Er zijn meer factoren dan zwaartepunt die invloed hebben op de wegligging van een verhoogde LR
Hoeveel lift heeft jouw Defender, RR of Disco1?
- ToyRoverlander
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 20 Mei 2009, 10:58
Re: Hoeveel lift heeft jouw Defender, RR of Disco1?
Wat houden die witte platen dan eigenlijk in?
Er zijn meer factoren dan zwaartepunt die invloed hebben op de wegligging van een verhoogde LR
Er zijn meer factoren dan zwaartepunt die invloed hebben op de wegligging van een verhoogde LR
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Hoeveel lift heeft jouw Defender, RR of Disco1?
dat ie in Duitsland op kenteken staat en dus aan de duitse eisen moet voldoen ..
tuurlijk maar een hoger zwaarte punt blijft een nadeel, als je rolbeweging tegen wil gaan ga je dus stugger of meer stabilisatie toevoegen... allemaal niet positief
er is meer aan een auto dan wegligging.... comfort bijvoorbeeld
tuurlijk maar een hoger zwaarte punt blijft een nadeel, als je rolbeweging tegen wil gaan ga je dus stugger of meer stabilisatie toevoegen... allemaal niet positief
er is meer aan een auto dan wegligging.... comfort bijvoorbeeld
gone
Re: Hoeveel lift heeft jouw Defender, RR of Disco1?
Kennis van me heeft eenzelfde 130 als ik heb met dat verschil dat zijn vering helemaal origineel is en er Maxidrive portalen onder zitten. Die rijdt niet merkbaar anders dan de standaard 110 die hij ernaast heeft staan. (die portalen hebben trouwens ook op de vorige 130 gezeten)
Natuurlijk zit er wel verschil in, al is het maar door die achterlijke spoorbreedte, maar qua hellen, bochten, comfort, temmen, etc rijdt dat ding verassend goed.
Ik kon meedoen met een groupbuy van die portalen, maar toen had ik net geen 15K over voor nog meer overbodig speelgoed. Nu nog niet trouwens.

Natuurlijk zit er wel verschil in, al is het maar door die achterlijke spoorbreedte, maar qua hellen, bochten, comfort, temmen, etc rijdt dat ding verassend goed.
Ik kon meedoen met een groupbuy van die portalen, maar toen had ik net geen 15K over voor nog meer overbodig speelgoed. Nu nog niet trouwens.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
- ToyRoverlander
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 20 Mei 2009, 10:58
Re: Hoeveel lift heeft jouw Defender, RR of Disco1?
Oh op die manier haha. Duitsland is dus ietsje strenger dan Nederland.
Roger, het heeft meer te maken met de geometrie van het onderstel wat heel veel invloed heeft op de wegligging. Dat is hetgene wat vooral veranderd bij het ophogen. Veren, schokdempers en eventuele stabilisatorstangen blijven gewoon hetzelfde, daar word niets aan veranderd.
Wat Edward zegt, dat die 130 op portalen verbazingwekkend goed reed is omdat de geometrie van het onderstel nog origineel is. Het is de beste manier van ophogen, maar wel een heel erg prijzige.
Roger, het heeft meer te maken met de geometrie van het onderstel wat heel veel invloed heeft op de wegligging. Dat is hetgene wat vooral veranderd bij het ophogen. Veren, schokdempers en eventuele stabilisatorstangen blijven gewoon hetzelfde, daar word niets aan veranderd.
Wat Edward zegt, dat die 130 op portalen verbazingwekkend goed reed is omdat de geometrie van het onderstel nog origineel is. Het is de beste manier van ophogen, maar wel een heel erg prijzige.
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.
- ToyRoverlander
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 20 Mei 2009, 10:58
Re: Hoeveel lift heeft jouw Defender, RR of Disco1?
Daarom zou het dus geen bolt-on kit zijn. Omdat de geometrie weer richting standaard waardes moet, moeten er montagepunten van reactiestangen ed veranderd worden. Dus laswerk is noodzakelijk.
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Hoeveel lift heeft jouw Defender, RR of Disco1?
als je niets veranderd aan veren dempers en stabi's maar wel je zwaartepunt hoger legt gaat je weggedrag op de grens negatief veranderen.
Bij dat voorbeeld van die 130 begrijp ik dat de spoorbreedte gewijzigd is... daar doe je zwaartepunt nadeel iets mee teniet, maar of spoorbreedte vergroten altijd positief is..... moet je weer bredere spatbordverbreders erop past ie dus minder overal tussen...
alles heb zijn voor en nadelen..... Land Rover heeft een compromis gekozen.... als je dat wijzigt om ergens te winnen betekent dat DUS dat je ergens anders verliest..... aan jou de keuze of je die winst op vindt wegen tegen het verlies.
