Berichtdoor piet_g » 20 Mei 2014, 08:44
Arjan,
Heb je aan alle kanten evenveel wattage nodig dan?? kijk ik begrijp dat je een paar ver en breedstralers wilt hebben op je laro.. en ik kan bedenken dat je dan twee breedstralers voorop hebt en eventueel 4 verstralers op het dak (2 vooruit en 2 meer de kant in).
maar eventuele lampen aan de achterkant kunnen wel een hoger wattage hebben, maar die zul je doorgaans niet aan hebben tijdens het rijden (buiten achteruit, maar dat is maar even). als je er voor kiest om lampen langs de auto te laten schijnen, dan kun je ook minder zware lampen nemen, het gaat er dan immers om dat je even kunt kijken en je hoeft dan niet gelijk het hele bos te verlichten.
Kortom, kijk eens naar goede lampen die een goede lichtbundel geven met een lager wattage lampje. verder met die meerdere lampen tegelijk aan, denk even hoe groot de kans is dat je alles tegelijk aan zou hebben en voor hoelang (nacht trial is hoogstens 10 per proef en daarna gaat het nodige weer uit bijvoorbeeld). Ook zou ik lampen altijd per twee schakelen en niet alles aan of uit.. zeker wanneer lampen op verschillende plaatsen zitten zoals verstralers, breedstralers, voor zijwaards, voor rechtvooruit, achter, zijkant, enz.. altijd apart schakelen. het heeft namelijk geen zin om met alles aan te kunnen rijden.
Ik begrijp wel wat je zegt van de ledlampen, maar veel van deze led armaturen zien er redelijk het zelfde uit als de normale armaturen voor halogeenlampen. (PS die dure balk die eerder voorbij kwam geeft wel een hoop licht, maar echt alleen maar rechtdoor.. ofwel je hebt een zwart gat naast je auto)
ow ja, zoals al eerder gezegd in andere woorden, licht is handig, maar hoe meer licht je op je auto hebt hoe donkerder het word op de plekken waar je geen licht hebt.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
