Hoeveel lift heeft jouw Defender, RR of Disco1?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen

Hoeveel lift heeft jouw Defender, RR, Disco1 in het onderstel?

Peiling eindigde op 20 Jun 2014, 21:37

Niets
23
62%
1"
1
3%
2"
11
30%
3"
1
3%
4"
1
3%
5"
0
Geen stemmen
6"
0
Geen stemmen
Anders
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 37

ToyRoverlander

Re: Hoeveel lift heeft jouw Defender, RR of Disco1?

Berichtdoor ToyRoverlander » 22 Mei 2014, 19:53

Dank jullie wel voor de reacties ondertussen!

Joost, interessant verhaal! Als ik het dus goed begrijp heb je veren gepakt die zachter zijn maar wel langer, waardoor je alsnog die 2" verhoging hebt. Klinkt heel logisch jouw verhaal, soepelere vering, zodat je comfortabeler door kunt rijden over slechte wegen, en meer ingaande veerweg om die kuilen en klappen om te kunnen vangen.

Hoe vind je de stabiliteit op hogere snelheid, zowel rechtdoor als in (flauwe) bochten?

Ik heb het wel eens geweten, maar ik ben het alweer vergeten ondertussen. Wat word over het algemeen aangeraden bij, zeg, een 2" lift als het gaat om radiusarmen en cardanas? Als je de standaard radiusarmen houdt dan zou je een dubbelkruis cardanas moeten gebruiken en bij andere radiusarmen de gewone cardanas.. Zo zat het toch?
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.

Disco RonL

Berichtdoor Disco RonL » 22 Mei 2014, 20:09

Disco1
2inch verhoogde veren, heavy dutty +200kg achter, +50kg voor, aanvullende verhogende schijven onder de veren
armen voor met hoek correctie, achter verlengt en met schuine plaat voor koppelstuk aan chassis.
265-75-16 MT banden
het nodige trim werk aan de wielkasten tegen aanlopen bij diep in veren.
verhoogde asbumps
cardanas voor met grote hoek in de kruisjes.
cardan as achter met 2 kruisstukken ipv de rubber dunut.
Xeng handbrake
aangepaste stabilisatie stang achter
alle rubbers van Poli (stijf)
heavy dutty stuurstangen.

rijd geweldig en stabiel, op snelweg met 3bar 130Km/u en in het terrein (zware trips, zand en sneeuw) vaak met 1bar. Offroad ervaring in oa. Polen, Frankrijk, Marokko, Oekraine, Hongarije, Griekenland, Letland......
Dus moet mijn Disco zowel op de weg heen en terug goed rijden en offroad zijn mannetje staan. en dat lukt.
The difference between men and boys is the price of their toys ;)

Groetjes Ronald - Disco 300TDi 97 (verkocht)
Disco 2 TD5 2004

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 22 Mei 2014, 20:13

ToyRoverlander schreef:Dank jullie wel voor de reacties ondertussen!

Joost, interessant verhaal! Als ik het dus goed begrijp heb je veren gepakt die zachter zijn maar wel langer, waardoor je alsnog die 2" verhoging hebt. Klinkt heel logisch jouw verhaal, soepelere vering, zodat je comfortabeler door kunt rijden over slechte wegen, en meer ingaande veerweg om die kuilen en klappen om te kunnen vangen.

Hoe vind je de stabiliteit op hogere snelheid, zowel rechtdoor als in (flauwe) bochten?

Ik heb het wel eens geweten, maar ik ben het alweer vergeten ondertussen. Wat word over het algemeen aangeraden bij, zeg, een 2" lift als het gaat om radiusarmen en cardanas? Als je de standaard radiusarmen houdt dan zou je een dubbelkruis cardanas moeten gebruiken en bij andere radiusarmen de gewone cardanas.. Zo zat het toch?

De samenvatting klopt aardig.