Bij dat voorbeeld van die 130 begrijp ik dat de spoorbreedte gewijzigd is... daar doe je zwaartepunt nadeel iets mee teniet, maar of spoorbreedte vergroten altijd positief is..... moet je weer bredere spatbordverbreders erop past ie dus minder overal tussen...
alles heb zijn voor en nadelen..... Land Rover heeft een compromis gekozen.... als je dat wijzigt om ergens te winnen betekent dat DUS dat je ergens anders verliest..... aan jou de keuze of je die winst op vindt wegen tegen het verlies.
gone
- ToyRoverlander
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 20 Mei 2009, 10:58
Re: Hoeveel lift heeft jouw Defender, RR of Disco1?
Dat is niet het hele verhaal. Tuurlijk, een hoger zwaartepunt zul je merken. Om het iets technischer te maken, door hem te verhogen word de hoek van de radiusarmen en de onderste reactiearmen van de achteras ophanging steiler. Daardoor verandert de Roll Axis Angle naar een (sterk) positieve waarde. Dit geeft overstuur en als gevolg een zwabberende wegligging. Deze Roll Axis Angle moet dus weer terug gebracht worden naar zo vlak mogelijk, of als het kan zelfs ietsje negatief. Dat maakt al een groot verschil in de wegligging.
Ook kan, bij een combinatie van flink ophogen en andere assen (dit omdat er geen high-steer is voor een Rover as) de roll centre van de wielophanging voor en achter verhoogt worden. De roll centre is het punt waarom de body zijdelings om het onderstel beweegt. Als je die dus hetzelfde kunt verhogen als dat de auto opgehoogd is dan hangt ie niet meer in de bocht als origineel.
Ook kan, bij een combinatie van flink ophogen en andere assen (dit omdat er geen high-steer is voor een Rover as) de roll centre van de wielophanging voor en achter verhoogt worden. De roll centre is het punt waarom de body zijdelings om het onderstel beweegt. Als je die dus hetzelfde kunt verhogen als dat de auto opgehoogd is dan hangt ie niet meer in de bocht als origineel.
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Hoeveel lift heeft jouw Defender, RR of Disco1?
ToyRoverlander schreef:Wat Edward zegt, dat die 130 op portalen verbazingwekkend goed reed is omdat de geometrie van het onderstel nog origineel is. Het is de beste manier van ophogen, maar wel een heel erg prijzige.
Bovendien is met die "achterlijke" portalen de auto niet alleen opgehoogd maar is ook de spoorbreedte vergroot.
Het zwaartepunt gaat dus niet op dezelfde manier omhoog als met alleen wat langere veren: de zwaartepunts-driehoek wordt dus niet alleen hoger maar ook wordt de basis breder (zodat de driehoek dus eigenlijk maar weinig verandert).
De stabiliteit in de zin van overhellen moet zelfs gewoon gelijk blijven: Immers het chassis en de carrosserie zijn dezelfde, de veren ook, en het overhellen wordt bepaald door het het samenspel van veren en de "koets". (Gek genoeg zie je wel dat men een grotere spoorbreedte wil in verband met het overhellen - zeker als er dat een daklast in het spel is - overhellen wordt bepaald door de plek en de stugheid van de veren en de stugheid van een eventuele stabilisatorstang, overhellen wordt niet bepaald door de spoorbreedte.)
Anyway: Met een standaard Defender kan je nog over een karrespoor, met portaalassen kan je alleen nog over paden van Hummer-breedte (en misschien ben je dan wel beter uit in een Hummer).
En dan als tenslotte: Een Franse militair die beroepsmatig met een 130 reed vond het maar een lichte auto, niet echt voor in het terrein -- ik denk dat hij meer dacht aan een ACMAT VLRA, zie bijv: http://servir-et-defendre.com/viewtopic ... 918&t=2327 .
Groeten MarcS
- ToyRoverlander
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 20 Mei 2009, 10:58
Re: Hoeveel lift heeft jouw Defender, RR of Disco1?
Landmarcs schreef: Immers het chassis en de carrosserie zijn dezelfde, de veren ook, en het overhellen wordt bepaald door het het samenspel van veren en de "koets".
Even een kleine toevoeging voor ik ga slapen. "samenspel van veren en de koets", en hoogte van zwaartepunt t.o.v. hoogte van rollcentre. Liggen die 2 op dezelfde hoogte dan heb je zelfs helemaal geen overhellen in de bochten. Ligt de roll centre hoger dan het zwaartepunt hangt de auto zelfs in de bocht zoals een motorfiets, maar dit is niet echt realistisch. De rollcentre zit eigenlijk in alle gevallen onder het zwaartepunt, en daardoor helt de auto in de bocht door centrifugaalkrachten.
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Hoeveel lift heeft jouw Defender, RR of Disco1?
maar een hoger zwaartepunt zal om het raakvlak van het buitenbochtwiel altijd een hoger draaimoment geven.
dus als je de rol gelijk houdt bij een hoger zwaarte punt gaat ie nog steeds eerder op zijn zijkant
dus als je de rol gelijk houdt bij een hoger zwaarte punt gaat ie nog steeds eerder op zijn zijkant
gone
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten