13:50

Dat ben ik ook wel eens tegengekomen. Ik ga uit van wat ik allemaal gelezen heb in al die tijd, en ik las eigenlijk altijd wat ik hierboven vermeldde.
Toy-Rover

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 27 Mei 2014, 14:21

ik heb, voor zover het behandeld is op mijn opleiding, het eea waarschijnlijk in niet-engelse termen ooit eens gezien... maar ik kan je hele verhaal maar verdomd moeilijk volgen met lijntjes daardoor en dat center en zus center....

ook je afbeeldingen van je toylander kan ik niet heel veel mee aangezien ze maar voor de helft zichtbaar zijn.

Lijkt me leuke materie om me een keer in te verdiepen (als ik er eens tijd voor had)

maar ik begrijp kort gezegd (en dat snap ik ook dat dat zo is) dat het "korter"worden van de radiusarmen in de buitenbocht (door inveren door bodyrol) de assen daar uit elkaar drukken, en in de binnenbocht door uitveren naar elkaar toe trekken, gevolg is dat de assen naar de bocht gaan staan en je auto vanzelf een soort van stuurt...

dat je daarom zo dicht mogelijk rond het in rust horizontaal staan van die armen wil zitten begrijp ik ook (al staan ze origineel bij de as ook lager dan bij het chassis)

je bezwaar tegen verlagen aan het chassis impliceert dat je bij de as omhoog wil..... hoe denk je dat met de voorste armen te realiseren? omgekeerd over de as heen ipv standaard er onderdoor ofzo?

Maar ik denk dat er maar heel weinig mensen zijn die voor een huistuinenkeuken dagelijkse auto zo ver zullen gaan in hun verbouwingen...... technisch te vergaand en financieel al helemaal als je het moet laten doen
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 27 Mei 2014, 16:30

Heel leerzaam (ook al heb ik niet voldoende koorts=verhoging om alles te doorgronden).

Misschien een domme vraag/gedachte, maar ik dacht dat de veren er ook nog toe doen.

De koets rust links en rechts op iedere as op een veer. Ergens halverwege die veer zit een pseudo-scharnierpunt, en de koets hangt daar dus deels tussen en deels boven. Als ik dat mij zo dynamisch voorstel ontstaan er door die veren dus terugstel-krachten die het virtuele roll-punt omhoog tillen.
(Als je deze gedachte niet direct kan volgen is er een handige gedachten-hulp: Stel je de limiet voor dat de veren solide zijn, stel je daarna voor dat ze slechts een heel klein beetje vering geven ... en tenslotte dus gewoon zoals het is.)

Bij een verhoging worden gewoonlijk langere veren gebruikt en daarmee gaat dat pseudo-scharnierpunt omhoog, met de helft van de veerverlenging en de koets gaat de hele veerverlenging omhoog. Ofwel: bij 2 inch verhoging verlies je 1 inch aan stabiliteit. (Dit dan als simpele benadering

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”