Ik vind de stabiliteit op hoge snelheid en op onverhard eigenlijk prima. Waarschijnlijk dragen de dempers daar heel veel aan bij. Ik kan er zelf mee lezen en schrijven. De auto reageert heel gemoedelijk. Maar het blijft een Landrover, je moet wel juist en op tijd reageren. Want anders krijg je door de trage gierbeweging de ellende drie dubbel zo hard terug. En verder in een kritische situatie altijd rustig blijven sturen. En dat is iets wat veel onervaren bestuurders niet doen. Bochtige wegen op asfalt hebben we helaas niet in Kenia, dus daar hoef ik hem niet voor aan te passen.

Dat verhaal met die radius arms is precies anders om. Door een correctie gaat de proschaft meer naar de grond wijzen waardoor je eerder een dubbele kruiskoppeling nodig hebt. Bij het ophogen zonder correctie gaat het diff meer richting de bak wijzen.
Laatst gewijzigd door JoostKenya op 22 Mei 2014, 20:25, 3 keer totaal gewijzigd.

Edward

Berichtdoor Edward » 22 Mei 2014, 20:16

Defender 130 met 2" verhoging dmv TerraFirma voorveren medium duty en rondom Big Bore shocks. Achter de originele veren omdat een 130 standaard behoorlijk op z'n neus staat. De hulpveren heb ik verwijderd anders is ie veel te stug achter en stuitert ie over straat.

De Big Bores zijn voor al twee lek geweest en achter zijn ze gewoonweg afgescheurd. Daar staan nu de originele shocks weer onder.

De veren van TerraFirma zijn in tegenstelling tot wat de wijzen beweren een dikke anderhalve inch ingezakt. :shock: :shock:

Ik heb nog een set gele veren staan die 2" langer zijn en die gaan er eerdaags onder samen met Koni Heavy Track shocks rondom. De Fox shocks vind ik te duur voor mijn gebruik.

De draagarmen noch de cardanassen heb ik aangepast en dat is ook niet nodig gebleken. Corrigeren doe je voor vooral voor het caster en achter om de rubbers in het chassis te ontzien. Ik heb met beide geen problemen.

Maar ik volg dit draadje met veel interesse!
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 22 Mei 2014, 20:38

Edward schreef:De Fox shocks vind ik te duur voor mijn gebruik.

Ik zag de Fox dempers nu opeens bij Paddock in de aanbieding!

Heb ik zelf veel moeite gedaan om ze in de USA te bestellen, zijn ze 2 jaar later gewoon makkelijk te koop. :shock: :shock: :shock:
De mijne zijn wel iets anders:
- Voor heb ik een remote reservoir met een Devon Turret
Die van Paddock bouten zo in de originele voorwielophanging
- Die van mij hebben achter 10'' slag en die van paddock 8.5''
Maar je kunt ze bij Paddock wel weer met handige van buiten instelbare compressie demping bestellen. Mijne moeten voor een andere setting uit elkaar.

En ze zijn goedkoper dan de Koni heavy Track Raids!
Een aanrader dus voor als je op snelheid wilt rijden.
En ze hebben ook nog een goedkoper model.

Ik zou de versie van Paddock graag een keer uit elkaar schroeven want ik ben benieuwd wat voor setting ze gekregen hebben.

Je kunt de setting trouwens aanpassen en als ze ooit lek of stuk gaan kan je lossen onderdelen bestellen en de demper repareren. Ze gaan in principe een leven lang mee.
Laatst gewijzigd door JoostKenya op 22 Mei 2014, 20:49, 3 keer totaal gewijzigd.

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 22 Mei 2014, 20:42

Defender 110, 300 Tdi CSW ('96).
2" verhoogd, HD veren, Koni Heavy Tracks, achter extra schijven onder de veren om de wagen mooi horizontaal te krijgen (hij stond wat achterover). Cardan-as vóór met dubbel kruisstuk. Zu's met BFG AT 265x75R16.
Waarom - kwestie van smaak (en die verschillen, hé MarcS ;) ), ik vind een beetje (niet extreem) "body" wel mooi. Wat verhoging komt in het terrein ook wel eens van pas. De Defender wordt als echte all-rounder gebruikt, dagelijks woon-werk verkeer, vakanties met flinke bepakking en green-lane trips in de UK (geen super zwaar off-road gebruik, maar af en toe flinke bagger, doorwadingen of moeilijke stukken rock climbing wordt niet geschuwd).
Het weggedrag (snelweg) is goed, maar bij hogere snelheid inderdaad uitkijken in de bochten.

image.jpg

Edit: en anders dan de foto doet vermoeden, de Zu's zijn mat zwart! :lol:
Laatst gewijzigd door VeeTee op 22 Mei 2014, 20:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

ToyRoverlander

Berichtdoor ToyRoverlander » 22 Mei 2014, 20:45

JoostKenya schreef:
Dat verhaal met die radius arms is precies anders om. Door een correctie gaat de proschaft meer naar de grond wijzen waardoor je eerder een dubbele kruiskoppeling nodig hebt. Bij het ophogen zonder correctie gaat het diff meer richting de bak wijzen.

Als dat geadviseerd word klopt dat ook niet echt. Bij een as met dubbelkruis moet de hoek van het kruisje bij het diff 0 graden zijn, oftewel, de neus van het diff moet richting de tussenbak wijzen. Bij het gebruik van een normale cardanas moeten de hoeken van de kruisjes gelijk zijn, maar tegenovergesteld. LR kwam er blijkbaar mee weg door de cardanas 'out of phase' te maken. Ik zou bij andere radiusarmen dus de cardanas uit mekaar halen en hem weer recht zetten.
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 22 Mei 2014, 20:56

ToyRoverlander schreef:
JoostKenya schreef:Als dat geadviseerd word klopt dat ook niet echt.

Jouw verhaal heeft betrekking op oneenparigheid in de aandrijflijn.
Met de verhoging die ik heb ik nooit iets van extra trillingen gemerkt.

Maar ik dacht eigenlijk dat die dubbele kruisstukken ook gemonteerd worden omdat een enkel kruisstuk bij maximaal uitveren de vereiste hoek niet kan maken. De kans daarop is bij ongecorrigeerde radius arms minder groot. En dat is wat ik bedoelde.

ToyRoverlander

Berichtdoor ToyRoverlander » 22 Mei 2014, 21:10

Nope, is gewoon aandrijflijn geometrie zoals het hoort om trillingen in de cardanas te voorkomen die veroorzaakt worden door ongelijke of onjuist kruiskoppeling hoeken. Omdat een dubbel kruis geen snelheidsverschil heeft moet de hoek van het kruisje aan de andere kant 0 graden zijn, anders veroorzaakt juist die trillingen.

Dubbel kruis assen laten idd ook een grotere hoek toe. Mijn achterste cardanas heeft een dubbelkruis om deze reden.

@Veetee, dat ziet er goed uit! Hij staat mooi horizontaal ipv voorover wat je altijd ziet. Heb je nu niet dat hij achterover hangt als je hem vollaad voor vakantie bijvoorbeeld?
Toy-Rover

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 22 Mei 2014, 21:23

ToyRoverlander schreef:
JoostKenya schreef:

Als dat geadviseerd word klopt dat ook niet echt. Bij een as met dubbelkruis moet de hoek van het kruisje bij het diff 0 graden zijn, oftewel, de neus van het diff moet richting de tussenbak wijzen. Bij het gebruik van een normale cardanas moeten de hoeken van de kruisjes gelijk zijn, maar tegenovergesteld. LR kwam er blijkbaar mee weg door de cardanas 'out of phase' te maken. Ik zou bij andere radiusarmen dus de cardanas uit mekaar halen en hem weer recht zetten.

Volgens mij is de uitleg van ToyRoverlander wel correct. Hier een begrijpelijke uitleg hierover...
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Terug naar “Techniek”